Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • Beheerder
Geplaatst:

Zelf ga ik voor 3 fase victron en zou iedereen die gewoon een 1-fase batterij zoekt, aanraden dan ook te gaan voor een victron omvormer (multiplus II) en een LifePo4 accu. Dat is even duur of zelfs goedkoper én uitbreidbaar.

 

Victron Multiplus II 48V - 3000VA - 35A € 514,95

51.2V 5.12kWh 9 (19" rackmountable) Thuisbatterij €749,95

Kleinmateriaal €75,00
===========================================================

Totaal: €1339,90


Net iets meer dan een Marstek Venus E 3.0 dus, maar zet je er een 2e rack batterij bij wordt het écht interessant.

 

Zo'n stekker thuisbatterij is pas zinvol als je het volle vermogen (2500w in dit geval) kunt inzetten. Op een standaard stopcontact mag maar 800w en meer is ook ECHT onveilig. Bij mijn ouders dus een aparte groep (16A) met een apart stopcontact geïnstalleerd.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

  • Beheerder
Geplaatst:
Op 23-2-2026 om 09:29, Henkie192 zei:

Volgens de gebruiksaanwijzing kan de Marstek ook buiten geinstalleerd worden onder een afdakje. De unit werkt goed samen met de home wizzard via een P1 sensor op de ( Slimme meter) en via de app van de zonnepanelen kon ik in thailand zien wat de opbrengst van mijn zonnepanelen thuis was en als dat goed was zette ik mijn boiler op de stand boost om zonnestroom te gebruiken en zo weinig mogelijk electriciteit terug te leveren aan het net. Jan uit Almere.

Dat zou ik zeker niet doen.

1. De klepjes blijven open staan en wat daar achter zit is niet IP65 of beter.

2. De accu presteert beduidend minder bij hoge of lage temperaturen en zal ook eerder kapot gaan. De sweetspot is rond de 22 graden, ofwel het beste gewoon in je huis of een verwarmde garage of schuur. LFP is behoorlijk veilig. Veiliger dan je smartphone.

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)
35 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Zal wel heet lopen vandaag qua voeding.

Waar zetten jullie die accu's mbt de bekende risico's inzake brand?

Ik denk dat de thuisbatterijen het best beveiligd zijn tegen oververhitting

dan welk apparaat in huis dan ook. Veel apparaten thuis zijn meer

brandgevaarlijker dan een thuisbatterij. Zo'n batterij is immers gemaakt

voor continubedrijf.
Daar worden verschillende technieken voor gebruikt, sommigen zelfs met

een blussysteem en de kwaliteit van de accu's zelf zijn ook uiterst getest

en hebben een CE keurmerk (uiteraard niet de "illegale" Chinese modellen).
En ja, buiten opstelling kost s winters alleen maar rendement. Maar dat geldt

voor alle batterijen van knoopcel tot "gewone" batterijen.

En dan heb je nog de opbrengst, dat is zó ontzettend afhankelijk van het

contract wat je hebt. Dynamisch is imo de enige juiste keuze.
Voorts, als je een elektrische auto hebt EN je bent in de gelegenheid om

thuis op te laden in de goedkope uren ben je een behoorlijke spekkoper.
(je oet dan wel het geluk hebben dat je naast je huis een oplaadpunt hebben.

en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Als je een warmtepomp hebt is het beter om wat meer capaciteit aan

te schaffen, je verbruik neemt dan immers snachts (in de Winter toe.
Maar ook in de zomer met airco is een verhoogde capaciteit ook zinvol.

Er spelen veel variabelen een rol voor de keuze van een thuisaccu.

 

Zelf ben ik nog steeds aan het onderzoeken wat wijsheid is, september

ga ik sowieso over naar dynamisch daar mijn vaste contract eindigt.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

  • Beheerder
Geplaatst:
38 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Zal wel heet lopen vandaag qua voeding.

Waar zetten jullie die accu's mbt de bekende risico's inzake brand?


Zoals ik al schreef, je telefoon vliegt (veel) eerder in de fik dan een LFP accu. Dat is behoorlijk veilig, mits je uiteraard de veiligheidsaanwijnzingen volgt en bijvoorbeeld niet die accu aansluit op een bestaand stopcontact waar andere (zware) verbruikers op zitten en dan de software in de accu instelt op volledig vermogen (> 800W).

  • Like 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Ik weet nog goed, toen ik in 2003 zonnepanelen ging plaatsen werd ik hier

door diversen bijna voor gek verklaart.

 

Nu schijnt dat hetzelfde te gebueren met thuisaccu's, niet gebruikers of

mensen die da niet gaan aanschaffen zetten alleen maar beren op de weg.

 

De ontwikkelingen van thuisaccu's zijn al zeker 10 jaar bezig en wat nu nog

gedaan wordt is het fijntunen en/of integreren met AI. Veiligheid is allang

geen probleem meer. En natuurlijk zal er altijd wel ergens eentje in de fik vliegen

maar ik denk dat bijvoorbeeld meterkasten meer brandgevaarlijker zijn dan accu's

mede door het geklier wat mensen doen met hun meterkast en de verdeling ervan.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

LIFePo4 (LFP) heb ik in 2009 ingezet om de loodaccu's in een elektrische scooter te vervangen.

Superbetrouwbaar gebleken en veel veiliger en stabieler dan LiPo dat sneller capaciteit verliest. Zo lang je bij het laden/ontladen gemiddeld onder de 0,5C blijft, degenereert de LFP amper.

 

En LFP is ook nog eens goed recyclebaar.

 

Ik heb nog steeds een ferrarismeter die voor mij saldeert, naar de thuisaccu wordt een '27 project ws met Victron Energy spul...

Geplaatst:

Met een dynamisch contract je accu opladen als het super goedkoop is en gebruiken als je zonnecellen geen stroom meer leveren lijkt mij Niet de bedoeling.

 

NL overheid en de hier opererende energiebedrijven gaan er zeker iets tegen bedanken. Of denk je nou echt dat je hiermee wegkomt? 

Nederlands Transplantatie Verbond adviseerd: draag geen fietshelm!

 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Geplaatst:
39 minuten geleden, moonchild zei:

Met een dynamisch contract je accu opladen als het super goedkoop is en gebruiken als je zonnecellen geen stroom meer leveren lijkt mij Niet de bedoeling.

 

NL overheid en de hier opererende energiebedrijven gaan er zeker iets tegen bedanken. Of denk je nou echt dat je hiermee wegkomt? 

 

Dat bedoelde ik met beren op de weg zetten...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Je ziet de technische mogelijkheden niet. Wat denk je dan van de leaserijder die overdag zijn auto bij de zaak of bij een publiek betaald punt oplaadt, de baas betaald ;)

 

Als hij dan thuis komt wordt de auto ingeplugged als powerbank, power to the grid. Dus zelf geen energiekosten en mogelijk een extra zakcentje via een dynamisch contract. 

 

Denk je dat de Belastingdienst dom is? 

Nederlands Transplantatie Verbond adviseerd: draag geen fietshelm!

 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Geplaatst: (aangepast)

Eigenlijk heb ik het al eerder aangehaald dat een en ander heel persoonlijk is.

Mijn situatie is binnenkort een warmtepomp, daardoor loopt mijn verbuik op

in de avonduren. En dan heb ik het voordeel, als op de dag de energieprijzen

laag zijn ik daar mijn voordeel uit kan halen.

 

Ook kan ik met mijn panelen de accu vullen bij lagere energieprijzen.

 

Voorts heb ik het geluk gepensioneerd te zijn dus kan ik in de goedkopere uren

mijn auto laden. En dat is voorlopig ook nog goed om het net minder te belasten.

 

En mocht ik over hebben in  mijn accu dan kan ik wellicht ook nog een beetje

verdienen aan het leveren in de dure uren voor zolang dat duurt.

 

Als later de E-netten op orde zijn vervallen een aantal voordelen maar ik zie

het ook als een soort gadget. Lekker (wellicht soms met behulp van AI) stoeien

wat het beste op een bepaald moment is.

 

En natuurlijk, als het nodig is mijn zonnepanelen tijdelijk uitzetten als ik op de

dag overproductie heb. En nee, ik heb geen auto met terugleverende accu aan

het net. Dat werd mij te gortig.

 

Morral, het is dus héél persoonlijk wat je allemaal in en om het huis hebt.

En de terugverdientijd, ach, een eenmalige investering vind ik niet zo boeiend,

wel de maandelijke lasten.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

  • Beheerder
Geplaatst:
11 uren geleden, moonchild zei:

Met een dynamisch contract je accu opladen als het super goedkoop is en gebruiken als je zonnecellen geen stroom meer leveren lijkt mij Niet de bedoeling.

 

NL overheid en de hier opererende energiebedrijven gaan er zeker iets tegen bedanken. Of denk je nou echt dat je hiermee wegkomt? 

 

Daar is op zich niet zo veel mis mee. Behalve natuurlijk als je het gaat doen om te handelen op de energiemarkt. Als je stroom laadt als het heel goedkoop is, betekend dat ook dat er op dat moment overschot is. Als je dit naderhand zelf verbruikt is daar weinig mis mee. Daarmee ontlast je het net.

Je moet er wel rekening mee houden dat de RTE niet veel hoger is dan 75%, dus je verliest door het omvormen wel een kwart van de stroom.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

  • Beheerder
Geplaatst:
8 uren geleden, moonchild zei:

Je ziet de technische mogelijkheden niet. Wat denk je dan van de leaserijder die overdag zijn auto bij de zaak of bij een publiek betaald punt oplaadt, de baas betaald ;)

 

Als hij dan thuis komt wordt de auto ingeplugged als powerbank, power to the grid. Dus zelf geen energiekosten en mogelijk een extra zakcentje via een dynamisch contract. 

 

Denk je dat de Belastingdienst dom is? 

 

Dan pleeg je gewoon diefstal. Dat lijkt me sowieso fout (zonder toestemming van de werkgever). Bovendien is het nog helemaal niet zover.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
3 uren geleden, Michel zei:

Je moet er wel rekening mee houden dat de RTE niet veel hoger is dan 75%, dus je verliest door het omvormen wel een kwart van de stroom.

 

E in België betaal je nog altijd de netkosten.

Die vallen niet weg.

En als je weet dat de energiekosten nog niet de helft uitmaken van de totale kost hou je er niet veel aan over als je oplaad als de stroom "gratis" is

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...