Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Waarom zijn die vragen van jou altijd zo onnozel man?

Maak een simulatie met 1 of ander programma als je zo graag wilt weten hoe het natuurkundig werkt. 

Voor ons is het enkel belangrijk dat de schotel stabiel genoeg blijft staan zodat we ontvangst behouden als het waait. klaar!

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
32 minuten geleden, Codx zei:

Waarom zijn die vragen van jou altijd zo onnozel man?

Maak een simulatie met 1 of ander programma als je zo graag wilt weten hoe het natuurkundig werkt. 

Voor ons is het enkel belangrijk dat de schotel stabiel genoeg blijft staan zodat we ontvangst behouden als het waait. klaar!

Goh 

Geplaatst: (aangepast)
20 uren geleden, MrDish zei:

Dat een ( grote ) schotel wind vangt is algemeen bekent , of die nu klein of groot is .

Wat gebeurt  of wat doet de wind als die tegen zo`n groot glad hol vormig voorwerp blaast ?!

Dat zou ik graag willen weten .kan iemand daar uitleg over geven om te brainstormen 

Om bij te dragen aan deze creatieve brain-wind:

Het lijkt mij dat er een tegendruk ontstaat ("tegenwind"), in de richting van het brandpunt. Of, als de wind niet precies vanuit boresight komt ("multifeed wind"), in de richting van de brandwolk.

Dit lijkt misschien een wat lachwekkende verklaring, maar ik vermoed dat dit werkelijk iets van het effect beschrijft.

Al is een schotelantenne natuurlijk voor wind niet zo'n precieze spiegel, als voor satellietsignalen. Dus het focus-effect zal heel snel verwaaien.

Voor een multifeedschotel, die horizontaal en verticaal een verschillende kromming hebben, krijg je natuurlijk het effect van een lachspiegel 😉.

@MrDish : Waar wil je naartoe, met deze brainwind? Welk (creatief) idee wil je invulling geven?

Groet,

A33

aangepast door a33
typefoutje hersteld.
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:
9 minuten geleden, a33 zei:

Om bij te dragen aan deze creatieve brain-wind:

Het lijkt mij dat er een tegendruk ontstaat ("tegenwind"), in de richting van het brandpunt. Of, als de wind niet precies vanuit boresight komt ("multifeed wind"), in de richting van de brandwolk.

Dit lijkt misschien een wat lachwekkende verklaring, maar ik vermoed dat dit werkelijk iets van het effect beschrijft.

Al is een schotelantenne natuurlijk voor wind niet zo'n precieze spiegel, als voor satellietsignalen. Dus het focus-effect zal heel snel verwaaien.

Voor een multifeedschotel, die horizontaal en verticaal een verschillende kromming hebben, krijg je natuurlijk het effect van een lachspiegel 😉.

@MrDish : Waar wil je naartoe, met deze brainwind? Welk (creatief) idee wil je invulling geven?

Groet,

A33

tijd zal het leren .en zo de wind waait ,waait mijn rokje  zei mijn moeder altijd 

Zojuist, MrDish zei:

tijd zal het leren .en zo de wind waait ,waait mijn rokje  zei mijn moeder altijd 

Ps ; maar hier kan ik een keer wat mee .

Geplaatst:

Bernoulli- en douchegordijn effect (en lift van een vliegtuigvleugel) zal je zelf al wel hebben gevonden?

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen