Ga naar inhoud


Waarvoor staat Astra b-e-f-g-h-kr-l


josjansen

Aanbevolen berichten

Astra 1A had 26 mHz. Ik weet het vrij zeker. 

De andere satellieten die toen te ontvangen waren, hadden allemaal een andere bandbreedte per transponder. Je had zelfs 72 mHz en ook wel halftransponder bedrijf. Dat was doorgaans 18 mHz. Een ontvanger te construeren voor alle bandbreedtes was in de praktijk lastig. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja dat herken ik wel. Inderdaad 72 mHz waarbij de transponder in een upper en lower frequentie werd opgedeeld. Heel herkenbaar destijds op de Intelsat op 27,5 west. Daarop zonden Kindernet en Discovery die ik met mijn mess dish van Amstrad goed kon ontvangen (wel met fishes) totdat de andere frequentie (upper of lower) werd ingeschakeld en de EIRP veel minder werd. Dat zal zijn omdat de upper en lower frequentie op 1 TWTA zaten..

 

Maar je hebt inderdaad gelijk. Astra 1a t/m 1d hadden 26mHz transponders. Vanaf Astra 1e was het 26 en/of 33Mhz. (bron Wiki)

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Spotvogel zei:

Leuk, begin tijd van de schotel ontvangst, Amstrad SRX 200.....  🙂

De 1e set die ik in handen had ging ik meteen uitproberen met de schotel op / tegen de leuning van een stoel, met een kompas, en, na een kwartier had ik beeld...

Ja die Amstrad had ik ook. Stond ook in een poep en een scheet op Astra1 uitgericht totdat er tegen de schotel gestoten werd en ik ineens andere zenders kon ontvangen. Met behulp van potloodstreepjes op azimuth en elevatie had ik opeens een (handmatige) draaibare schotel

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor als je het precies wilt weten....

 

http://adsabs.harvard.edu/pdf/1997ESASP.403...13W

 

Een Astra satelliet zou in een venster van 70 x 70 x 70 km kunnen bewegen, maar alle Astra satellieten in een box van 400 x 400 x 400 km.

 

Voor beeld,  Astra by Davy Viaene

 

 

  • Bedankt 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

400 km is mijn parate kennis. Dat heb ik ooit eens ergens geleden. 

Dat er andere toleranties gehandhaafd worden kan ik me goed voorstellen. Heeft ook te maken met de ouderdom van een satelliet en daardoor aanwezige brandstof. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan wat off topic maar misschien toch wel interessant:

 

Die denkbeeldige kubus en de grootte daarvan heeft te maken met het aantal satelliten op een bepaalde positie.

En de nog overgebleven brandstof voor correcties.

Als er 2 satellieten op eenzelfde positie staan kun je die kubus kleiner nemen maar heb je het over 6-8 satellieten op dezelfde positie zoals bij Astra wel eens het geval was, dan neem je die kubus liever wat groter om een botsing te voorkomen.

Astra heeft een system ontwikkeld en wel het IECS system: Inclination Excentric Control Strategy. Dit om botsingen te voorkomen en wel door het zetten van hun satellieten op excentrische ringen ten opzichte van de evenaar. Hierdoor is het in feite onmogelijk om tot een botsing te komen.

Door deze IECS methode kan ik me voorstellen dat de satellieten dichter bij elkaar kunnen staan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...