Ga naar inhoud


Energieverbruik Lcd en Plasma televisie.


maja

Aanbevolen berichten

Volgens gegevens van consumentenbladen gebruikt de Plasma televisie meer energie dan een Lcd televisie. Een lcd tv. gebruikt bijv.175W. een plasma tv met dezelfde afmetingen 275W. Een verschil zou je zo zeggen van 100W. Nu wist mij een verkoper te vertellen dat de plasma tv toch minder gebruikt dan die lcd tv en dat zou liggen aan een variabel verbruik, van de plasma tv, aan energie. Als het beeld donker is gebruikt hij minder energie dan dat het beeld fel verlicht is.

Wie weet hier meer van? Klopt dit verhaal?

Als het verhaal klopt wat heeft dat dan voor zin om dat wattage op de tv te vermelden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bij een plasma wordt het maximale verbruik getoond.

Hoe meer wit,hoe meer ie verbruikt.

een lcd heeft een constant verbruik.

Maar een plasma verbruikt tov een zelfde soort lcd

met hetzelfde gebruik ervan wel wat meer stroom.

scheelt echt geen kapitaal hoor...

een hd-ready plasma verbruikt iets meer dan hd-ready lcd (bij hetzelfde gebruik)

een full hd plasma gebruikt weer meer stroom dan een hd ready plasma.

nu weet ik niet of een full hd lcd meer verbruikt dan een hd ready lcd.

 

als je vergelijkt,vergelijk dan wel hd ready plasma met hd ready lcd, of beiden met full hd.

 

Dit natuurlijk met dezelfde beelddiagonaal.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Philips LCD TV (42PFL5403/77) heeft een optie om te zien wat het energie gebruik is. In de "power saving" preset daalt dit tot 34% van nominaal (220W), dus dan gebruikt hij zo'n 75W....

Ik denk dat ze de lichtintensiteit van de backlight bijregelen ofzo...

Dus de stelling dat een LCD altijd dezelfde hoeveelheid energie gebruikt gaat niet (meer) op....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Klopt dit verhaal?

 

ja dat klopt en dat is ook in geure en kleure te lezen op dit forum.

 

je haalt met jou vraag echt oude koeien uit de sloot.

(als je het niet al zou hebben gevonden in oudere berichten, lijkt het toch op een tendentieuze vraag met open deuren en ellenlange herhalingen van meningen en feiten)

 

ik bezuinig zo veel als ik kan met de middelen die ik ter beschikking heb.

 

doei

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan eventueel wel een foto plaatsen van het scherm met deze indicatie...

Ik geef toe, het was ook de eerste keer dat ik dat zag.... Ik heb geen energie meter bij de hand om het te controleren, maar ik neem aan dat ze bij Philips geen claims doen die ze niet kunnen waarmaken.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Citaat)Tonskidutch

ja dat klopt en dat is ook in geure en kleure te lezen op dit forum.

 

je haalt met jou vraag echt oude koeien uit de sloot.

(als je het niet al zou hebben gevonden in oudere berichten, lijkt het toch op een tendentieuze vraag met open deuren en ellenlange herhalingen van meningen en feiten)

 

Het is in geuren en kleuren te lezen op dit forum. Dat kan best zo zijn. Ik heb het in ieder geval nooit gelezen. Ik werd er vandaag voor het eerst mee geconfronteerd. Vandaar mijn vraag. Eigenlijk moest het zo zijn dat er iets in het forum is dat als je de vraag stelt hierop attent maakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

-DIT- is pas een oude koe!

 

 

Philips 21 KX100A

PRODUKTIE 1964 - KLEURENTV

CHASSIS K4 BEELDBUIS 21FBP22

VERBRUIK 380 WATT GEWICHT 72 KG

 

Dus waar hebben we het over?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zoekfunctie, maar wat ook waar is is dat zeker bij LCD's de technische ontwikkelingen erg snel gaan (bij plasma's wat minder) en dat met name de backpanels (de lichtbron) een snelle ontwikkeling doormaken. Wat een jaar geleden waar was, hoeft vandaag dus niet meer waar te zijn.........

 

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
Citaat:
Klopt dit verhaal?


ja dat klopt en dat is ook in geure en kleure te lezen op dit forum.

je haalt met jou vraag echt oude koeien uit de sloot.
(als je het niet al zou hebben gevonden in oudere berichten, lijkt het toch op een tendentieuze vraag met open deuren en ellenlange herhalingen van meningen en feiten)

ik bezuinig zo veel als ik kan met de middelen die ik ter beschikking heb.

doei


Zo'n beetje ieder onderwerp zal hier in de loop der jaren wel een keer aan de orde zijn geweest denk je niet.
Als je niks meer mag vragen word het hier wel lekker rustig.
Missen we ook het soort opbeurende antwoorden zoals dat van jouw.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Big fellow
Mijn Philips LCD TV (42PFL5403/77) heeft een optie om te zien wat het energie gebruik is. In de "power saving" preset daalt dit tot 34% van nominaal (220W), dus dan gebruikt hij zo'n 75W....
Ik denk dat ze de lichtintensiteit van de backlight bijregelen ofzo...
Dus de stelling dat een LCD altijd dezelfde hoeveelheid energie gebruikt gaat niet (meer) op....


die vlieger gaat niet op.
dat kan met een plasma ook.

wat hier mee bedoelt wordt:
er is bij een lcd een constante lichthoeveel aanwezig (al dan niet bij te regelen in "powersafe")
bij een plasma heeft elke afzonderlijke beeldpunt zijn eigen "lampje". dus bij een donker beeld met veel zwarte beeldpunten zijn er minder "lampjes" gelijktijdig aan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien bruikbaar om even de technische specs te bekijken voordat je een scherm aanschaft. Vrijwel altijd staat daar ook het opgenomen vermogen in bedrijfs- en in standby functie. Als dat variabel is bij Plasma zou het minimale (zwart) en maximale (wit) apart vermeld moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Agent Mike
Origineel bericht van: Big fellow
Mijn Philips LCD TV (42PFL5403/77) heeft een optie om te zien wat het energie gebruik is. In de "power saving" preset daalt dit tot 34% van nominaal (220W), dus dan gebruikt hij zo'n 75W....
Ik denk dat ze de lichtintensiteit van de backlight bijregelen ofzo...
Dus de stelling dat een LCD altijd dezelfde hoeveelheid energie gebruikt gaat niet (meer) op....


die vlieger gaat niet op.
dat kan met een plasma ook.

wat hier mee bedoelt wordt:
er is bij een lcd een constante lichthoeveel aanwezig (al dan niet bij te regelen in "powersafe")
bij een plasma heeft elke afzonderlijke beeldpunt zijn eigen "lampje". dus bij een donker beeld met veel zwarte beeldpunten zijn er minder "lampjes" gelijktijdig aan.

Welke vieger gaat niet op? Ik schrijf alleen maar dat het energie verbruik niet meer constant is van (mijn) LCD. Ik schrijf niets over een vergelijk met een plasma scherm...?
Dus nogmaals, het energiegebruik van een LCD hoeft niet meer constant te wezen, afhankelijk van het model...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Big fellow
Origineel bericht van: Agent Mike
Origineel bericht van: Big fellow
Mijn Philips LCD TV (42PFL5403/77) heeft een optie om te zien wat het energie gebruik is. In de "power saving" preset daalt dit tot 34% van nominaal (220W), dus dan gebruikt hij zo'n 75W....
Ik denk dat ze de lichtintensiteit van de backlight bijregelen ofzo...
Dus de stelling dat een LCD altijd dezelfde hoeveelheid energie gebruikt gaat niet (meer) op....


die vlieger gaat niet op.
dat kan met een plasma ook.

wat hier mee bedoelt wordt:
er is bij een lcd een constante lichthoeveel aanwezig (al dan niet bij te regelen in "powersafe")
bij een plasma heeft elke afzonderlijke beeldpunt zijn eigen "lampje". dus bij een donker beeld met veel zwarte beeldpunten zijn er minder "lampjes" gelijktijdig aan.

Welke vieger gaat niet op? Ik schrijf alleen maar dat het energie verbruik niet meer constant is van (mijn) LCD. Ik schrijf niets over een vergelijk met een plasma scherm...?
Dus nogmaals, het energiegebruik van een LCD hoeft niet meer constant te wezen, afhankelijk van het model...


je snapt het niet.
het verbruik van (jouw) lcd is wél constant tijdens normaal gebruikt (tv kijken).
je zegt het zelf: hij gebruikt nu 75 Watt.
75 Watt constant, welteverstaan.

een plasma kan de ene seconde 200 Watt verbruiken en het andere misschien maar 100 Watt...
Dat noemen ze nou: niet constant..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Agent Mike

je snapt het niet.
het verbruik van (jouw) lcd is wél constant tijdens normaal gebruikt (tv kijken).
je zegt het zelf: hij gebruikt nu 75 Watt.
75 Watt constant, welteverstaan.

een plasma kan de ene seconde 200 Watt verbruiken en het andere misschien maar 100 Watt...
Dat noemen ze nou: niet constant..



Ik snap het wel, alleen denk ik dat jij "denkt" dat je weet hoe mijn LCD werkt. Als ik het vermogen bekijk van mijn TV dan zie ik dat dit wijzigt naarmate er meer of minder "licht" nodig is. Ik gaf aan dat het vermogen daalde naar 34%, maar dat was op een constant plaatje. (Een menu van een DVD...) Op dit moment kijk ik naar de voetbal wedstrijd Argentinie - Servie en het gebruik wisselt tussen 32% en 36%... Niet zo vreemd dat het niet veel wisselt aangezien het plaatje overwegend groen is wink .
Dus wat is de conclusie van dit verhaal; mijn LCD gebruikt wel degelijk een wisselend vermogen afhankelijk van het plaatje het moet tonen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...