Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten

In CH zijn spijkerbanden nog steeds toegestaan.

 

 

Spijkerbanden zijn toegelaten van 1 november tot 30 april. Indien de weersomstandigheden of de toestand van de weg dit vereisen kan de federale overheid het gebruik van spijkerbanden toelaten vóór of na die periode.
Het gebruik van spijkerbanden buiten de toegelaten periode wordt gestraft met een boete van 60 CHF. De snelheid is beperkt tot 80 km/uur.

Het voertuig moet achteraan uitgerust zijn met het snelheidsbordje dat in België verplicht is. De schijf moet weggenomen worden of duidelijk doorstreept worden wanneer het voertuig rijdt zonder spijkerbanden. Een inbreuk op die verplichting kan een boete opleveren van 20 CHF.

Het verkeer van voertuigen voorzien van spijkerbanden is verboden op de autosnelwegen en op de semi-autosnelwegen, met uitzondering van de San Bernardinotunnel (tussen Thusis en Mesocco) en de Gotthardtunnel (tussen Airolo en Goeschenen).

 

Bijna alle boeren rijden met hun kleine suzuki's en subaru's met spijkerbanden.

aangepast door buckfastbeekeeper

Dreambox DM8000 HD PVR 1GB DVB-T tuner DVD-player

SAB 17/8 multiswitch

Inverto IDLB-QUTL24-MULTI-OPP LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gewoon ff naar rechts Gerrit, kan die druktemaker naar zijn volgende bekeuring toe racen.

Daarbij, weet jij veel wat er zo belangrijk is waarom iemand te hard rijdt?

Huisarts op weg naar een spoedgeval?

Aanstaande vader onderweg naar zijn vrouw?

Kinderen oppikken van school maar te laat vertrokken?

 

Een huisarts naar een spoedgeval op de snelweg? een huisarts werkt toch meestal plaatselijk en daarbuiten wordt de ambulance gestuurd of spoedarts met duidelijke herkenbare auto en evt. geluid en lichtsignalen.

 

De rest kan wel haast hebben maar of dat een goede redenen is om dan maar te snel te rijden en andere bijna van de weg te drukken?

 

Daarnaast kun je wel naar rechts gaan maar moet je vervolgens zelf in de ankers voor die langzamere weggebruiker voor je en probeer daarna maar eens weer links in te voegen met een te lage snelheid.

Dus de optie stay in your lane is beter voor de veiligheid, veeeeeel beter voor je brandstof gebruik en ik ben er heilig van overtuigd dat er minder files door ontstaan waardoor iedereen juist eerder op de plek van bestemming aankomt.

 

ik schreef al dat mensen erg woest worden als je rechts voorbijkomt (zogenaamd inhaalt)

maar de feitelijke waarheid is, dat je die voorganger die op de rem trapt ontwijkt en het optimale voor Jou zelf kiest op dat moment

 

Overigens, het is wel de omgekeerde wereld als iedereen bij sneeuw links rijdt in plaatst van zo snel mogelijk (mogelijk) rechts te rijden op de snelweg...

 

 

Als ik van die malloten tussen de overige weggebruikers door zie slalommen dan kan dat onmogelijk zijn dat dit voor deze figuren de meest optimale weg is.

Dat zijn in mijn ogen idioten die thuis te veel op het spelcomputer aan het racen zijn geweest en denken dat het er op de snelweg net zo aan toe gaat.

Figuren die zich overal tussen drukken en waardoor anderen juist op de rem gaan staan en waardoor ongelukken ontstaan.

En waarvoor?????

Blijkbaar alleen maar om hun eigen ego te strelen want op een ritje van Rotterdam hier naar het oosten kun je in de spits hooguit 3 tot 5 minuten winst behalen door te gaan rijden als een malloot die zijn rijbewijs niet waardig is. 

En om dan nog maar te zwijgen over de files die ze zelf veroorzaken door hun zgn. vlotte rijstijl maar waardoor anderen onnodig af moeten remmen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het gaat over winterbanden.

En ook ik ben er van overtuigt dat ze meer grip geven.

 

Maar als ik zo de antwoorden lees hier, dan denk ik dat veel personen hier een leasebak rijden van de zaak, of dat ze de kosten van de winterbanden af kunnen schrijven op hun bedrijf, of een redelijk goede baan hebben.

En zo een onzin woorden dat je dan maar thuis moet blijven als je geen winterbanden hebt, is helemaal geklets als een kip zonder kop.

 

Ook jij met winterbanden, kunt het rustig even wat rustiger aan doen op de weg nu met deze toestanden.

 

Bedenk wel dat er mensen zijn die wel winterbanden op hun auto zouden willen hebben, maar dit niet kunnen betalen.

Want zo moet ook een medewerker van de supermarkt, en ook een obertje gewoon werken.

Dit omdat de mensen in hun leasebak met winterbanden, het maar gewoon vinden dat ze uit kunnen gaan eten, of hun boodschappen op zondag willen doen.

 

En als deze mensen en vele andere met vaak een laag of minimum inkomen, die trouwens 1 verdiener zijn met een paar kinderen, alles moeten doen om rond te kunnen komen, en zitten die extra kosten voor winterbanden er net niet aan, omdat ze zelf ook nog eens moeten opkomen voor de vervoerskosten, en geen km vergoeding krijgen.

 

Of moeten deze mensen dan maar te voet gaan naar hun werk.

Of moeten ze dan maar zoals iemand hier zo idioot aangeeft een paar dagen vrij nemen.

Of hun auto verkopen, zodat ze ook hun baan op moeten zeggen.

 

Laten we het daarom in dit topic alleen hebben op de meerwaarde van de winterbanden, en niet allemaal dat gezwam en grootdoenerij .

Bedenk dat er veel mensen zijn die het wel willen, maar dat er veel situaties zijn dat die het zich niet kunnen veroorloven.

 

En over andere landen, hoeven wij ons in Nederland niet druk te maken, daar hebben we geen boodschap aan.

We zijn hier tenslotte in Nederland, en niet in Duitsland of dergelijke.

Tenzij je op wintersport vakantie gaat naar het buitenland.

Maarja als je dat kunt, kun je ook winterbanden betalen. 

aangepast door pearlpeter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, vaak zijn dat dezelfde figuren die denken/vinden dat winterbanden niet nodig zijn en als iemand met winterbanden hun dan vervolgens inhaalt door de sneeuw dan zijn die roekeloos bezig en een gevaar op de weg omdat ze zelf hun capriolen niet meer uit kunnen voeren zonder een gevaarlijke schuiver te maken.

Vooral met gladheid en regen is het de manier van rijden "stay in your lane" vele malen veiliger en ook met winterbanden zigzaggen tussen de overige weggebruikers is gewoon "not done".

Maar ook tussen zomerbanden en zomerbanden zit al een heel groot verschil als er wat sneeuw ligt.

 

Ik vergeet nooit weer dat we samen met een vriend een weekendje weg waren geweest, hij in zijn charade wij in onze honda civic.

Op de terugweg sneeuw en ik kon hem onmogelijk bijhouden zonder alle kanten op te glijden en te slippen in de sneeuw.

Ik weet nog dat ik toen (20 jaar geleden) Dunlop SP10 banden onder de auto had en die waren echt waardeloos bij regen en gladde omstandigheden. Vooral bij regen ging je over de plassen ipv. er door heen en bij sneeuw verloren ze boven de 50 Km/u elk contact met de weg en met andere banden er onder was het probleem direct opgelost.

Sinds die tijd kijk ik dan ook altijd eerst wat ook de zomerbanden doen onder slechtere weersomstandigheden (in Duitsland wordt daar veel meer op getest dan hier) en scoren ze daar niet zo goed in dan betaal ik liever iets meer voor zomerbanden die wel onder dat soort omstandigheden  goed of beter presteren.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@ Pearlpeter,

 

De titel van dit onderwerp is "Sneeuwbanden in Duitsland." daarmee is je commentaar:

 

- En over andere landen, hoeven wij ons in Nederland niet druk te maken, daar hebben we geen boodschap aan.

We zijn hier tenslotte in Nederland, en niet in Duitsland of dergelijke. -

 

in dit onderwerp niet ter zake doend.

 

 

Dat impliceert inderdaad dat:

 

Of moeten deze mensen dan maar te voet gaan naar hun werk.

Of moeten ze dan maar zoals iemand hier zo idioot aangeeft een paar dagen vrij nemen.

Of hun auto verkopen, zodat ze ook hun baan op moeten zeggen.

 

Vreemd genoeg heeft iedereen in Duitsland winterbanden onder zijn wagen wanneer die bij winterse omstandigheden de weg opgaan.

De consequenties wil je namelijk niet dragen.

De verkeersrechtelijke gevolgen zijn 1 punt in Flensburg en € 60 tot 120 boete, afhankelijk van de verkeers behindering en gevaarzetting.

De verzekeringstechnische gevolgen zijn dat je willens en wetens onverantwoordelijk gehandeld hebt en dat je verzekering de schade niet dekt.

Een schuiver op zomerbanden kan je persoonlijk faillissement betekenen.

 

Dus de Duitse wetgever zegt inderdaad dat je de wagen moet laten staan, tot zover het antwoord op je stelling:

 

- En zo een onzin woorden dat je dan maar thuis moet blijven als je geen winterbanden hebt, is helemaal geklets als een kip zonder kop. -

 

Sneeuw en ijzel is in Nederland net zo glad als in Duitsland, daarom is het toch verstandig niet de weg op te gaan in Nederland wanneer je wagen niet toegerust is voor de weersomstandigheden.

De Nederlandse wegenverkeerswet zegt dat een bestuurder zijn voertuig onder controle moet hebben, zo niet zou artikel 5 van toepassing kunnen zijn.

Afgezien daarvan, er zijn dit weekeinde in de Nederlandse pers de nodige berichten geweest van slippartijen met  lichamelijk letsel ten gevolg, waarvan je met zekerheid kan stellen dat die niet zouden zijn gebeurd met de juiste banden onder de wagen.

 

Pearlpeter, omdat je de Nederlandse situatie erbij haalt hierbij de relevante Nederlandse  wettekst.

 

Artikel 5 wegenverkeerswet

 

Wanneer de politie van mening is dat iemand de verkeersveiligheid in gevaar heeft gebracht of heeft gehinderd, kan zij hiervan proces-verbaal opmaken. De politie zal dit dan vaak doen op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet. Dit artikel luidt:

 

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

 

Bij het gevaar moet het gaan om een reële kans op een ongeval. Er is een zekere mate van concreet gevaarscheppend gedrag vereist.

 

Bij hinder moet het gaan om een inbreuk op doorstroming van het verkeer of een kans daarop. Er is een zekere mate van concrete hinder vereist. Blijkens de wetsgeschiedenis zijn slechts evidente vormen van hinder strafbaar.

 


Artikel 5 Wegenverkeerswet is een overtreding. Op overtreding van artikel 5 WVW staat een maximale hechtenis van twee maanden en een geldboete van de tweede categorie (€ 3.900,-). Daarnaast kan als bijkomende straf worden opgelegd een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal twee jaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als deze mensen en vele andere met vaak een laag of minimum inkomen, die trouwens 1 verdiener zijn met een paar kinderen, alles moeten doen om rond te kunnen komen, en zitten die extra kosten voor winterbanden er net niet aan, omdat ze zelf ook nog eens moeten opkomen voor de vervoerskosten, en geen km vergoeding krijgen.

 

Of moeten deze mensen dan maar te voet gaan naar hun werk.

Of moeten ze dan maar zoals iemand hier zo idioot aangeeft een paar dagen vrij nemen.

Of hun auto verkopen, zodat ze ook hun baan op moeten zeggen.

 

 

Jij kunt het idioot vinden maar als je veelvuldig op de weg zit dan denk je daar toch snel anders over als je soms er 4 of 5 uur moet doen over een ritje van normaal 1 uur en 3 kwartier. (om het nog maar niet te hebben over hoeveel brandstof dit kan extra kost)

Nu zou je voor het vervoer dan ook het openbaar vervoer kunnen kiezen (wordt ook vaker vergoed door de werkgever) maar of je daar nu zoveel beter mee uit bent :sick:

 

Daarnaast wat is er mis mee om een snipperdag te nemen als er op de weg geen doorkomen aan is?

Als ik aan zie komen dat er veel files zullen ontstaan dan pas ik me daar ook op aan en ja dat kost mij dan ook geld en vaak moet ik op andere dagen dan extra lang werken om dit weer in te halen.

Privé betaal ik nog steeds zelf mijn wintersloffen en zakelijk moet ik ze ook eerst zelf betalen en pas als er geld verdient is zijn ze voor een deel aftrekbaar dus het is echt niet zo dat als je zakelijk rijdt die winterbanden plots gratis zijn.

 

Voor de rest is het een kwestie van prioriteiten stellen. Een paar winterbanden met velgen zijn vaak voor een paar honderd euro wel te koop en toen ik met nog geen 1200 euro in de bijstand zat kon ik die met mijn hypotheek en 2 kleine kinderen ook gewoon zelf betalen.

Toen was het ook voor mij een rib uit mijn lijf, maar schade oplopen en de auto helemaal niet meer kunnen gebruiken omdat er dan geen geld was om deze te repareren zou een veel groter probleem zijn omdat ik dan ook niet meer bij sollicitaties kon komen.

 

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar om kosten te besparen werd bij ons toen de auto gewoon niet meer gebruikt voor ritjes onder de 20 Km en werd simpelweg alles op de fiets gedaan. Oké dat waren regelmatig half bevroren vingers, gevoelloze oren (totdat ze weer warm begonnen te worden) en wat al niet meer maar er bleef op die manier wel geld over.

Daarnaast moet je eens kijken hoeveel km. je privé maakt en om de hoeveel jaar je een andere auto koopt.

Ik rij met mijn banden ongeveer 80.000 tot 100.000 km. zou je uitgaan van 15.000 km per jaar dan zou je dan al ruim 5 jaar met een set banden doen.

Rij je zoals de meesten 8 maanden op zomer en 4 maanden op winterbanden dan ga je die winterbanden dus nooit verslijten voordat je weer een andere auto koopt of moet kopen en is het een éénmalige investering voor een 2e hands set van een honderd of 4 voor misschien wel 5 of 6 jaar veiliger rijden. Daarna zet je ze weer op marktplaats en leveren ze nog weer 100 tot 200 euro op.

Dus in aanschaf kun je er best tegen aan hikken maar als je het over de gehele tijd bekijkt zijn er in die periode vast wel slechtere investeringen die je doet.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dagelijks een stukje moer rijden, ik reed 200 km per dag, den weet je gewoon dat je een goed vervoermiddel moet hebben.
Een goed vervoermiddel heeft goede banden nodig dus lijkt het mij normaal dat je in de winter op winterbanden de weg op gaat.
Zo mogen ze hier in Nederland de verantwoordelijkheid daarvoor ook wel verplicht gaan stellen, ik wilde zelf altijd wel heel thuiskomen.
Het nadeel was en is dat er teveel mensen het nut van de winterbanden nog niet willen inzien en het kostenplaatje verkeerd inschatten.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Regelmatig lees ik argumenten dat veel mensen winterbanden niet kunnen betalen.
Dit argument slaat natuurlijk nergens op. Als je geen geld heb om de tank vol te gooien, kun je ook niet rijden. Dat geldt evenzo als je geen geld hebt voor een APK-keuring, voor de wegenbelasting en de verzekering.
Bovendien is al diverse malen geschreven dat het nauwelijks duurder is als je zomer en winterbanden hebt omdat je er twee maal zo lang mee rijdt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...