Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten

Daartoe wordt ook niemand verplicht, in tegenstelling tot wat velen denken zijn winterbanden in Duitsland niet verplicht, echter......

Wanneer de banden van je wagen niet aangepast zijn aan de weersomstandigheden wordt je geacht niet met je wagen aan het verkeer deel te nemen.

In andere woorden, niet de weg op gaan!

 

 

dat mag nog eens onderstreept en geschreven worden

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het hebben van winterbanden wordt vaak vertaald in "ik kan harder en rijd dus ook harder".

 

In werkelijkheid rijdt men met winterbanden op een manier waarbij men het voertuig beheerst binnen de weg en weersomstandigheden.

De meeste schade en ongelukken ontstaan door voertuigen welke niet aangepast zijn aan de weersomstandigheden.

 

Wanneer ik afrem en tot stilstand kom, en er glijd iemand in mijn kofferbak omdat zijn banden niet genoeg grip hebben, wie is er dan veilig bezig?

Daarbij in overweging nemend, dat in Duitsland het rijden op banden welke niet aan de weersomstandigheden zijn aangepast door de wetgever verboden is.

 

Maar nogmaals, wanneer je een keer het verschil ervaren hebt peins je er niet over om op zomerbanden de winterse omstandigheden te trotseren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met winterbanden heb je meer grip onder winterse omstandigheden dat ontken ik ook niet.

Maar (onnodig) stevig remmen op een gladde weg zodat er een achterligger in je kofferbak glijdt lijkt me geen goede manier om je gelijk te krijgen.

Ook al is diegene die achterop rijdt fout.

Dat Duitsland een winterbanden plicht heeft is prima maar dit is Nederland.

 

Ik zie hier dwazen rijden die denken dat ze een tank zijn met hun winterbanden.

Een beetje minder mag dat van mij wel want zij overschatten die bandjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een 4 wiel aangedreven auto met winterbanden mag je weer niet te hard remmen.

Rem je wel hard dan wordt er op je achterbumper geklopt door een 2 wiel aangedreven auto met winterbanden.

Wil je veilig autorijden moet je rekening houden met het overige verkeer en de weersomstandig heden.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom moet je remmen? Juist omdat er weer zo'n bestuurder veel te langzaam rijdt want dat is immers veiliger gezien de weersomstandigheden en de treurige uitrusting van de auto.

Zelfde in de bergen, daar heb je ook van die veilige bestuurders die al remmend de berg afgaan. Rustig aan: das wel zo veilig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook al eens meegemaakt op de A4 van Amsterdam naar Den Haag.

Alles rijdt lekker langzaam en veilig op de 1e en 2e rijstrook en ze laten rustig strook 3 en 4 volsneeuwen.

Heerlijk doorrijden op strook 4, nee niet op 3 want er zal maar een kever de stoute schoenen aantrekken en toch van strookje wisselen.

Kom je aan het remmen en dat wil je vermijden.

Enfin, lekker doorkachelen en dan kom je na kms helemaal vooraan het probleem tegen: Oud brik van een vrachtauto rechts en opa tuf links ernaast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde had ik een paar jaar geleden op de A2

Ik was al eerder weggegaan uit Capelle aan de IJssel maar kon me bij Gouda al aansluiten.

Het hele stuk van Gouda tot Utrecht stapvoets gereden, daarna de keus gemaakt om dan maar over Arnhem te gaan rijden ipv. over Amersfoort maar ook daar stond het bijna stil totdat niemand meer over de linker baan ging rijden dus ik door kon rijden.

Bij Zevenaar reed er dus ook iemand op de kop van de file met slechts 30 km per uur en iedereen bleef daar als makke schapen gewoon achter hangen.

 

Mijn moto is dan ook heb je geen winterbanden wees dan ook zo sportief om gewoon thuis als er winterse omstandigheden zijn.

Kun je het je niet veroorloven om winterbanden te kopen neem dan een snipperdag en ga niet de weg op in een poging om de rest van het verkeer ook lam te leggen.

 

Ik vraag me dan ook altijd af waar de politie op dat soort dagen is en waarom ze personen die alles ophouden niet gewoon van de weg plukken.

 

Andersom vind ik ook hoor je mag 100 op een wegdeel, je rijdt zelf al 110 en dan nog zijn er van die malloten die je zo nodig rechts in moeten halen omdat er wel 100m tussen zit om de volgende vrachtauto in te halen.

Wat ik dan helemaal het toppunt vind is dat jij dan een boete kunt krijgen voor onnodig links rijden terwijl iedereen die je dan nog inhaalt 100% zeker te snel rijdt.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon ff naar rechts Gerrit, kan die druktemaker naar zijn volgende bekeuring toe racen.

Daarbij, weet jij veel wat er zo belangrijk is waarom iemand te hard rijdt?

Huisarts op weg naar een spoedgeval?

Aanstaande vader onderweg naar zijn vrouw?

Kinderen oppikken van school maar te laat vertrokken?

 

Opzij opzij opzij... maak plaats maak plaats maak plaats want wij hebben ongelovelijke haast....

 

Je hebt op de A50 een stuk daar mag je 130, maar dan gaat het een vrij lang stuk over in 100.

Ik probeer me in beide gedeeltes eraan te conformeren. Wat gebeurt er nu, die lastpakken die in de 130 gedeelte net iets minder rijden dan 120 gaan je massaal in het 100 gedeelte voorbij.

Kun je die troep nog een keer weer gaan inhalen als je daarna weer 120 mag.

Het is verleidelijk om het gas ook in dat 100 gedeelte er dan maar stevig op te houden.

 

En hoe vaak hoor je ze niet mopperen: Alweer een bekeuring, ik rijd nooit te hard... Nee sufferd, je let gewoon niet op: 50 waar je maar 30 mag, 120 waar je 130 mag. 110 waar je 100 mag. 80 waar je maar 60 mag.

 

Maar d;ie extra km-tjes per uur hakken er hier in Nederland echter flink in. Daarom schrikken buitenlanders ook altijd flink van het boetebedrag hier in NL. Het is gewoon crimineel hoog. Is ook prima: vult de schatkist mooi en daar profiteer ik ook weer van. Je moet gewoon vermijden dat je zelf onnodig in die kist moet potten maar dat lukt vrij aardig: sinds 2005 nog geen bekeuring meer opgelopen en ik rijdt toch 125000 per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik schreef al dat mensen erg woest worden als je rechts voorbijkomt (zogenaamd inhaalt)

maar de feitelijke waarheid is, dat je die voorganger die op de rem trapt ontwijkt en het optimale voor Jou zelf kiest op dat moment

 

Overigens, het is wel de omgekeerde wereld als iedereen bij sneeuw links rijdt in plaatst van zo snel mogelijk (mogelijk) rechts te rijden op de snelweg...

 

Met winterbanden heb je meer grip onder winterse omstandigheden dat ontken ik ook niet.

Maar (onnodig) stevig remmen op een gladde weg zodat er een achterligger in je kofferbak glijdt lijkt me geen goede manier om je gelijk te krijgen.

Ook al is diegene die achterop rijdt fout.

Dat Duitsland een winterbanden plicht heeft is prima maar dit is Nederland.

 

Ik zie hier dwazen rijden die denken dat ze een tank zijn met hun winterbanden.

Een beetje minder mag dat van mij wel want zij overschatten die bandjes.

 en wij zien dwazen met zomerbanden op de gladde weg...

ik geef je gelijk als ik aan mijn kompleet gestoorde ex-chef denk in z'n Landrover, maar die soort rijden bij elke weersomstandigheid als een idioot

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De ADAC heeft een met een auto winterbanden getest op een overdekte ijsbaan om de grip te testen bij ijzel.

Er was verschil in grip en remweg tussen de verschillende merken, maar men vertraagde en had een redelijke remweg.

Aan het einde van de testdag werd de wagen op zomerbanden gezet en werd voor de grap gekeken wat het effect was.

De wagen werd aan de ene kant het ijs opgereden, men trapte op de rem, en zonder merkbare vertraging gleed de wagen aan de andere kant van de ijsbaan van het ijs af!

 

In winterse omstandigheden niet met zomerbanden de weg op!.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet iedereen kan het zich veroorloven om de extra uitgave voor winterbanden te doen , ik heb er wel begrip voor , probeer me dan ook in te houden als het voor me niet zo vlot gaat .

Winterbanden zijn geen extra kost. Terwijl je de winterbanden er onder hebt, liggen de zomerbanden lekker te rusten en verslijten ze niet. Het is net een investering die grote kosten kan vermijden. 1 gemiste schuifpartij en je winterbanden zijn betaald. Een rondje carrosserie kost vele malen meer. Om van het uitgespaarde menselijke leed nog te zwijgen. 

 

Personen die niet heel veel km/jaar rijden kunnen best eens overwegen om gans het jaar met winterbanden te rijden.  Ze zullen iets sneller slijten en iets minder grip hebben bij hoge temperaturen. Maar nog altijd genoeg om op een deftige manier te rijden. 1 voorwaarde, de snelheidsindex dient voldoende hoog te zijn.

 

Zou ik uitsluitend zomerbanden rijden, dan heb ik alle 2 jaar banden nodig. Nu wissel ik af en rijd 4 jaar met elk. Extra kost, de stalen velgen. Voor mij geen alu. Zout en alu zijn geen goede vrienden. Moet ik in CH wettelijk kettingen leggen (verkeersbord bord%20sneeuwkettingen.jpg) zijn de alu velgen te snel beschadigd. Staat dit bord er, leg de kettingen dan ook. De kans dat ze onderweg controle doen is zeer groot. Ken persoonlijk iemand die werd bekeurd met een VW Syncro met spijkerbanden. Had geen kettingen gelegd en werd bekeurd.

 

In CH zijn er hoge boetes als je het verkeer ophoudt door onaangepaste uitrusting.

Dreambox DM8000 HD PVR 1GB DVB-T tuner DVD-player

SAB 17/8 multiswitch

Inverto IDLB-QUTL24-MULTI-OPP LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat niet zo zeer om een bekeuring ... maar je hebt wel gelijk dat als het gevorderd wordt middels een verkeersbord, dat je dat dus dan ook dient na te komen.

overigens zonder ketting zou je niet eens van de plek afkomen :grin:

 

en dat is nu juist ook gisteren weer duidelijk geworden, zonder goede winterbanden ben je OOK een gevaar op de weg

 

die Fiat Punto (kobaltblauw) die zomaar uit het niet een 180 graden slipper maakte 500 meter voor mij en gelukkig zonder schade net voor de middenberm tot stilstand kwam tussen Best en Vught weet dat maar al te goed

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...