Ga naar inhoud


DVB-T in Belgie ?


FILIP1654

Aanbevolen berichten

Dit ziet er zeer goed uit.

 

Men gaat dus uitzenden in Mpeg-4. Dit opent mogelijkheden voor Hd tv alsook betere kwaliteit/ meer kanalen. Is ook de reden dat ik mijn LCD TV via frankrijk gekocht heb omdat sinds >1 jaar men in frankrijk verplicht is in digitale TV's DVB-t met MPEG-4 te leveren. In NL was mijn Samsung alleen leverbaar zonder Mpeg-4.

 

Als ik het goed begrijp is het streven om max 42 kanalen free to air aan te beiden voorzover de omroepen hieraan willen meebetalen. Ik kan niet geloven dat dit gaat lukken, er zal een pay tv variant moeten komen. Ik kan anders niet geloven dat Telenet dit laat gebeuren.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 227
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Dutchsat1
Dit ziet er zeer goed uit.

Men gaat dus uitzenden in Mpeg-4. Dit opent mogelijkheden voor Hd tv alsook betere kwaliteit/ meer kanalen. Is ook de reden dat ik mijn LCD TV via frankrijk gekocht heb omdat sinds >1 jaar men in frankrijk verplicht is in digitale TV's DVB-t met MPEG-4 te leveren. In NL was mijn Samsung alleen leverbaar zonder Mpeg-4.

Als ik het goed begrijp is het streven om max 42 kanalen free to air aan te beiden voorzover de omroepen hieraan willen meebetalen. Ik kan niet geloven dat dit gaat lukken, er zal een pay tv variant moeten komen. Ik kan anders niet geloven dat Telenet dit laat gebeuren.


Heeft Telenet hier dan inspraak??? Denk het niet. Als de zenders willen betalen dan staat het licht op groen.
Maar het is nog een als.

Ik vrees er eerlijk gezegt voor.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Telenet heeft met Belgacom het duopolie op Internet en feitelijk nog het monopolie op TV. TVV is te klein. Onderschat Telenet niet, nu er een echte concurrent zou kunnen komen.

 

Zolang de commerciële huizen niet bewegen, zal DBV-T hier een randverschijnsel blijven. Waarom zouden pakweg VMMa of SBS investeren terwijl iedereen nu toch alles kan ontvangen?

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dutchsat1
Telenet heeft met Belgacom het duopolie op Internet en feitelijk nog het monopolie op TV. TVV is te klein. Onderschat Telenet niet, nu er een echte concurrent zou kunnen komen.

Zolang de commerciële huizen niet bewegen, zal DBV-T hier een randverschijnsel blijven. Waarom zouden pakweg VMMa of SBS investeren terwijl iedereen nu toch alles kan ontvangen?


DVB-T is inderdaad een kleine markt. (Tweede TV oplossing, Camping, Auto, PC, Harddisc met DVB-T, ...)
Maar het broertje DVB-H is dan weer een grotere jonge. (wordt to zo aangeprijst).

Zelf heb ik daar mijn twijfels aan. Ik zie mezelf toch geen TV kijken op mijn GSM.

Als ze dat verkocht krijgen aan de commerciële (vooral aan de fabrikanten die reclame maken op die zenders) dan kan het licht wel eens op groen gaan.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TokeMUp
DVB-T is inderdaad een kleine markt. (Tweede TV oplossing, Camping, Auto, PC, Harddisc met DVB-T, ...)

Op dit moment wel, maar als die Norkring erin slaagt de commerciële zenders erop te krijgen zou dat wel eens snel kunnen veranderen, zeker nu bij TV Vlaanderen de beeld- en geluidskwaliteit steeds maar achteruitholt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ons hopen dat dit goed verkoopt!

 

als ze better willen scoren in beeld en geluid moet er wel bij geschroeft worden. Enkel het beeld is better bij Norkring.

 

bitrate

 

een: video 4362 audio 128

ketnet/canvas: video 3047 audio 128

ketnet+/canvas+: video 1608 audio 128

Radio zenders halen allemaal 193 k/bit met uitzondering van Nieuws+ en Sporza die 128 k/bit halen.

 

Maar zoals de geruchten luiden gaan ze MPEG4 gebruiken dus hebben ze meer ruimte om mee te spelen.

 

Weet er iemand hoeveel licenties/frequenties ze hebben?

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Het moet ook wel gezegd worden dat de bitrate van de TV-zenders heel sterk verschilt soms. Tijdens het weerbericht dropt één soms tot 700 kbps gewoon omdat enkel Frank of Sabine bewegen. Bij sterk bewegende beelden gaat het dan weer tot 5,5 Mbps.


Ik ging er vanuit dat de meeste dat hier wel weten, dat het moment opnamen zijn. Bijvoorbeeld de bitrate van ketnet+/canvas+ is heel laag omdat kaatje op haar bankje zit met enkel de text er onder wanneer ze uitzenden.

Op de andere twee was op dat moment wel bewegend beeld. Blijft nogaltijd een moment opnamen.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik snap eigenlijk niet dat DVB-H gebruikt wordt voor GSM's.

Ikzelf bezit als GSM een Eten V-900 en deze kan perfect DVB-T aan. Op mijn mobieltje kijk ik dus gratis naar de VRT- (en in onze streek ook RTBF-) zenders.

Dat komt heel goed over op het schermpje en ik maak er meer gebruik van dan verwacht.

Ook de digitale radio's kan ik zo beluisteren.

Als men standaard DVB-T toeliet op mobieltjes, zou men de frequenties voor DVB-H kunnen besparen.

Groeten,

Saterke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Saterke
Tja, ik snap eigenlijk niet dat DVB-H gebruikt wordt voor GSM's.
Ikzelf bezit als GSM een Eten V-900 en deze kan perfect DVB-T aan. Op mijn mobieltje kijk ik dus gratis naar de VRT- (en in onze streek ook RTBF-) zenders.
Dat komt heel goed over op het schermpje en ik maak er meer gebruik van dan verwacht.
Ook de digitale radio's kan ik zo beluisteren.
Als men standaard DVB-T toeliet op mobieltjes, zou men de frequenties voor DVB-H kunnen besparen.


Zie maar dat Q dit niet leest of hij wil er nog internet op zetten.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een vraag aan onze belgische vrienden :

ik verhuis binnenkort naar Mol en overweeg om de schotel aan de haak te hangen en over te stappen naar DVB-T .

Voorlopig moet ik het dan doen met enkele zenders maar ik begrijp dat het maar een kwestie van tijd is vooraleer er een volledig aanbod zal zijn .

Maar wat kan ik nu al kopen als decoder om zeker te zijn dat ik er later ook mee verder kan ? en heeft er iemand al ervaring met DVB-T ontvangst in die regio ?

En zouden we ook weer kaarten kunnen uitwisselen met Nederland zoals nu met de satellietkaarten ?

Alle info welkom .

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in B3550 Heusden, in vogelvlucht is dit ongeveer 25 km van Mol.

Ik ontvang hier met mijn gritsel en versterker, Genk, Liege, Maastricht en Aachen. laugh

Ik wacht af wat Nordkring gaat brengen en natuurlijk het kostenplaatje.

Heb in beide LCD tv een ingebouwde dvb-t tuner.

Momenteel hangt de gritsel nog buiten tegen de muur maar ik ga hem in de toekomst onder dak zetten.

Samsung 4K UHD 55 inch 7500 - 60 cm Schotel HH motor SG2100A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gene 1225
Even een vraag aan onze belgische vrienden :
ik verhuis binnenkort naar Mol en overweeg om de schotel aan de haak te hangen en over te stappen naar DVB-T .
Voorlopig moet ik het dan doen met enkele zenders maar ik begrijp dat het maar een kwestie van tijd is vooraleer er een volledig aanbod zal zijn .
Maar wat kan ik nu al kopen als decoder om zeker te zijn dat ik er later ook mee verder kan ? en heeft er iemand al ervaring met DVB-T ontvangst in die regio ?
En zouden we ook weer kaarten kunnen uitwisselen met Nederland zoals nu met de satellietkaarten ?
Alle info welkom .


Het Noorse bedrijf Norkring gaat volgend jaar (juni 2010) commerciële zenders aanbieden via de ether.

Ze gaan waarschijnlijk uitzenden in MPEG 4 dus ik zou nog even wachten om een decoder te kopen. blush
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gene 1225
Even een vraag aan onze belgische vrienden :
ik verhuis binnenkort naar Mol en overweeg om de schotel aan de haak te hangen en over te stappen naar DVB-T .
Voorlopig moet ik het dan doen met enkele zenders maar ik begrijp dat het maar een kwestie van tijd is vooraleer er een volledig aanbod zal zijn .
Maar wat kan ik nu al kopen als decoder om zeker te zijn dat ik er later ook mee verder kan ? en heeft er iemand al ervaring met DVB-T ontvangst in die regio ?
En zouden we ook weer kaarten kunnen uitwisselen met Nederland zoals nu met de satellietkaarten ?
Alle info welkom .


Gegevens voor Mol:
Afstand tot Genk is 38,21 Km, hoogte zender is 201 m (mast) + 83 m (altitude) = 284 m.
Afstand tot Waver is 61,61 Km, hoogte zender is 232 m (mast) + 99 m (altitude) = 331 m.
Afstand tot Eindhoven West is 34,25 Km, hoogte zender is 94 m (mast) + 16 m (altitude) = 110 m.
Afstand tot Aachen-Stolberg is 91,07 Km, hoogte zender is 231 m (mast) + 284 m (altitude) = 515 m.

Als ontvanger zou ik opteren voor een MPEG4 tuner. De geruchten gaan de ronde dat Norkring in MPEG4 gaat werken.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...