Ga naar inhoud


DVB-T in Belgie ?


FILIP1654

Aanbevolen berichten


  • Reacties 227
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het Belgisch-Noorse bedrijf Norkring België krijgt van de Vlaamse overheid een licentie toegewezen om digitale televisiesignalen via de ether te verspreiden. Daarmee zouden vanaf 2010 naast de zenders van de VRT ook commerciële kanalen via de klassieke (binnen)huisantenne te ontvangen moeten zijn.

 

Welke plannen Norkring net koestert is nog niet duidelijk, maar wellicht wil het bedrijf - net zoals dat in het buitenland gebeurt - via de ether de concurrentie aangaan met spelers als Telenet, Belgacom TV en TV Vlaanderen. Norkring heeft met de licenties op zak de mogelijkheid om enkele tientallen kanalen via de antenne beschikbaar te maken, al dan niet tegen betaling.

 

Zo kunnen Nederlanders zich abonneren op 'Digitenne', een pakket van 23 zenders dat telecomoperator KPN voor 7,50 euro per maand in de markt zet. Onder de zenders bevinden zich alle grote Nederlandse commerciële kanalen, maar ook themazenders als Discovery of CNN. Enkel de openbare omroepen kunnen gratis bekeken worden. Ook in landen als Groot-Brittannië en Frankrijk is er een mix van gratis en betalende kanalen.

 

Om de gecodeerde kanalen te kunnen bekijken moet uw televisietoestel niet alleen compatibel zijn met de DVB-T norm voor digitale uitzendingen via de ether, maar ook beschikken over een zogenaamde 'CI Interface'. Die maakt het mogelijk een decoder in het toestel te integreren.

 

Start eind juni 2010

Uit het ingediende dossier van Norkring bij de Vlaamse Regulator voor de Media blijkt dat de uitbouw van de netwerken gefaseerd zal verlopen. Norkring België maakt zich sterk om eind juni 2010 een zeer uitgebreide dekking voor digitale ethertelevisie, mobiele televisie en digitale radio te kunnen aanbieden.

 

Norkring België werd in 2009 opgericht door het Noorse moederbedrijf Norkring AS en de Vlaamse openbare omroep (VRT). Eerder had de onderneming reeds het vroegere zenderpark van de VRT verworven, momenteel levert Norkring al de omroeptransmissiediensten voor de openbare omroep in Vlaanderen.

 

Bron : T-zine DE TIJD 29 juni 2009

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het geluid is niet gecodeerd, maar je moet daarvoor een ontvanger hebben met aangepaste Dolby.

 

Hieronder de uitleg in het Frans over het probleem. Ik vertaal het niet, ik neem aan dat als je naar de Franse zenders kijkt, je het wel zal begrijpen. Als iets niet duidelijk is, laat dan maar weten wat.

 

Citaat:
Vous n’avez plus de son sur les chaînes TF1 HD, France 2 et M6 HD ?

 

Il est probable que votre décodeur TNT ne soit pas compatible avec le son Dolby Digital Plus.

 

En effet, pour optimiser la bande passante et améliorer la qualité, le Doly Digital AC3 a été remplacé par le Dolby Digital Plus haute définition sur les chaînes du multiplex R5 en début de semaine.

 

Ce codage audio permet de plus de diffuser dans un même flux une version surround et une version stéréo.

 

Une bonne nouvelle qui cependant necessite pour certains décodeurs ou télévision une nouvelle version de logiciel. Heureusement que cette mise à jour se fait de plus en plus automatiquement par voie hertzienne

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...
Origineel bericht van: FILIP1654
Start Norkring in November DVB-T MPEG 4 op ?


Starten in november 2009 zonder voorafgaande reclame lijkt mij onwaarschijnlijk. Op het internet is hierover trouwens niets officieel te vinden.

Samsung 4K UHD 55 inch 7500 - 60 cm Schotel HH motor SG2100A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theoretisch gezien is norkring Belgie al onair met de VRT mux. maar ik vermoed dat men speculeert op een uitbreiding met een+(wat beloofd werd door VRT in het najaar 2009). Want norkring heeft inderdaad nog niet veel los gelaten over hun plannen. Met de aanstelling van haar nieuwe directeur komt er misschien schot in de zaak.

 

desalniettemin hoop ik dat er snel zenders worden toegevoegd.

 

Afwachten en hopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lucdec2
In ieder geval leven ze nog;
Gisteren zojuist een ceo benoemd
http://www.norkring.com/templates/news.aspx?id=464

(verwijder gerust de link als deze niet mag)


Hier nog nieuws:

http://tv-visie.be/nieuws/belgie/5oktober2009/bart-bosmans-ceo-van-norkring-belgie_32499/

En hier mijn eigen info die ik losgekregen heb:
+ de info van november, aangedragen door een medeforumlid:

http://www.digitale-televisie.be/modules/forum/index.php?showtopic=5575
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...