Ga naar inhoud


Schotel moet van het dak afgehaald worden wegens schotelverbod


hans055

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: hans055

Trouwens in mijn koopakte die ik destijds getekend heb zit een oude versie van het huishoudelijk reglement (uit 1992). En hierin wordt geen woord gerept over schotelantennes. De nieuwe versie waarin wel een schotlantenne wordt vermeld heb ik wel los in mijn brievenbus gehad maar daar heb ik dus niet voor getekend.


Je bedoelt dat je niet van je recht als lid van die vereniging gebruik hebt gemaakt daartegen te stemmen.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

dat is inderdaad een belangrijk punt Zuppelan,

 

je moet altijd meestemmen anders is de vereniging het met meerderheid van stemmen eens met nieuwe reglementen

 

ik denk als je het zoals hans055 nogmaals probeerd

met goede argumenten etc een ieder in de vereniging zulks aanspreekt en zal goedkeuren

 

een sterk argument is overigens dat je, toekomstige bewoners, dergelijke nieuwe technieken mogelijk maakt

dus is het appartement ook meer waard geworden. << belangrijk voor verkoop in moeilijke tijden.

ciao

 

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rechtsgeldig is altijd in dit soort zaken de splitsingsakte waar ieder lid voor getekend heeft bij de notaris bij aankoop woning.

Het huishoudelijk reglement en wijzigingen daarin moeten immer ter stemming worden voorgelegd aan de leden tijdens de ALV.

Indien je het niet eens bent met een punt in het huishoudelijk reglement dan kun je dit aanvechten via de rechter en mits je met goede argumenten komt heb je gerede kans dat je gelijk krijgt.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om met het bestuur in overleg te gaan over de schotel materie en wellicht kom je dan tot een oplossing, tenslotte woon je wel met de overige leden in het appartementen complex.

Dit laatste advies geef ik je mee als secr. van een VvE

Het lijkt me geen bezwaar dat een schotel (mits onzichtbaar) op het platdak van het complex op een tegelvoet wordt geplaatst, deze uitsluiting wordt vast niet beschreven in het huishoudelijk reglement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jeroensky

Hey beste mensen.

Hebben jullie het nog niet gehoord.

 

Sinds en dike week is schotelverbod verworden.

Ik kom er net achter via m'n trouwe schotel winkel, die hebben link geplaatst op hun website (BySatellite A'dam).

 

Klik hier om het persbericht in PDF vorm te lezen.

 

Copie van bericht:

 

PERSBERICHT

 

Rechter weerlegt verbod op schotelantennes

 

Gemeenschappelijke satellietontvangst blijft uitstekend alternatief

 

 

Hilversum, 26 maart 2010

 

De plaatsing van schotelantennes mag niet zonder meer worden verboden.

Dit volgt uit een recente uitspraak van het Gerechtshof in Amsterdam. Hierin

werd een vordering tot verwijdering van een schotelantenne, onder verwijzing

naar een eerder arrest van het Europees Hof, afgewezen. In dit arrest werd

overwogen dat alleen zwaarwegende algemene belangen het recht op vrije

informatievergaring zoals vastgelegd in artikel 10 EVRM kunnen beperken.

Het Gerechtshof in Amsterdam oordeelde dat hiervan in dit geval geen sprake

was.

 

Volgens het Europees Hof mag daarnaast niet snel worden aangenomen dat

er sprake is van een redelijk alternatief. Hiervan is pas sprake als dit

alternatief minstens hetzelfde biedt als de schotelantenne. In de zaak die voor

het Gerechtshof in Amsterdam speelde, werd vastgesteld dat via internet een

beperkter aantal zenders kunnen worden ontvangen. Internet werd om die

reden dan ook niet beschouwd als redelijk alternatief voor de ontvangst van

televisiezenders via een schotelantenne.

 

Daarbij geeft het Europees Hof nog nadrukkelijk aan dat het soort informatie

niet belangrijk is. Ook puur entertainment valt onder de reikwijdte van artikel

10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). In dit

artikel is bepaald dat iedereen de vrijheid heeft om de informatie te ontvangen

die men wenst.

 

Bill Wijdeveld, Managing Director ASTRA Benelux: "Deze uitspraak is een

doorbraak in de rechtspraak en een overwinning voor de vrijheid van

ontvangst. We gaan er vanuit dat hiermee ook de groeiende trend naar

onrechtmatige schotelverboden wordt stopgezet. De uitspraak zou

woningcorporaties en gemeenten er overigens niet van moeten weerhouden

om waar mogelijk gemeenschappelijke satellietinstallaties te introduceren,

omdat dit de noodzaak van individuele schotels kan helpen verminderen en

de keuzevrijheid van bewoners vergroot."

 

 

 

Voor degenen die worden gesommeerd tot verwijdering van hun

schotelantenne heeft ASTRA een standaard verweerbrief opgesteld. Deze

kunt u vinden op de website: www.onastra.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik huur al enige jaren een woning in een appartementen complex, nu worden sinds dit jaar de leegkomende woningen te koop aangeboden, enige zijn er al verkocht. Er zal dus ook een VvE opgericht zijn/worden. Heeft deze vereniging dan (afgezien van de recente juridische uitspraak) enige zeggenschap over het feit dat ik een schotel heb geplaatst?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het appartementencomplex is opgesplitst in afzonderlijke wooneenheden, MOET er een VvE zijn. In jouw geval zal de VvE dus bestaan uit individuele (nieuwe) eigenaren, en een verhuurder als eigenaar van de andere woningen.

Vraag bij je verhuurder naar het Splitsingsreglement, en of er al een Huishoudelijk Reglement is. De VvE kan zeggenschap hebben over je schotel, zeker wanneer hij is geplaatst op, of hangt aan een gemeenschappelijk deel van het appartement.

 

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb denk ik veel geluk gehad waarschijnlijk ofzo,

 

Ik heb vanaf begin 2004 t/m ver over de helft van 2009 2 schotels gehad op/aan m'n balkon. 1 zat aan de muur bevestigd met een beugel en chemische ankers, en 1 zat met een beugel aan de balkonrand.

 

In de VvE huisregels stond letterlijk:

Geen zaken bevestigen aan de buitenmuur (behalve zonwering) en geen zaken bevestingen aan de balkonrand. Schotels enkel op statief/tegelvoet op het balkon en er mag niets uitsteken.

 

In mijn geval zat er dus EN wat aan de muur, EN wat aan de balkonrand EN alles stak maximaal uit.

 

Er is nooit ook maar één woord over gerept. Het was overigens een koop appartement, ben inmiddels verhuisd naar een eensgezinswoning waar de schotel netjes aan de achterzijde van het huis op een dakkapel staat.

 

Zie bijlage van hoe het erbij hing.

post-15488-1318260900,9959_thumb.jpg

*REBOX9000HD320GB, DM7020S80GB

*VisiosatG4, 3x Inverto Quad + 1x Alps Quad @ Astra1/2/3/Eurobird/Hotbird

*3x Spaun SAR411 + 1x Triax MFD41D DiSEqC 4/1

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb vorige week de antenne weer van het dak gehaald en nu op los op mijn balkon neer gezet. Op een mast van 1,50 meter hoogte. Hij steekt wel boven de balkonrand uit, maar hij steekt niet uit buiten het balkon. Echt goed zichtbaar is hij dus niet. Ik zal van de week even een paar foto's maken en hier plaatsen.

Ik kan de 13, 19,2 en 23,5 oost goed ontvangen alleen van de 28,2 heb ik helaas signaal meer.

 

Eergisteren kwam er een aangetekende "vriendelijke" brief van de VVE met de volgende inhoud:

 

Citaat:
Wij zijn genoodzaakt u het volgende te schrijven.

Zoals wij geconstateerd hebben staat de , in eerdere berichten genoemde schotelantenne, nog steeds op het dak.

Wij vinden dit een bijzonder vervelende situatie omdat er een conflict dreigt te ontstaan tussen u en het bestuur.

Wij, als bestuur, zijn gekozen door de algemene ledenvergadering om deze vereniging te besturen. Het bestuur is gebonden aan wetgeving. Deze staat in het modelreglement november 1983 en het huishoudelijk reglement gedateerd en vastgesteld op 10 maart 1983.

Als u het met de regels niet eens bent dan is dat uw probleem!

 

Wij zijn dan ook niet van plan om de ontstane situatie te gedogen en eisen dat u de antenne voor 31 mei 2010 verwijderd. Indien op 1 juni 2010 blijkt dat niet aan deze sommate is voldaan, dan zal een antennebedrijf de opdracht verstrekt worden om op uw kosten de antenne van het dak te halen.

 

Mocht na controle blijken dat het dak is beschadigd zal een dakdekkersbedrijf de schade op uw kosten herstellen.

 

Nogmaals delen wij u mede dat het bestuur het zeer betreurenswaardig vindt dat wij tot bovenstaande over moeten gaan, maar u laat ons geen keus. Regelgeving is er niet voor niets en iedereen zal zich hieraan moeten houden.

 

Het Bestuur.

 

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het bestuur van de VVE zich weer gaat melden met de eis om mijn antenne van mijn balkon te halen omdat het VVE reglement zegt dat schotelantennes op het balkon verboden zijn.

 

Trouwens hebben buren aan de achterzijde van het gebouw ook een schotelantenne op het balkon (maar wel lager). Bovendien is hun schotelantenne met een beugel bevestigd AAN de muur.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brief van de VvE komt dus wat later naar ik begrijp?

Je stelt de schotel van het dak te hebben gehaald, en deze staat nu los op je balkon. Dan zou alleen het esthetisch motief overblijven, en dan staat het bestuur van de VvE niet sterk ten opzichte van de huidige jurisprudentie.

 

Misschien eens direct contact opnemen met het bestuur en een persoonlijk gesprek vragen? Dat helpt soms beter dan correspondentie via afstandelijke briefjes......

VU+ Duo - OpenPli 4.0 - VU+ Solo - OpenPli 4.0

TeVii DVB-S2 - MyTheatre - DVB Dream
Wavefrontier T90 (0,8W - 28,5E) - Triax 88(30W) - 2x EMP 168-w V2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Creatura

Misschien eens direct contact opnemen met het bestuur en een persoonlijk gesprek vragen? Dat helpt soms beter dan correspondentie via afstandelijke briefjes......

dat lijkt mij ook
vooral daar de actie al genomen is en niets meer op het dak staat
dat is sowieso een positief teken van goodwill
nu vriendelijk gesprek aangaan kan de hakken uit het zand halen smile
succes

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Origineel bericht van: hans055
Ik zal van de week even een paar foto's maken en hier plaatsen.


@hans055,

Plaats je de foto's nog?


Met vriendelijke groeten wink

sattaz


Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ron
Ik zou proberen de installatie om de schotel op vast te maken zo lelijk en opzichtig mogelijk te maken en dan de vve voorstellen dat het alternatief nette en onzichtbare plaatsing op het dak is. Dan kunnen ze kiezen:-)
Een schotelje op een tegelvoet op je eigen balkon kan niet verboden worden, maar is natuurlijk wel foeilelijk en ik zou me als mede-eigenaar van het pand kunnen voorstellen dat dit niet de voorkeur heeft.
Daarmee gaat de waarde van het hele object sterk omlaag en dat is het laatste wat de vve wil.

Ron


Waarom kan een schotel op je balkon niet verboden worden? Mijn mams woont in een flat waar ze niet eens de was aan het balkonrek mag hangen. Je mag namenlijk niets ophangen wat uitsteekt van het gebouw (raar maar waar). frown
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben verbijsterd als ik zo zie en hoor wat voor eisen een Vereniging van Eigenaren in praktijk allemaal blijkt te stellen. Het lijkt wel alsof je weer thuis bent en je aan de regels van een zeer veeleisende pappie en mammie moet houden.

 

Nee, dit is voor mij een goede waarschuwing. Als we ooit nog gaan verhuizen, dan liever een huisje ergens ver op de hei dan een complex met andere eigenaren. Verschrikkelijk om zo onder curatele te worden gesteld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...