Ga naar inhoud


[internetbellen] Is de kwaliteit gelijk aan vaste telefonie?


Aanbevolen berichten

Waarom Voip telefonie interessant is voor particulier gebruik. Een praktijkvoorbeeld.

 

Ik heb hier een kabel abbo met een analoge telefoon aansluiting, met hierop mijn geporteerde (was KPN) nederlandse telefoonnumer.

 

Naast het kabelmodem heb ik een eenvoudig router/firewall dingetje van Linksys met Qdos voor mijn netwerk.

 

Aan deze router hangt een Linksys Spa Voip router. Die verbonden is met een gewoon analoog telefoon toestel en een eenvoudige analoge draadloze dect telefoon. Die heeft men meestal toch al in zijn bezit en aangesloten.

 

Inkomend telefoonverkeer is op het bekende analoge nederlandse nummer ofwel via mijn (Betamax) nederlandse 085- nummer. Beide nummers komen via de Spa router door op mijn Dect telefoon en de gewone vaste telefoon.

 

Het uitgaande telefoonverkeer kun je op de Spa Voip router naar keuze instellen. Ofwel analoog via de kabel provider (bijvoorbeeld 112) of wel per kengetal of landennummer hoe je (gratis) via Voip wilt bellen.

 

Via Betamax Voip gaat mijn nederlandse 085- nummer mee (eenmalige aanschafkosten per nummer 1 Euro) en hierop kan ik ook teruggebeld worden. Bij Budgetphone is dat, het daar geregistreerde telefoonnumer met je eigen regio-netnummer.

 

Kosten zijn in dit voorbeeld alleen voor het telefoon abbo van de kabelprovider. Je kunt ook volstaan met een nederlands 085- nummer. Dit is een regio-loos nummer, die je bij verhuizing kunt meenemen. En het kan ook nog in de telefoongids worden vermeld.

 

Verdere voordelen zijn: alle standaard nummers in Nederland en in diverse landen zijn gratis. Van vast naar mobiel is het tarief erg laag.

 

Wil je vanuit je mobiele GSM in Nederland naar het buitenland bellen, dan kan dat via een Nederlands inbel nummer. Verder is dan het verkeer via internet naar de diverse landen gratis. Je betaalt alleen voor het lokale GSM gesprek.

 

Ben ik in Duitsland, dan neem mijn oude GSM toestel mee met een Duits prepaidkaartje. En bel ik het Duitse Betamax inbelnummer en vervolgens weer gratis via internet naar de diverse landen waaronder de familie in Nederland. Kosten zijn er dan alleen voor het Duitse lokale GSM tarief. In een groot aantal landen is zo'n inbelnummer beschikbaar.

 

Het zeer beperkte SMS verkeer, doe ik via webpagina op mijn PC. Kosten een paar cent per sms bericht.

 

Ik maak gebruik van Betamax providers Voipbuster en Voipcheap. Daarnaast heb ik nog een ander standaard nederlands nummer via Budgetphone.

 

Dit laatste werkt ook prima met als voordeel, dat er meerdere aansluitingen op diverse lokaties gebruikt kunnen worden. De telefoon kan dan overal worden opgenomen. (Bijvoorbeeld in Zuid-Frankrijk en in Nederland). Bij Betamax kan dit niet. Deze doet slechts een verbinding met het laatst gebruikte IP adres.

 

De kwaliteit van de Voip verbinding is hier gewoon perfect. Uiteraard is een goede internet verbinding van belang.

 

De beste kwaliteit, qua geluid, is via mijn specifieke internet telefoon van het type Grandstream 2000. Die 4 lijnen kan bedienen en hangt ook weer aan dezelfde Linksys router. Het geluid is digitaal en dat klinkt gewoon veel beter dan via analoge telefoon uitgang.

 

Het is duidelijk, dat op deze wijze bellen de kosten minimaal zijn. Draait nu al weer enige jaren, zonder probleem.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Leer her en der veel over het 112-probleem.

 

Heb nog niet geteld hoeveel oudjes er hier in huis nog liggen van net uit het NT-1 tijdperk, maar genoeg om in iedere ruimte in huis er één te leggen.

 

Zorg dat die geladen is en zonder simkaart erin pakt ie de bekende 3 noodnummers 112, 911 en nog één die me even niet te binnen schiet.

 

Niks dus met verlopen simkaarten, abbo's of opwaarderen ieder (half)jaar.

 

Verders is kwaliteit natuurlijk ook een verhaal van het prijskaartje. Bedrijven die VOIP aanleggen, leveren hoogwaardige equipment. Wil je dat thuis ook, dan zul je iets meer moeten betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een zin en onzin hoor ik hier over VOIP bellen. VOIP is absoluut goedkoper. Ik werk in die branche en ben zowel prive als zakelijk veel en veel goedkoper uit als destijds met KPN de analoge of ISDN lijn die ik had inclusief de belminuten.

 

Iedereen vernieuwd zijn apparatuur wel eens in de zoveel tijd dus een nieuwe telefoon kopen die ook VOIP kan lijkt mij niet een appels peren probleem. Voip geschikte telefoons zijn vrijwel niet of nauwelijks duurder als de gewone analoge telefoons. Het klinkt ook niet 'budget' als je een goedkopere voip telefoon koopt.

 

Abokosten vallen in principe weg als je zelf via BP een inkomend nummer neemt en via Voipbuster of andere kloon uitbelt. Kwaliteit is stukken beter als analoog en als je vergelijkt zie je ook dat er veeeeeel meer mogelijkheden zijn. Mensen die nu analoog bellen en moeilijk met wisselgesprek kunnen omgaan kunnen nu met hun bandbreedte meer gesprekken tegelijk maken. Het hele gezin kan tegelijk bellen als ze dit zouden willen aangezien de huidige bandbreedtes van Ziggo of UPC prima zijn.

 

Ook voor simpele gebruikers (zoals mijn moeder van 73) is het goedkoper aangezien ze nu via voip gewoon gratis belt. Geen KPN kosten van 18 Euro of hoger, en geen belminuten meer. Simpeler kan het niet.

 

112 problemen zijn er bij BP niet dus je kan altijd alarmnummer bellen. De meeste mensen hebben een mobiel dus daar kan dat ook altijd mee als het nodig is.

 

De kosten van aanschaf nieuwe apparatuur weegt dus totaal niet op tegen het gemak en de prijs van voip.

 

Voip providers werken met de nieuwste apparatuur, software en infrastructuur dus zal dit altijd up to date zijn in tegenstelling tot koperdraadje van KPN.

 

Nog een voordeel van VOIP. Je kan je telefoon overal insteken waar internet is en je bent bereikbaar onder je eigen nummer !!!!!

 

Daarbij komt dat sommige providers een Fritzbox leveren bij de ADSL installatie waardoor je gewoon met je oude analoge telefoons kan blijven bellen maar wel van voip gebruik kan maken.

 

Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Big@, Eindelijk iemand die het ook begrepen heeft... ik dacht dat ik hier de enige blinde roepende in het bos was...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Volgens mij snappen hier een paar mensen de vraagstelling nog niet.

 

Die ging namelijk over de kwaliteit van de dienst en die is onbetwist beter bij KPN.

 

KPN storingen heb ik er één in 26 jaar meegemaakt, budgetphone heeft de afgelopen 3 jaar wel zeker 9 x langere en korte tijd niet gewerkt. Dat zal vaker zijn, maar zovaak hebben wij het gemerkt en vastgesteld.

 

Dan nog niet te spreken over 0900 nummers zonder kosten aanduiding, verbindingen die (enige tijd) na het nummer te toetsen out of de blue tot stand komen zonder dat de lijn ook meer één maal overging enz.

 

Bij aanbieders als voipbuster en andere betamax subresellers is de betrouwbaarheid en geluidskwaliteit slechter dan KPN.

 

VoIP is ontzettend leuk, wij ontwikkelen er zelf diensten en producten voor, maar het is zeker niet zo betrouwbaar als een normale koperdraad.

 

Je moet het ook daar toepassen waar het een voordeel oplevert en dat is lang niet in alle situaties zo.

 

Ik zie overigens mijn vader van 58 nog geen Siemens IP DECT van een Budgetphone en een Voipbuster account voorzien en ook nog de routeringen (voor o.a. 112 e.d.) instellen.

 

Mijn vader is wel prima in staat de stekker van de telefoon in het KPN doosje te steken smile

 

Je kunt lullen als brugman, maar een Do It Yourself VoIP setup is maar voor weinig consumenten echt goedkoper en voor een veel kleiner deel maar zelf in gebruik te nemen. Je moet dan alleen wel zo fair zijn om alle kosten en nadelen mee te wegen en niet alleen de voordelen op een rij te zetten.

 

9 van de 10 consumenten zullen in de praktijk kiezen voor een tripple play oplossing of het ouderwetse KPN draadje. Simpelweg omdat een alles in 1 pakket gewoon over de hele linie voor de doorsnee consument goedkoper is, of omdat VoIP maar zo weinig goedkoper is dat het de ellende van het installeren, kosten voor aanschaf van andere hardware en de mindere betrouwbaarheid niet waard is.

 

Mvg,

 

Michel

 

 

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige nadeel dat ik ondervind t.o.v. een analoge lijn is dat er vaker een storing is (kwaliteit- of uitvallen va.n een gesprek)

Dit heb ik echter alleen wanneer ik naar Indonesië bel, 2 van de 3 gesprekken heeft of slecht geluid of valt spontaan weg.

Waarschijnlijk ligt dit aan de Indonesische infrastructuur .

 

Voor lokaal bellen merk ik geen verschil met een analoge lijn, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een storing heb gehad terwijl ik binnen Nederland aan het bellen was.

112 test ik liever niet, dus weet niet of het werkt.

 

Bij 0900 nummers hoor ik altijd voor het gesprek wat de kosten zijn.

 

KPN huur hoef ik niet te betalen voor mijn ADSL lijn

 

Ik gebruik nu een jaar of 7 Voipcheap en Voipbuster (Beiden met een gratis 076 netnummer) en ga (als alles zo blijft) sowieso nooit meer terug naar een analoge lijn.

 

Satelliet spullen verkocht, kijk nu met plezier via de kabel (Ziggo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag heeft nogal wat losgemaakt!!

 

Hartelijk dank voor alle antwoorden, maar ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat ik niet alles begrijp blush

 

Mijn situatie is dat ik een ISDN lijn en centrale heb, waar ik zowel een zakelijk als een prive telefoonnummer op heb. Ik moet beide lijnen overal in huis kunnen opnemen. Daarnaast heb ik een analoge lijn, voor de fax, en daarop staat ook de alarmcentrale, en daarop komt de ADSL binnen. Aan KPN betaal ik daarvoor ruim 100 euro per maand. (De ADSL valt daarbuiten, die betaal ik volledig aan de provider, 30 euro per maand).

 

Ik vroeg mij af of dit niet een beetje goedkoper kon, zonder al te veel kwaliteitsverlies, en daarop heb ik een hoop antwoorden gelezen. Maar tsja, ik ben ook al 60 (dus nog ouder dan jouw vader Michel...), ik kan nog wel met een KPN stekkertje omgaan, maar verder...

 

Zakelijk kan ik mij echt geen kwaliteitsverlies veroorloven, en zeker geen storingen of uitval. Als de lijnen uitvallen is GSM geen alternatief, de zendmast staat zover weg dat er vaak delen van het gesprek wegvallen.

 

Ik moet dus concluderen dat kwaliteit toch kennelijk zijn prijs heeft, en voorlopig de kosten voor de baat laten gaan.

 

Maar de ontwikkelingen staan niet stil, wie weet wat de mogelijkheden volgend jaar zijn!

 

T B

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Op zich is er wel een oplossing waarbij je de huidige ISDN 2 lijn door VoIP kunt vervangen.

 

De ISDN lijn gaat er dan uit en de centrale wordt op een los kastje aangesloten. De prijs van dat kastje valt in verhouding best mee.

 

Dan blijft alles zoals het is, alleen bel je dan via het internet/VoIP.

 

Huidige situatie: ISDN2 -> Centrale -> telefoons

VoIP situatie: Internet router -> kastje -> centrale -> telefoons

 

Jouw KPN factuur, bestaat die alleen uit ISDN2 abonnement + analoog abonnement + gesprekskosten? Hoe hoog is die nu per maand?

 

Kan je de bedragen eens uitsplitsen?

 

Zit ADSL op je analoge (fax) lijn?

 

Het lijkt mij interressant te bekijken of ik nu gelijk had dat VoIP lang niet voor iedereen de beste optie is.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, net de laatste factuur binnen,

 

analoog is inderdaad de lijn voor fax, alarm en ADSL.

zakelijk belvrij 35 euro per maand, geen gesprekskosten

 

ISDN 29 euro per maand

gesprekskosten 36 p mnd, waarvan de helft naar mobiel

 

totaal dus rond de 100 p mnd

 

ik heb de bedragen een beetje afgerond, maar wellicht is het beeld zo wel duidelijk?

 

Overigens is dit door de vakanties een wat lage maand, meestal is het hoger,

vooral door de gesprekskosten naar mobiel.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het patton kastje kost +/- 250 euro incl. btw. en zul je dan zelf moeten aansluiten en instellen. Ga je daarvoor iemand laten komen, ben je nog veel duurder uit.

 

Dit is in jouw geval dan wel de goedkoopste oplossing omdat je dan de rest niet hoeft te vervangen.

 

Je ISDN abo gaat er uit, je faxlijn niet want die hebt je nodig voor alarm/fax/adsl.

 

Je gaat dan in plaats van 29 euro per maand, 4,95 betalen (budgetphone).

 

Je gesprekskosten naar vaste nummers zijn dan +/- 30 tot 40% goedkoper, mits er niet te veel naar 0900 en andere betaalnummers gebeld wordt. 06 nummers zijn niet veel goedkoper. (+/- 2 cent/pm)

 

Als je veel naar het buitenland belt zou je een abonnement van 17,50 excl. btw kunnen overwegen. Dan kan je tot 2000 minuten naar vaste Europese nummers bellen (excl. betaalde nummers).

 

Al met al in jouw geval niet heel erg zinvol, want je gaat er qua betrouwbaarheid in jouw geval wel degelijk op achteruit en dat weegt vermoedelijk niet op tegen de relatief geringe besparing.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ik ga nu nog een keer reageren. Michel blijft beweren dat KPN koper beter is qua kwaliteit. Dat is dus volledig onzin. Kwaliteit zit niet alleen in de klank maar ook in de mogelijkheden. Kwaliteit is een begrip dat breed uitgelegd kan worden. Kwaliteit omvat zowel klank als mogelijkheden als uptime/uitval e.d.

Ik denk dat een combinatie van die dingen uiteindelijk zonder problemen de VOIP mogelijkheid als beste uit de bus laat komen.

KPN koper is qua klank slechter als VOIP aangezien we bij VOIP de beste codec kunnen gebruiken die vergelijkbaar is met ISDN klank.

Daarbij komt dat iedereen vergeet, dat KPN koper ook voip is. KPN maakt volledig gebruik van VOIP alleen het laatste stukje is koper. Als jij via KPN naar Indonesie belt denk maar niet dat je dan allemaal via koper belt. Zo gauw jou telefoontje in de KPN centrale aankomt wordt het omgezet naar VOIP dus wat dat betreft heb ik liever volledig voip met alle mogelijkheden die KPN weer uitschakelt door de limitatie van koper. Ik wil liever zelf mijn reine voip prijs bepalen dan KPN mij in een keurslijf drukt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: Big@
Michel blijft beweren dat KPN koper beter is qua kwaliteit.


Dat is niet wat ik zeg of beweer. Dat maak jij er van. Ik zeg dat het niet voor iedereen zinvol is en bovendien heb ik het over betrouwbaarheid en niet de algehele kwaliteit.

Jouw arument over klank is grote onzin. De klank is namelijk alleen beter als je iemand via een directe VoIP verbinding belt, die dan toevallig ook dezelfde (hiDef) codec en een HiDef IP telefoon gebruikt. Bel je iemand die gewoon op ISDN of een analoge lijn, of zelfs bij de vele tripple play aanbieders zit, of iemand die wel gebruik kan maken van een HiDef verbinding met daarop aangesloten een normale telefoon, hoor je geen enkele verbetering in klank.
Dat kan ook niet want op de kwaliteit van de andere kant van de verbinding heb jij met je HiDef verbinding 0,0% invloed. Totale non-argumentatie dus omdat nog niet 0,1% van de Nederlanders gebruik kan maken van deze HiDef feature.

Wij hebben klanten die met Polycom toestellen (qua klank het beste wat er is) naar Polycom toestellen bellen. Als wij daar de HiDef codec aanzetten belt men ons 5 minuten later met het verzoek dat weer uit te zetten. Dat wordt namelijk als zeer irritant ervaren omdat 1. Niet alle gesprekken dan dezelfde kwaliteit en volume hebben. 2. Het menselijk oor al XX jaar aan de gesprekskwaliteit van een normale telefoonverbinding gewend is.

Koper is dus qua klank mometeel simpelweg beter, omdat er weliswaar theoretisch een lagere frequentiebereik mogelijk is, maar er veel minder risico op storingen is, terwijl er bij VoIP in geval van een instabiele internetverbinding, of een instabiele route naar de VoIP server of een instabiele route van de VoIP server naar het terminatiepunt of in geval van jitter op de lijn al meteen robot-klank-achtige taferelen (packetloss) of zelfs algehele uitval kan ontstaan.
Gebruikers van VoIP zullen dit kunnen beamen. Het gebeurt niet heel vaak, maar aantoonbaar wel vaker dan een ISDN of analoge KPN lijn, waar dit eigenlijk nooit gebeurt.

Bovendien wordt bij het bellen van een (verre) buitenlandse bestemming (een beetje afhankelijk welke bestemming uiteraard) via een VoIP aanbieder als bijvoorbeeld BetaMax het gesprek over/via zo veel servers gestuurd, dat het onmogelijk is om een hoogwaardige codec te gebruiken. Sterker nog: De VoIP dienst aanbieder zal vaak juist een heel smalbandige codec gebruiken om meer verbindingen over dezelfde TCP/IP verbindingen te kunnen sturen. Ook is de latency zo hoog (meestal tussen de 500 en 800ms) dat je nauwelijks nog van goede gesprekskwaliteit kunt spreken. Het eerste stukje van de verbinding is dan misschien wel G7.11ulaw/alaw, maar de rest vaak maar .GSM. of vergelijkbaar en dat dus met een vertraging van 500 tot 800ms.

Als jij wilt beweren dat een enkelvoudige consumenten VoIP dienst van aanbieder naar telefoon betrouwbaarder is dan een enkelvoudige consumenten KPN dienst van KPN naar telefoon heb je je ogen goed dicht.
Meten = weten!

KPN maakt gebruik van een heel andere (enorm dure) infrastuctuur. Die gebruiken geen SIP, maar een totaal ander systeem dat je niet met normale VoIP verbindingen kunt vergelijken.
De verbindingen gaan daar niet over het internet, maar van je huis via koper naar de KPN (wijk)centrale en via extreem betrouwbare deticated glasverbindingen over het gesloten KPN net en niet via TCP/IP layer, maar via C7 of dergelijke.
Totaal niet te vergelijken dus. Alweer een waardeloos argument.

Als je naar Indonesie belt en je belt via KPN, gaat dat wel degelijk over deticated verbindingen en niet via het internet. Daar worden gewoon professionele interconnects voor gebruikt en geen TCP/IP verbindingen. Alleen stuntaanbieders als bel1649, tele2 en honderden VoIP aanbieders gebruiken TCP/IP verbindingen voor transport van (delen van) hun diensten.

Nogmaals: Ik beweer niet dat VoIP niet goedkoper is, ik beweer dat voor heel veel mensen (consumenten) de investering niet tegen de zeer geringe besparing of tegen het verlies van betrouwbaarheid opweegt. Dat, als je van KPN afwilt, een tripple Play aanbieder dan een betere keuze is dan een Do It Yourself VoIP oplossing waar je in 6 van de 10 gevallen gewoon nog steeds je analoge KPN lijn nodig hebt t.b.v. ADSL internet en dat voor de meeste mensen te moeilijk is.

Wij verkopen zakelijke VoIP oplossingen en diensten en die leveren vaak juiste enorme besparingen op en daar gaat de betrouwbaarheid er niet of nauwelijks op achteruit, maar soms zelfs op vooruit omdat we VoIP en ISDN vaak als Hybride oplossing bieden, maar dan gaat het om bedrijven met telefoonrekeningen van 250 euro of (veel) meer per maand.

Onder die bedragen is het alleen interessant als je het zelf kunt bouwen/aansluiten/configureren en er nauwelijks voor hoeft te investeren.

Met welke aanbieder bel jij van huis naar GSM nummers?

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook gewoon zelf uitproberen.

Een account nemen via internet (bijv. voipbuster) en bellen met de computer (eventueel een headset aansluiten), dat kost je 10 euro. Je weet dan zelf wel na een maand wat de 'kwaliteit' voor jou is.

Het geluid hoeft voor mij geen hifi te zijn maar is gewoon goed.

Succes !

Satelliet spullen verkocht, kijk nu met plezier via de kabel (Ziggo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Is dat iets anders dan wat ik al schreef dan?

 

Origineel bericht van: Michel
De klank is namelijk alleen beter als je iemand via een directe VoIP verbinding belt, die dan toevallig ook dezelfde (hiDef) codec en een HiDef IP telefoon gebruikt.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik nog steeds niets van snap is dat die beveiligingsinstallaties nog steeds niet direct over tcp/ip hun melding afhandelen.

 

VOIP bevalt ons particulier bijzonder goed. De gesprekskwaliteit is in de regel prima. We merken geen verschil tussen koperlijn en voiplijn.

 

Qua betrouwbaarheid: we kunnen altijd bellen en gebeld worden.

Financieel kan het voor ons goed uit, we verbellen momenteel nog geen tientje in de 3 a 4 maanden. De vastrecht kosten zijn wel komen te vervallen dus tel uit je winst.

 

Bedrijfsmatig zou ik een voipcentrale nemen met fallback op analoge lijn die je toch nog moet hebben voor de alarm leiding. Op die manier kun je zelf altijd bellen en gebeld worden als er iets met de voip aan de hand is.

Puntje is wel dat je zakelijke nummer op die alarmleiding binnen moet komen. En er is natuurlijk maar 1 binnenkomend gesprek tegelijk mogelijk op die manier.

Maar goed, je hebt dan wel maximale betrouwbaarheid.

Je belkosten gaan natuurlijk wel fiks onderuit omdat je zelf via VOIP uitbelt en je vaste lasten van de ISDN2 lijn vervalt.

 

MBT echo's en kraakjes VOIP gesprekken: dat kan voorkomen, hier hebben we wel eens last van gehad maar dat kwam omdat de datalijn to the max werd gebruikt door bv een usenet download. Maar als je de router goed afstelt dat voip verkeer voorrang heeft komt dit alleen nog voor als de andere partij spul niet voor elkaar heeft en via voip belt. Dat geecho en gekraak zou je sowiezo ook hebben als diezelfde beller je via old fashion KPN constructie belt.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...