Ga naar inhoud


[internetbellen] Is de kwaliteit gelijk aan vaste telefonie?


Aanbevolen berichten

Ik werk met kantoor aan huis, en heb daarvoor meerdere telefoonlijnen, zowel ISDN als analoog. Een redelijk dure business, maar het gevolg van keuze's op de momenten dat er geen betere alternatieven voorhanden waren.

 

Nu biedt mijn provider (xs4all) internetbellen aan met een FRITZ!Box 7170 modem, daar zou ik de ISDN centrale op kunnen overzetten, en daarnaast wil ik de analoge lijn intact houden (o.a. voor de fax en de alarminstallatie).

 

Alleen zit ik ver van de telefooncentrale, in landelijk gebied waardoor de snelheden niet boven de 4 - 5 Mb komen. Wat mag ik van de gesprekskwaliteit verwachten? Blijft deze net zo verstaanbaar en stabiel als nu via de vaste telefoon? Of krijg je duidelijk merkbare kwaliteitsverschillen?

 

Wie heeft daar ervaring mee?

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Beheerder

Nee, het is niet even betrouwbaar als ISDN.

 

Je bent helemaal afhankelijk van je internet verbinding.

 

KPN is in de praktijk stabieler.

 

De gesprekskwaliteit is bij een stabiele verbinding echter prima.

 

Wat is je upload nu? www.speedtest.net

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent inderdaad afhankelijk van je internet verbinding, maar als je een beetje een goed internetprovider uitzoekt mag dat ook geen probleem zijn.

Wat wel erg veel bijdraagt aan een goede of slechte gesprekskwaliteit is de gebruikte hardware van je sip telefoon.

Wat ook bijdraagt wat betreft slagingspercentage van je gesprekken (inkomend en uitgaand) is de gekozen sip-provider... Voor uitgaande gesprekken kan je uiteraard altijd erg makkelijk backuppen door een extra uitgaande provider er bij te nemen...

 

Ik heb nu bijna 2 jaar geen KPN meer in huis, en heb nog maar 1 keertje met mijn mobiel moeten bellen naar de internet-helpdesk omdat er een internet probleem was, en de boel niet gereset kon worden.

De kwaliteit is in 99.9% van de gevallen niet te onderscheiden van een gewone kpn lijn.

 

Snelheid... echt veel heb je niet nodig voor een helder gesprek. In Zweden gebruik ik voip icm een 3G mobiele bredband verbinding.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk gaan experimenteren ;-)

Je hebt een betrouwbare ADSL-provider

en je hebt een prima modem (ik heb hem nl ook)

 

Ik kan hier met 2Mb/356kB 3 gesprekken opzetten die prima klinken. Moet ik wel even stoppen met zwaar downloaden.

 

Ik stel voor maak een account aan bij voipbuster.

Waardeer op via een voipreseller

Koop dan gelijk een telefoonnuumer erbij.

 

Je belkosten zakken enorm.

Op termijn kun je overwegen om ISDN eruit te doen.

 

Heb je nog vragen mbt instellin oif

Ik wil je wel helpen.

 

 

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de speedtest kom ik op een download van 3.50 Mb/s en een upload van 0.70 Mb/s. Mijn abonnement is ADSL start (Tot 8Mb/s - Tot 1 Mb/s) , en andere smaken zijn hier helaas niet beschikbaar.

 

Grote downloads doe ik zelden, het gaat om surfen en mailen, dus voor mij voldoet deze snelheid uitstekend. Maar er zouden minimaal 2 gesprekken gelijktijdig gevoerd moeten kunnen worden, vrij van storingen.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iemand
Gelijk gaan experimenteren ;-)
Je hebt een betrouwbare ADSL-provider
en je hebt een prima modem (ik heb hem nl ook)

Ik kan hier met 2Mb/356kB 3 gesprekken opzetten die prima klinken. Moet ik wel even stoppen met zwaar downloaden.

Ik stel voor maak een account aan bij voipbuster.
Waardeer op via een voipreseller
Koop dan gelijk een telefoonnuumer erbij.

Je belkosten zakken enorm.
Op termijn kun je overwegen om ISDN eruit te doen.

Heb je nog vragen mbt instellin oif
Ik wil je wel helpen.



Hartelijk dank voor het advies, maar het modem heb ik nog niet, dat zou ik van de provider moeten krijgen bij de bestelling. Dan zou ik tegelijk de installatie door een monteur laten uitvoeren, ik ben daar redelijk onhandig in en kan niet riskeren dat ik een dag of wat onbereikbaar ben. Tijdelijk overschakelen naar mobiel is dan overigens ook geen optie, die werken hier vrij beroerd (slechte dekking).

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb geen goede ervaringen met de IPB-doos van KPN over ANNEX B (ISDN). Met XS4ALL en dan een voipmodem (krijg je er standaard bij) heb je voor weinig (een) extra nummer(s). Geheel is over het KPN netwerk en ISDN kan eruit.

 

Je zit nog geen dag zonder telefoon.

 

Kijk even bij ze. Online is één echoput met reset-sessies. Nummerweergave van de beller werkt niet etc etc. Ik stap terug naar XS4ALL. Vast abbo is iets duurder, maar service is perfect.

 

Kijk maar eens naar de reacties die volgen of vraag het ons gewaardeerde medelid El Piño even die ook zeer veel kennis van heeft mbt lijnen en het hele centrale gebeuren en netwerken mbt *DSL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als MLA vlieger moet jij toch weten wat dubbel uitgevoerd is. :D

 

Kan je die internet lijn niet gewoon nemen en uittesten? Je krijgt dan wel een nieuw bedrijfsnummer maar dat moet dan maar.

 

Dan kan je later de oude spullen uitfaseren.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal mooi dat IP bellen, maar

- kun je over je ADSL ook faxen?

- en heb je ook 4 telefoonnummers?

- kun je ook 2 gesprekken gelijktijdig voeren?

- kan de beveiliging zonder aanpassingen aangesloten worden?

- sta je zakelijk nog in het telefoonboek?

- kun je je telefooncentrale blijven gebruiken voor doorschakelen intern of naar je GSM oid.?

- werken zaken als *21 ed. nog?

 

Dat zijn dus een aantal redenen waarom ik nog gewoon ISDN2 heb.

 

 

suc6

 

Gerrit

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fax? Was dat niet iets uit het tijdperk dat ze nog een telegraaf gebruikten?

 

Natuurlijk kan dat allemaal. Je moet wel met je tijd meegaan en een beetje investeren.

 

Mijn vorige werkgever had 5 jaar geleden alle telefoons (enige duizenden) al op IP.

 

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Faxen via VoIP kan in principe niet, behalve als de VoIP provider T.38 ondersteund en je speciale apparatuur hebt.

 

Er is in Nederland maar één VoIP provider die T.38 ondersteund en die bediend alleen de zakelijke markt.

 

Alle andere VoIP fax oplossingen zijn hoogst onbetrouwbaar. Onvangen gaat vaak nog wel, maar verzenden niet of absoluut onbetrouwbaar.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je gebruikt de fax service van bijvoorbeeld DUS.net

 

Citaat:

- kostenlose Fax-to-eMail (beta) und kostengünstige Web-to-Fax, eMail-to-Fax Funktion

- Fax Premium Service optional nutzbar

 

bron: www.dus.net Dustel60_Leistungen

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...