Ga naar inhoud


Beschermen houten tafel.


freaky

Aanbevolen berichten


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Tjonge wie neemt er nu hout voor een aanrecht. cry
De voedselinspectie zegt dat elke vorm van hout in de keukens van restuarants, tavernes, frituren verboden is omdat het gewoon weg erg onhygienisch (nerven) is en vaak oorzaak van ziektes.
Houten snijplankjes zijn totaal onaanvaardbaar in keukens, maar ook houten lepels, houten presentatie schaal en welk ander gebruiksvoorwerp ook in hout... laat staan een houten werkblad. eek


Ze hebben eens de hygiënische eigenschappen van kunststof snijplanken vergeleken met die van houten snijplanken. En wat bleek toen? Houten snijplanken bleken hygiënischer omdat ze bacteriën doden. Hout heeft die eigenschappen van nature, en ook dood hout van een snijplank blijft nog steeds die eigenschappen houden. Op kunststof blijven de bacteriën leven in de krassen etc. op het oppervlak.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Freakey

 

Ik kan je niet het goede antwoord geven maar ik kan wel mijn ervaring met je delen. Ik heb zelf een hard houten tafel die wel permanent buiten staat.

 

Bij aanschaf werd gezegd dat ik hem moest lakken of in de olie zetten. Ik heb gekozen voor bootlak. Een harde laksoort die tegen UV kan. Op zich was dat een goede keuze met 1 maar. De poten en zijplanken zijn van massief hout. Daar zit het nu al 3 jaar prima op. De bovenplanken bestaan uit verschillende laagjes hout naast elkaar, dus met een naad erin. Door de verschillende houtkleuren geeft dat een leuk effect. Echter, die naden zijn niet waterdicht en na een half jaar laat de lak daar los.

 

Als experiment heb ik de bovenkant helemaal blank geschuurd (drama, bootlak is echt hard) en daarna in een vochtregulerende beits op oliebasis gezet (3x).

 

Nog een groter drama. De naden zijn nu helemaal niet meer waterdicht en het spul kwam er al na 2 maanden af.

 

Ik denk dat ik het toch bij bootlak zou houden. Als jouw tafel verder droog staat blijft dat er heel lang opzitten en er trekt absoluut geen koffie in de lak.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Hout heeft die eigenschappen van nature, en ook dood hout van een snijplank blijft nog steeds die eigenschappen houden.

 

Het kan dan wel de bakterie-en doden maar schimmels houden van hout wat regelmatig vochtig wordt. En die zijn net zo schadelijk als bakterie-en.

 

Waxen is geen goed idee voor een aanrecht.

Ik heb een teak houten keuken tafel en daar zitten nu witte vierkante kringen in (Ja, ze bestaan,vierkante kringen smile ).

 

De reden is dat we door de verbouwing even wat chinees gingen halen. En door vermoeidheid en drukte vergeten waren een onderzetter te gebruiken.

 

Als je op je aanrecht een hete pan zet dan heb je ook witte kringen vermoed ik.

 

Ook een doorzichtige tafelaken op onze keukentafel was geen succes. Het hout begint dan te zweten en toen is bij ons het blad gescheurd.

Gelukkig konden ze dat nog herstellen.

 

Maar ik denk dat je dat houten aanrechtblad er snel weer afhaalt.

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hardwaxoil: Gebaseerd op natuurlijke plantaardige oliën en wassen

was: natuurlijke wassen (bijenwas)

was: natuurlijke wassen met chemische toevoegingen / bedenkelijk

olie: natuurlijke plantaardige oliën

olie: natuurlijke plantaardige oliën met chemische toevoegingen / bedenkelijk

olie: natuurlijke plantaardige oliën met chemische toevoegingen / en extreem giftig voor mens en dier

olie: petrochemische oliën met chemische toevoegingen / en extreem giftig voor mens en dier

lijn-olie-verven: enkel de pigmenten in poedervorm kunnen tijdens onderhoud dus bij schuren allergien van luchtwegen opwekken.

alkyd lakken (transparant of blank gepigmenteerd): verdunners meestal zeer schadelijk en elke 3 jaar nalopen voor buitenwerk

acrylaat verven "transparant": verdunners op waterbasis en elk 1 jaar nalopen voor buitenwerk

formaldehyde en of ureum lakken: zeer schadelijk bij inademen voor mens en dier / mogen enkel nog in gecontroleerde fabriek-omstandigheden worden toegepast. (waarbij deze feitelijk gebakken worden, opdat ze niet meer uitwasemen/diffunderen)

 

van het hele lijstje kun je een lifecycle analysis opstellen en ook de milieu en ziekmakende aspecten over vinden.

 

voor specifieke toepassing buiten;

waar weer en wind - "werken" door koude en warmte - "werken" door relatieve lucht vochtgehalte en hout vochtgehalte wisselingen - UV licht aantasting - en microorganische aantasting danwel hardnekkige vervuiling

je kunt dan weegfactoren en tevens ervaringswaarden ALSOOK kosten in een tabel samenvatten

 

dan blijkt dat je onbehandeld hout, de tafel na gedane zaken binnen moet opslaan maar het slimste bezig bent (moeizaam toegegeven)

en de enige die cardle to cradle / CO2 conform / Blauw zijn zullen de puur natuur producten zijn, die weer opgenomen kunnen worden in ons milieu

 

per soort verduurzaming kun je per liter middel een verhouding opstellen hoeveel liter milieu schadelijk afval bij productie alleen al geproduceerd wordt.

 

1:30 voor alkyd (puur petrochemisch)

1:3 voor natuurlijke was en olie

 

dat is een grandioos verschil.

 

als je geen onderhoud wilt plegen neem een kunststof tafel.

die is goedkoper en tevens volledig recycleerbaar

ciao

 

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ja je kletst mooi, ik zou dat houten blad er mooi uitgooien en graniet erop dat is pas bacterie vrij :D

ik begrijp dat er uit gooien echt niet Sjaak(k)
daar gaat het topic ook helemaal niet over, een bijzaak die jij opperde wordt plots hoofdzaak gerelateerd aan de vraag.

ik word (na installatie van dat aanrecht5 jaar terug) wel ziek als ik "uit huis eet" dan dat ik elke avond thuis kook en opruim.
je stelling: hout is een bacteriën en of virussen bron is compleet belachelijk en niet dienende aan het topic.
alsook door anderen reeds weerlegd met argumenten

je verwisselt in dit topic en nu een debat (waarom tafel verduurzamen en hoe) met een oneigenlijk aspect over hygiëne.
omdat ik een foto laat zien van een houten aanrecht?
daarmee maak je het ridicuul dat ik überhaupt een gefundeerd antwoord aan lever over het verduurzamen van een houten tafel.

en daarmee maak je het ook ridicuul dat mensen methodologisch te werk gaan en erover nadenken, hetgeen in hun voordeel zou zijn, mede betreffende hun portemonnee.

waar haal jij dat graniet vandaan?
nee laat maar, want je zult wel een milieuvriendelijke bron naast de deur hebben.
ciao

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooiste is om een flexibel en uv bestendig product te gebruiken. In UV is de belangrijkste oorzaak van afbraak van het verfsysteem.

 

In de jachtbouw zijn er twee producten die flexibel zijn, dan wel niet bladderen.

 

Er is een een-componenten polyurethane product genaamd Coelan.

 

Dit is zeer elastisch film, die je enige lagen dik moet aanbrengen, voorafgegaan door een primer. Ik heb hiermee zeer goede ervaring opgedaan met kuipbanken van zeiljacht.

 

Het is vreemd spul, net een soort elastiek. Het verkleurt wat als het vochtig is, maar krijgt daarna weer de kleur als voorheen. En moet vers zijn. Het is vochtuithardend. Dus even met het blik rammelen of het nog klotst.

 

Het is er in blank getint. Teak of grenen kleur.

 

Je kunt er ook een kleurpigment doorheen doen als je een kleur wilt hebben.

 

Een ander product dat ook niet bladdert is Cetol van Sikkens en olie-achtig product, waar, bij toepassing op een jacht goede ervaringen mee zijn opgedaan. Is eenvoudig weer te vernieuwen omdat het niet bladdert.

 

Andere producten, zoals twee componenten pu coating, concentionele jachtlakken, epoxies zijn niet goed uv bestendig, geven maar een korte levensduur en zijn lastig te onderhouden.

 

En de omstandigheden op een jacht zijn veel zwaarder dan voor thuisgebruik.

 

Maar geen producten om je stokbrood op te snijden.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sjaak(k) & Tonskidutch: Anders ga eens bij elkaar op visite en heb het er eens over... :D

 

By the way: graniet is ook poreus... whistle

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wink

eindelijk iemand die het verschil ziet

op je boot heb je matrozen die met zand het dek schuurden of Coelan

op je kozijnen kun je een cetol toepassen met indien gewenst een kleurpigment

op je tafel waar je wel een lapje kaas "zou kunnen neerleggen" neem je OSMO

 

ciao

 

 

het thema over in plastic ingepakte levensmiddelen is jullie niet ontgaan en het langdurige gebruik = consumptie

 

o ja, en wat te denken van het kaasplankje :D

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de goede orde niks is bacterie vrij te krijgen, er zijn ook nuttige. Schijnt dat de doos na proefname schoner is dan bv eettafel. Testje deze week op TV gezien. Velen zien optisch schoon als hygienisch, Dus niet. Resistentie opbouw kan nuttig zijn. Afwasmachine en zo'n zeemdoekje of sponsje zijn niet erg hygienisch. Alleen wegwerpboden en bestek ?>> vergiftiging door accumulatie restmonomeer als je dat dagelijks doet.

 

En de beestjes worden resistenter naarmate aggresieve middelen worden aangewend.......

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik de vraag dan anders stellen: Hoe krijg ik een hygienische tafel? :D

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...