Ga naar inhoud


Differentiaal meting met scoop


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een tektronix scoop met een Differentiaal plug-in(Differential Amplifier 7A22)

Hier zitten 2 BNC aansluitingen op,1 BNC + de andere BNC -.

 

Nu wil ik deze plug-in testen op een goede werking.

 

Weet iemand een eenvoudige (test) schakeling,waarmee ik een differentiaal meting kan doen en daarmee deze plug-in kan testen op de goede werking?

 

Hoor het wel.

 

Alvast bedankt.

Dreambox 8000 HD PVR / Dreambox 7025 / Humax IRCI-5400 Z

Link naar reactie
Delen op andere sites


Twee probes aansluiten op het calibratiesignaal van de oscilloscoop.

- op gnd zetten en met de + DC meten. Werkt dan als normale ingang.

+ op gnd en - op DC en meten. Je meet dan het invers signaal.

Alle 2 op DC moet in principe 0 V geven. Kan bijgeregeld worden met de DC balance:

--> Alle twee op GND zetten en de Variable verdraaien, het nulniveau moet op dezelfde plaats blijven staan bij het verdraaien van de variable,

dan gevoeliger zetten en terug bijregelen.

 

Je kan ook op het calibratiesignaal de werking van de filter nazien.

 

Om te "spelen" kan je eventueel eens bekijken hoe een analoge toonregeling werkt.

Je kan hiermee zien wat er over de potmeters staat en de verschillende condensatoren...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus om even samen te vatten kan ik met deze meting zien,wat er "over" verschillende componenten voor signaal staat.

Hoe moet ik dan de scoop instellen,als ik met 2 probes werk,en bv over een component wil gaan meten?

Instellingen van de + en - BNC ingang?

Per ingang kan ik DC,GND en AC instellen.

 

En hoe moet ik dan meten,met de 2 probes over het component,en de 2 massa kabels van de probes alle 2 aan de massa van het apparaat waar in gemeten word?

Dreambox 8000 HD PVR / Dreambox 7025 / Humax IRCI-5400 Z

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je differentieel wilt meten bv om de stroom te kennen via een zwevende weerstand dan gewoon de ene kant van de weertstand op BNC + en de andere kant van de weerstand op de BNC - . De massakabeltjes afkoppelen dus zeker niet verbinden met massa. Differentieel meten wordt bv. toegepast om zwevend op de gate van thyristoren te meten welke indirect aan het net hangen.

Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dany,

 

Je hebt gelijk hoor, maar dit is specifiek voor metingen op 220, waarbij je er van uit gaat dat de oscilloscoop geaard is, en dan liggen de massakabeltjes aan aarding.

Dit geldt ook voor de metingen op de primaire van netvoedingen. Als je meet op de secundaire van een voeding, dus bij bvb een versterker moet je de massakabeltjes wel verbinden. (a propos, hoe is het weer daar?)

 

@Roggersittard

Je kan voor het testen ook een externe generator gebruiken.

 

Voor de toonregeling, leg je beide massakabeltjes (of minimaal 1 aan de massa). De beide probes zet je over de te meten component.

Dan zet je in principe beide ingangen op dezelfde stand: ofwel beide op DC of beide op AC, naargelang je wil meten.

 

Met de spanningsregelaar kan je de gevoeligheid instellen.

Als je gelijkspanning meet kan je met DC offset het signaal weer op je scherm zetten.

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Eddy,

 

Denk dat je de massakabeltjes echt niet nodig hebt bij een differentiëelmeting. Het woord differentiëel zegt het eigenlijk al, men meet zwevend tussen + en -

Als men bv over een weerstand meet (bv om de stroom hierdoor te kennen), dus de + aan de ene kant en de - aan de andere kant dan zal de spanning zich gelijk verdelen

over beide kanalen via de ingangsweerstand van de scoop (standaard 1 Mohm op elk kanaal). Trouwens de - van elk kanaal ligt bij een gewone scoop steeds aan het chassis

en als de scoop geaard is dus aan aarde. Wordt inderdaad meest gebruikt om te meten aan de primaire kant van een schakelende voeding of aan thyristorbruggen zonder nettransformator.

Grz, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Eddy,

 

Denk dat je de massakabeltjes echt niet nodig hebt bij een differentiëelmeting. Het woord differentiëel zegt het eigenlijk al, men meet zwevend tussen + en -

Als men bv over een weerstand meet (bv om de stroom hierdoor te kennen), dus de + aan de ene kant en de - aan de andere kant dan zal de spanning zich gelijk verdelen

over beide kanalen via de ingangsweerstand van de scoop (standaard 1 Mohm op elk kanaal). Trouwens de - van elk kanaal ligt bij een gewone scoop steeds aan het chassis

en als de scoop geaard is dus aan aarde. Wordt inderdaad meest gebruikt om te meten aan de primaire kant van een schakelende voeding of aan thyristorbruggen zonder nettransformator.

Grz, Dany

 

Tot op zekere hoogte heb je wel gelijk hoor, je spreekt steeds voor metingen op het net. Maar als je op een apparaat meet dat via een scheidingstrafo aangesloten is,

dan zie je iets over het hoofd:

- als het toestel geaard is, krijg je een verbinding van de maasa aansluiting via de aarde. (Dus hier weinig problemen)

- Maar als het toestel zelf niet geaard is dan zit er op de massa tov de aarde meestal een forse brom en ook de stoorpieken van het net zitten er op. (capaciteit tussen primaire en secundaire wikkeling)

En wat meer is, bij veel toestellen zit de massa verbonden via condensatoren met het lichtnet. En dan zit er al vlug 115V op de massa.

 

De meting zal inderdaad wel gebeuren als je de probes in dezelfde stand (X1 of X10) zet (1M of 10M), maar je maakt nu een condensator tussen de massavlecht en de binnenste ader van de probe. Op zich is dat niet erg omdat je normaal gezien differentieel meet. Maar als je mV's gaat meten krijg je de kleinste verschillen te zien op je

scherm... en je induceert wel met 115V. Wil je geen storingen op deze manier moet je de massa gewoon verbinden, ben je er zo van af.

 

Dus wat mij betreft:

bij lichtnetmetingen:

- nooit de massa aansluiting van de probe gebruiken (mag je ook niet met een gewone scoop)

 

bij meting op toestellen met galvanisch gescheiden secundaire:

- wel gebruiken...

 

Groeten Eddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eddy, je kunt er lang over discuteren maar 1 zaak is zeker : voor de veiligheid mag je een scoop nooit gebruiken zonder aardaansluiting (wat jij hierboven massa noemt) zelfs met een isolatietransfo. En om terug on topic te komen, het gaat hier om een speciale Tektronix differentiëelmodule. Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee, maar ben er wel zeker van dat bij elk kanaal er een differentiëelprobe hoort zonder enig massakabeltje dus met 2 tippen. Deze metingen worden toegepast op vermogencircuits welke indirect aan het net hangen, snelle digitale bussen met een D+ en D- zoals USB, Can, RS485, ... en op professionele audioapparatuur met 600 ohm gebalanceerde ingangscircuits.

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties......even iets voor steve,de manuals heb ik allemaal,maar ze zijn in het Engels.......daar is mijn probleem.....om je vraag te beantwoorden: het is een Tektronix 7623A,met de volgende plugins: 7A22(Differentiaal),7A18(2 Channel tot 100MHz) en de 7B53A(Dual Time base)

Dreambox 8000 HD PVR / Dreambox 7025 / Humax IRCI-5400 Z

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...