Ga naar inhoud


Plafondventilator condensator


JohnnyBee

Aanbevolen berichten

Single Phase 380 Rpm Ceiling Fan Motor, 65Watt, Rs 150 /piece ...Bij deze plafondventilator gaat het dus mijn gedacht om 16 polen of 32 polen afhankelijk van hoe geschakeld. Of nog beter om 8 poolparen of 16 poolparen. Dit zou dan neerkomen op 375 toeren of 187 toeren/minuut.

 

Als we dan schrijven: n=(F*60)/p    n=toerental ; F=50Hz ; p=poolparen.

 

Zijn we het daar al over eens? 

14 minuten geleden, Big fellow zei:

Hetgeen wat gaat gebeuren bij een verkeerde condensator waarde is, zoals @ceesv al aangaf, het vergroten van de slip. Dus de snelheid zal daardoor afnemen....

 

OK, we regelen de faseverschuiving als het ware en dit dan in beide richtingen neem ik aan zowel bij een te kleine waarde als bij een te grote waarde van de condensator.....

aangepast door JohnnyBee

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minutes ago, JohnnyBee said:

beide richtingen neem ik aan zowel bij een te kleine waarde als bij een te grote waarde van de condensator....

Ja, correct. 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://electronics.stackexchange.com/questions/217828/calculating-the-capacitor-values-to-control-ceiling-fan-speed

 

Hier ook eenzelfde discussie, zeer interessant, daar lees ik dan weer dat de snelheid toch zou oplopen als de condensator waarde verhoogt, maar dat tegelijkertijd ook de stroom in de wikkeling zou toenemen.....pffff

Laat het ons hier maar bij houden, is moeilijke materie en zeker om te berekenen.

Bedankt iedereen om mee te denken !!!

Johnny.

15 uren geleden, ceesv zei:

Omdat er minder stroom door de veldwikkeling loopt en daardoor er te weinig koppel ontstaat.

Daardoor "slipt" het anker en gaat de motor langzamer draaien.

Is er wel genoeg koppel zal afhankelijk van het aantal poolparen en de wisselspanning frequentie frequentie de motor op een te berekenen toerental gaan draaien, bijvoorbeeld 1.500 of 3.000 omwentelingen per minuut.

 

Helemaal mee eens Ceesv !

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, JohnnyBee said:

Zou nu toch nog graag eens iemand tegenkomen die die condensator berekening effe kan maken hihi 😇

Die kan je gaan berekenen als je de inductie van de wikkeling kent.

11 minutes ago, JohnnyBee said:

daar lees ik dan weer dat de snelheid toch zou oplopen als de condensator waarde verhoogt,

De snelheid kan nooit hoger worden dan de synchrone snelheid van de motor verminderd met een paar procent slip. De synchrone snelheid is afhankelijk van het aantal poolparen. 

De slip is noodzakelijk omdat er anders geen magnetisch veld wordt opgewekt in de rotor. Zonder een rotor magnetisch veld zal de rotor niet gaan draaien.....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor de waarde van deze condensator hanteert men de vuistregel: C = 50 · P, waarin de capaciteit C uitgedrukt wordt in μF (microfarad) en P het vermogen is, uitgedrukt in pk (paardenkracht).

Zoals beschreven in de oude leerboeken over dit onderwerp, en weergegeven in onder andere wikipedia.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het hangt er ook nog van af of de condensator in een start wikkeling zit of niet.

 

Bij een start wikkeling zit vaak een centrifugaal contact dat de kring met de condensator uitschakelt als de motor op snelheid is.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, JohnnyBee zei:

Single Phase 380 Rpm Ceiling Fan Motor, 65Watt, Rs 150 /piece ...Bij deze plafondventilator gaat het dus mijn gedacht om 16 polen of 32 polen afhankelijk van hoe geschakeld. Of nog beter om 8 poolparen of 16 poolparen. Dit zou dan neerkomen op 375 toeren of 187 toeren/minuut.

 

Als we dan schrijven: n=(F*60)/p    n=toerental ; F=50Hz ; p=poolparen.

 

Zijn we het daar al over eens? 

 

OK, we regelen de faseverschuiving als het ware en dit dan in beide richtingen neem ik aan zowel bij een te kleine waarde als bij een te grote waarde van de condensator.....

 

Ik neem even aan dat dit de stator is van je eigen ventilator motor.

De buitenste ring is de werk wikkeling. Die is in gebruik als de ventilator draait. De binnenste ring is de hulp wikkeling, voor het op gang brengen van de motor. Je ziet dat die wat is verschoven ten opzichte van de buitenring. Dat is nodig omdat de condensator max 90 graden kan verschuiven. Er is 120 graden nodig om een 3 fasen draaiveld te creëren.

Omdat de buitenring minimaal 2 fases moet creëren kunnen dus max 8 polen worden geformeerd. 

Hoeveel polen er daadwerkelijk zijn geconfigureerd zal blijken als je de max draaisnelheid hebt gemeten.

 

Je formule is overigens correct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus samengevat na mij eerste bericht. Verhoog je de condensator dan komt de ventilator sneller op toeren, hetgeen niet echt zinvol is. Maar de startstroom neemt toe met mogelijke verbranding van de spoelen tot gevolg.

 

Ik zou voor een airco gaan 😊

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ging het hier niet over een plafond ventilator , of heb ik iets gemist  ?

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...