Ga naar inhoud


Plafondventilator condensator


JohnnyBee

Aanbevolen berichten

Hoi vrienden,

Een vraagje, de condensator van 1,5uF in onze ventilator was verlopen naar net geen 1 uF, waardoor de ventilator niet meer op snelheid kwam.

Voorlopig vervangen door een nieuwe van 1,5 uF en snelheid terug ok.

Nu de vraag, kan ik de snelheid nog opvoeren door er eentje in te steken van 2uF of meer ? En zo ja, hoever kan je daar in gaan?

Groetjes,

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij betreft het hier een aanloopcondensator. Zonder condensator gaat de motor niet vanzelf draaien. Hij gaat er dus niet harder door.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Omdat er minder stroom door de veldwikkeling loopt en daardoor er te weinig koppel ontstaat.

Daardoor "slipt" het anker en gaat de motor langzamer draaien.

Is er wel genoeg koppel zal afhankelijk van het aantal poolparen en de wisselspanning frequentie frequentie de motor op een te berekenen toerental gaan draaien, bijvoorbeeld 1.500 of 3.000 omwentelingen per minuut.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, maar hoe kan ik dan zeker weten of de 1,5uF genoeg is, misschien is 2uF dan wel net iets beter?

Wat kunnen jullie daarop zeggen ?

Met dank alvast voor jullie bijdragen !

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer er 1,5 uF in zat is het verstandig die te vervangen voor dezelfde waarde.

2 uF kan op den duur tot oververhitting en erger leiden.

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een uitleg die ik mij ook reeds had voorgeschoteld, maar ik zoek altijd het wetenschappelijk bewijs achter zo'n redenering.

Voorlopig kan ik enkel het toerental nu al eens checken, eens zien wat dat me leert.

Ik kom hier nog mee terug.

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, tegenslag, wou het toerental even checken met de toerentaltester van mijn modelbouw vliegtuige motors, maar dit lukt niet, misschien om dat de schoepen te dicht tegen het plafond hangen, ....???

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In je ventilator zit een 3-fasige a-synchrone motor. Of eigenlijk 2-fasige met een hulp wikkeling.

Om die te kunnen gebruiken op 1 fase is een condensator nodig om de ontbrekende fase te creëren.

Een condensator heeft nl als eigenschap dat stroom en spanning niet in fase zijn.

 

2 uren geleden, ceesv zei:

Omdat er minder stroom door de veldwikkeling loopt en daardoor er te weinig koppel ontstaat.

Daardoor "slipt" het anker en gaat de motor langzamer draaien.

Is er wel genoeg koppel zal afhankelijk van het aantal poolparen en de wisselspanning frequentie frequentie de motor op een te berekenen toerental gaan draaien, bijvoorbeeld 1.500 of 3.000 omwentelingen per minuut.

 

 

Helemaal correct Cees

 

44 minuten geleden, JohnnyBee zei:

Dit is een uitleg die ik mij ook reeds had voorgeschoteld, maar ik zoek altijd het wetenschappelijk bewijs achter zo'n redenering.

 

Voila   https://elektromotorendevier.nl/blog/29/een-3-fase-motor-aansluiten-op-230-v-1-fase

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer interessante link, waarvoor dank.

Maar, ik ken die Chinezen, ze slaan er dikwijls toch maar een beetje met de pet naar toe en of deze ventilator nu 1300 toeren of 1500 toeren draait dat maakt hun niet echt veel uit denk ik, zolang deze maar niet teveel stroom trekt en daardoor warm loopt zit dat wel snor voor hun denk ik.

Dus spijtig dat ik zelf niet direct kan berekenen of die 1,5uF nu wel de beste waarde is of niet.

En meten aan de wikkelingen is natuurlijk ook niet mogelijk...

Conclusie: ervan uitgaande dat die 1,5uF correct berekend is door hun, zal de waarde naar 2uF de snelheid niet beïnvloeden, maar wel de stroom door de wikkeling, wat natuurlijk niet de bedoeling is hé.

 

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die chinezen kunnen dat niet berekenen, dat doet fabrikant van de motor. Die schrijft dat voor.

De waarde is afhankelijk van het type hulp wikkeling. Die is over het algemeen met dunner draad gewikkeld om de (aanloop) stroom te beperken.

A-synchrone motoren hebben nl als eigenschap dat ze verschrikkelijk veel stroom kunnen trekken als ze nog bijna stil staan.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus moet ik er van uit gaan dat die 1,5uF de enige juiste is hé, zelf narekenen zit er niet in.

Enne die fabrikant van de motor is een Chinees hé, vandaar mijn argwaan 😁😅🤣

Heb ondertussen al wel geleerd dat ik voldoende contrast moet hebben voor mijn toerentalmetertje, moet achtergrond donkerder oftewel lichter maken, ga dat morgen nog eens proberen, niet dat ik er veel beter van ga worden, maar toch👨‍🎓

 

Groetjes en iedereen bedank voor het meedenken en met uitleg komen !

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, JohnnyBee zei:

Maar, ik ken die Chinezen, ze slaan er dikwijls toch maar een beetje met de pet naar toe en of deze ventilator nu 1300 toeren of 1500 toeren draait dat maakt hun niet echt veel uit denk ik, zolang deze maar niet teveel stroom trekt en daardoor warm loopt zit dat wel snor voor hun denk ik.

 

Het toerental van de motor hangt af van het aantal polen, en daar kunnen de Chinesen ook niet veel aan veranderen.

 

 

 

bij 50 Hz

2 polen = 3000 tr/min

4 polen = 1500 tr/min

6 polen = 1000 tr/min

...

 

mvg

  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...