Ga naar inhoud


Hulp nodig van een elektronica expert - airflow unit


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Als ik de printsporen goed gevolgd heb lijkt die pin bij pin 12 van de ATmega32L uit te komen:

image.png

 

Dan zou ik m eventueel voorzichtig direct op die pin kunnen solderen.

 

Het volgende rooster (ik moet er bij succes nog 4 doen) knip ik de IR led af en soldeer ik op die pinnen. Dat lijkt me veiliger.

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je bout is waarschijnlijk te laag van vermogen, of je punt is veel te klein... 😞 Bout aanzetten, goed laten opwarmen, met een stukje papier schoonvegen, dan vertinnen, nog een keer schoonvegen, en dan een klein beetje tin erop. De "truc" die ik veel gebruik is door over de 3 pinnen een "klodder" tin te dumpen, deze goed warm te maken, en dan het onderdeeltje eruit te trekken....

 

Draad vastzetten in het gat, en dan voorzichtig een beetje van de lak wegkrabben op het spoor. Daarna een of twee dunne adertjes van de draad aan het spoortje vast solderen. Je kan als het eenmaal op z'n plek zit een druppeltje secondelijm gebruiken om het te fixeren. Als op de µcontroller pin gaat solderen dan is het waarschijnlijk vragen om problemen 😉 .

 

20 minutes ago, Michel said:

Het volgende rooster (ik moet er bij succes nog 4 doen) knip ik de IR led af en soldeer ik op die pinnen. Dat lijkt me veiliger.

Verstandig besluit 🙂

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zojuist met een microscoop gesoldeerd op het minuscuul kleine printspoortje, de originele led er tijdelijk weer even op gebakken en GZD, hij doet het nog  als ik m via mijn ESP32 met IR emittor test. :)

IMG_3659.jpeg

 

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Na het nodige priegelwerk (het moet allemaal heel erg compact worden) heb ik wat in elkaar gebrast.

 

@big fellow

wil jij wellicht nog eens goed nakijken of het zo klopt?

 

Rood = +5v en zwart die naast elkaar zitten is de voeding van de ESP

 

Rood (+5v mainboard)

Blauw (pin 2 op mainboard, ofwel gnd)

Oranje (signaal)

 

De transistor ligt met de bescheven platte kant naar boven.

 

Op de ESP gebruik ik GPIO18 voor 'IR'

 

IMG_3660.jpeg

 

Ik weet dat het soldeerwerk niet fraai is, maar ik ben dan ook geen expert ;)

 

De bedoeling is het e.e.a. te fixeren met een beetje hot glue en dan een krimpkous over de esp heen.

 

2n2222-transistor-pinout-equivalent.gif

548131854 (1).jpg

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt correct te zijn aangesloten...

Het is een aardig bakwerk geworden, maar dat maakt niet uit... Zolang het maar werkt! Inderdaad alles fixeren, krimpkous erom en niemand die het ziet 😉...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Helaas, het werkt niet. Ik heb zowel inverted als niet inverted op GPIO pin 18 geprobeerd, maar waar het rode ledje in het midden van de print normaliter snel knippert als het IR ontvangt, knippert het nu gewoon steady zoals normaal.

 

Ik gebruik exact dezelfde esphome settings als met de IR-transmitter. Ik heb dezelfde binary in een andere (zelfde type) esp geladen.

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... Even over nadenken. Ik kom hier op terug, want het zou moeten werken.....

Je kan eens (snel) proberen om de aansluitingen van de transistor om te draaien...? De draad aan de basis kan je laten zitten 🙂 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het eerst probleem was een picnic probleem (problem in chair, not in computer). Ik had me vergist in de pin. 32 was transmit, 18 receive. Dat heb ik nu omgedraaid.

 

Daarna zie ik wel de rode led op het rooster knipperen wanneer in in Home Assistant op 'open' druk, maar helaas gaat het rooster niet open.

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan zou je nu kunnen kijken of je het signaal moet inverteren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het werkt!!!!!!!!!!!

 

Ik heb in de esphome settings de carrier_duty_percent op 100% gezet (voor IR is dat normaliter 50% en voor RF 100) en nu werkt het!

https://esphome.io/components/remote_transmitter.html?highlight=carrier_duty_percent

 

Je wilt niet weten hoe lang ik bezig ben geweest met allerlei opties van PWM naar voltage convertors tot IR send/receive, niets werkte betrouwbaar en dit wel!

 

Enorm bedankt Big Fellow, en altijd tot wederdienst bereid. Je weet me te vinden :)

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel leuk om te horen dat het werkt... Zo zie je maar weer, af en toe is een oplossing heel erg eenvoudig 🙂 .

Ik ben net klaar met eten, dus ik was net van plan om eens die software te gaan bekijken voor opties.... Maar niet meer nodig dus...

 

Logisch dat de duty cycle hoog moet staan, want je wilt geen PWM IR signaal aanbieden... 

 

En ja, ik heb wel wat hulp nodig met home assistant...! Ik stuur je wel een PM of email...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...