Ga naar inhoud


Rendement van verwarmingsketel bepalen


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik ben in het bezit van een verwarmingsketel uit 2000 (awb)

Nu vraag ik me af wat het rendement van deze ketel is, en of het niet verstandig is om er een nieuwe ketel neer te hangen met een hoger rendement.

 

Ik heb overigens geen problemen met de ketel, dus vervangen is geen noodzaak, maar ik ben benieuwd wat het kan opleveren.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


om maximaal te profiteren van HR moet je stoken met een watertemperatuur van rond de 55°C...ga je hoger dan verdwijnt het profeit van de HR ketel......dus als je je huis goed kunt verwarmen met een watertemp van 55°C dan kan het uit in andere gevallen kijk naar een VR ketel....goedkoper en minder gecompliceerd...

het rendement van de huidige ketel zal rond de 75% liggen....VR ketel rond de 90% en HR ketel rond 106% (als je stookt rond 55° en daarmee de verdampingswarmte uitnut)

dit alles moet je kapitaliseren en dan weet je na hoeveel jaar je de ketel betaald hebt uit de besparing op gas......wanneer je dus quite speelt...dat zal na ca 10 jaar zijn, maar dan is de ketel volgens de energie maatschappijen weer aan vervanging toe (of je krijgt zoveel storingen dat vervanging goedkoper is)....dus draait deze ketel zonder problemen ....lekker laten draaien...totdat de onkosten komen.

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ The Iron Maiden,

 

De enige manier om het rendement van je ketel te bepalen is met een rookgasanalyzer. Een andere manier is er niet.

Het door Wanderer opgegeven rendement van 75% vind ik nogal aan de lage kant. Een ouderwetse drietreks ketel zit hier al ruim boven (80 tot 85% bovenwaarde), zonder rookgascondensor dus !

 

@ Wanderer,

 

Volgens mij maakt de aanvoertemperatuur niet teveel uit zolang je maar boven de condensatietemperatuur van je rookgassen zit (boven de 55 graden dus), en je retourtemperatuur moet onder de 55 graden bij een ketel met een rookgascondensor (HR ketel). Dit inderdaad om de condensatiewarmte van je rookgassen te benutten in de rookgascondensor.

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, ik knutsel alleen wel eens aan de wat grotere keteltjes en dan ook alleen nog als het echt niet anders kan.

Oh ja, en ik neem aan dat je al je rendementen wel in bovenwaarde aangeeft (wat ik altijd een raar gegeven vind, de onderwaarde is je echte rendement, toch?) anders is die 106% wat lastig te verklaren.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar een rendement van boven de 100% is reklametechnisch een stuk beter :) haha...

 

Wat eventueel interessant is, is om je gasverbruik te vergelijken met anderen die in dezzelfde situatie zijn als jij... ik bedoel gezinssamenstelling, frequentie van bad/douche, kamertemperatuur en welke kamers er verwarmd worden, en last but not least, grootte en type van je huis incl isolatie.

Ben je tevreden, zou ik helemaal niets veranderen, want iets wat werkt, kan je vaak het beste gewoon met rust laten. Ketels zijn erg duur...

Ik heb afgelopen jaar zitten berekenen dat een VR ketel voor mij het beste zou zijn... de levensduur schijnt langer te zijn dan HR ketels, ze zijn minder storingsgevoelig, wat erg belangrijk is... ik gebruik erg weinig gas, dus volgens een berekening haal ik het er in principe nooit uit.

Bedenk dat je best zo een ding koppt en niet huurt... doe ook geen onderhoudscontract, dat is hetzelfde als dat je je geld in de rivier gooit, het verdwijnt, en je ziet er niets van terug.

 

Een ketel uit 2000 is nog erg nieuw... slechts 12 jaar! gewoon laten draaien denk ik dan.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een verhaaltje....

ooit in een ver verleden had ik een groot huis met op zolder een ouderwetse verwarmingsketel, open, met een rendement van pakweg 70%...

maar die was op een gegeven moment aan zijn einde, dus een HR ketel met alle kermis erom heen laten installeren...

veel zuiniger natuurlijk.....maar

daarna moest ik op die zolder wel radiatoren plaatsen want die HR ketel had natuurlijk geen stralingsverlies naar de omgeving, de was die altijd op zolder droogde, bleef kletsnat, dus er kwam een wasdroger, ook niet al te zuinig...

moraal van mijn verhaal, uiteindelijk was die HR ketel maar een fractie zuiniger wat betreft gasverbruik, maar wel een stuk duurder om aan te schaffen, bovendien bleek de hele HR-kermis een stuk storingsgevoeliger......dus ondanks een wat lager rendement...laat die oude ketel zolang hij het goed doet, rustig zijn werk doen.....

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog een reactie...

die HR ketels van tegenwoordig zijn in combinatie met een zonneboiler uitermate geschikt voor vloerverwarmingssystemen......lage temp met toch een grote warmte-inhoud

ook bij die ouderwetse gietijzeren radiatoren (die ze veel in Duitsland hebben/hadden) kun je volstaan met stoken met een relatief lage watertemp en komt een HR ketel volledig tot zijn recht....

en een combiketel....ik weet het niet zo net....ik heb nu zelf een badgeiser voor de warmwatervoorziening, die levert voldoende heet water voor een heerlijke stortdouche/bad (is wel 14kW, dus eigenlijk een kleine verwarmingsketel) maar houdt geen voorraad water aan die het hele jaar door op temp gehouden moet worden....

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een zo hoog mogelijk redenment te hebben is het belangrijk dat de retourwater temperatuur zo laag mogelijk is. Het rendement wordt namelijk voor een deel bepaald door het rendement van de warmteoverdracht tussen de hete vlam en het koude water. Zou je bijv. een retourwatertemperatuur hebben van 70 graden, dan wordt je rendement een flink stuk lager. Om deze reden heeft een luchtverwarming-installatie altijd een hoger rendement dan een water verwarmingsinstallatie. De retourlucht is meestal 20 graden en dat is een flink stuk lager dan het retourwater van een CV-installatie.

Een luchtverwarmingsketel van een bekent merk heeft maar liefst een rendement van 109% op de onderwaarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al eerder gezegd heb ik op dit moment geen problemen met de ketel. Het lijkt me dan ook het slimste om alles te laten zoals het is, en pas bij storingen te gaan bekijken wat de beste vervangende ketel zal zijn.

Maar dit kan nog best wel een aantal jaren duren...

 

bedankt voor alle reacties,

 

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dan ook maar een bescheiden bijdrage.

 

Het rendement is, zoals aangegeven door fabrikanten op basis van bovenwaarde, dus volgens de fabrikanten

levert je ketel meer als dat je erin stop. 107% is volgen hun heel normaal . . . . . ??

 

Dat je lager moet stoken dan 55ºC is een beetje waar, het hogere rendement (HR) wordt tenslotte gehaald

uit de condensatiewarmte. Maar wat veel mensen vergeten is dat jouw ketel 70% van het jaar op 55ºC

draait en ook lager. Alleen in de winter heb je geen HR verschijnselen indien jouw installatie niet is uitgelegd

op lage temperatuur-verwarming.

 

Als je de bijgevoegde grafiek bekijkt dan zie je dat boven de 5ºC buiten je al op 55ºC zit.

En neem van mij aan dat het gemiddeld meer dan 5ºC is in een jaar.

 

 

HG CC

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf altijd bij een bedrijf gewerkt die ook verwarming installeerde en natuurlijk als er een klant was die een HR ketel wilde dan kreeg hij die.

Ging je echter even overleggen met de technische man dan kwam er steevast uit "niet doen" draait je ketel blijf er met de vingers vanaf en VR vervangen door een HR of nog erger een HR vervangen door een ketel met een nog hoger HR is vrijwel altijd geld weggooien.

De investering in een nieuwe ketel zal je nl. nooit terug verdienen. De gasprijs ligt zo rond de 56 cent per m3 een gemiddeld huishouden gebruikt zo'n 2500 kuub dus 1.381 euro per jaar.

Stel dat je flink kunt bezuinigen en het verbruik maar liefst met 10% terug kunt brengen dan bespaar je dus 138,10 per jaar.

Een nieuwe ketel met montage kost meestal toch snel zo'n 1.600 tot 2.200 euro dus de investering is pas met 11 tot 15 jaar terug verdient en dan heb je dus nog steeds geen cent voordeel gehad, pas hierna hou je geld over.

Maw. als je huidge ketel probleemloos werkt dan mooi laten hangen want de investering verdient je vrijwel nooit terug.

Pas als je oude ketel op is en reparatie te duur wordt is het interessant om te gaan vervangen en niet eerder.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet een paar zaken, één, de gasprijzen zullen alleen maar stijgen,

twee een HR ketel is flink milieu-vriendelijker en

drie, VR-ketels daar is het aanbod steeds kleiner aan het worden.

 

Nadeel van HR tov VR is dat je meestal een andere rookgasafvoer

moet hebben en (indien niet aanwezig) een rioolafvoer.

Dat laatste kan lastig zijn met aanleggen.

 

Maar bij vervanging zou ikaltijd opteren voor een HR omdat die

nagenoeg even duur zijn als VR-ketels, behoudens dan de extra

aanlegkosten.

 

Maar toegegeven, als een ketel goed werkt, gewoon afblijven.

 

Hoewel, zelf heb ik pas mijn 15-jarige ketel vervangen uit voorzorg,

15 jaar staat nu eenmaal voor de gemiddelde levensduur en ik opteer

voor zoveel mogelijk risicoloos stoken zonder OUDerheidskosten.

 

HG CC

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk, als je een nieuwe koopt dan kies je toch ook voor een HR immers het prijsverschil is niet zo groot en als je een beetje handig bent kun je veel onderhoud gewoon zelf doen.

Maar het ging er hier om het rendement van je VR of HR ketel te bepalen en deze dan goed werkende ketel evt. te vervangen door een zuinigere ketel.

Maak je een simpel rekensommetje dan kom je al snel tot de conslussie dat vervangen niet lonend is.

Maar ja doe je het voor het milieu, heb je er toch genoeg van of verwacht je dat de gasprijs binnen 5 jaar ook 2 keer zo hoog wordt dan kan de weegschaal natuurlijk ander uit gaan slaan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de ketel kapot gaat zou ik in ieder geval voor de VR gaan en niet voor de HR. De prijzen zijn inderdaad vrijwel gelijk, maar je hebt met een VR veel minder storingen, en volgens mij een langere levensduur. Het milieu.... tja, daar zou ik het nooit voor doen, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.

Overigens heb je geen 200 verschillende ketels nodig, als je uit 2 of 3 VR ketels kan kiezen is dat wat mij betreft ruim voldoende.

Zoals ik in eerdere postings al gelezen heb, en wat ook mijn conclusie was na rekenen: financieel haal je een nieuwe ketel er NOOIT uit... het enige wat je kan doen om geld te sparen is minder stoken... en geloof me, dat is een kwestie van even 'wennen'.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...