Ga naar inhoud


VU+ en H265


ikbennico

Aanbevolen berichten

Ik zit te denken om een VU+ Ultimo aan te schaffen.

Nu lees ik dat er in 2013 H265 word geïntroduceerd.

Canaaldigitaal kennende zal dat ook wel interessant vinden, omdat ze weer meer zenders op 1 transponder kunnen proppen.

Nu is mijn vraag: Is de ultimo via firmware te updaten, zodat hij ook H265 aankan?

Of is het niet mogelijk omdat het alleen hardwarematig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


H.265 is een codec die ontwikkeld is voor Ultra High Definition, 4K en zelfs 8K overdracht.

Je huidige beeldscherm is er niet voor geschikt, laat staan de ontvangers die nu op de markt zijn.

We hebben het over een resolutie van 7680 x 4320 pixels !!!

Mocht Canal Digitaal het in hun hoofd halen om deze nieuwe codec te gaan implementeren, dan zullen ze al hun zelf gecertificeerde ontvangers moeten omwisselen en ook hun eigen techniek.

Ook al besparen ze daarmee transponder bandbreedte bij de huidige resolutie geloof ik niet dat het op korte termijn gaat gebeuren.

Dus koop nu maar rustig die VU+....

H.265 is nog geen officiele standaard. Dat wordt verwacht in te gaan gebeuren in 2013. Tegen die tijd zullen de eerste 4K displays tegen een enigzins betaalbare prijs op de markt komen.

 

Voor H.265 zullen er nieuwe chipsets (enablers) op de markt worden gebracht. De huidige ontvangers kunnen niet even met een sofware-update geschikt worden gemaakt.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor H.265 zullen er nieuwe chipsets (enablers) op de markt worden gebracht. De huidige ontvangers kunnen niet even met een sofware-update geschikt worden gemaakt.

 

Dat vroeg ik mij dat af hoe dat zat.

Ik dacht inderdaad aan de huidige resoluties omdat hij erg efficiënt is.

Op dit moment stoppen ze ook SD zenders in H264, niet alleen HD zenders.

En dat ultra HD zie ik inderdaad jaren niet voor de gewone zenders gebeuren.

Ze hebben de erge moeite om eigen programma's in native HD uit te zenden, laat staan Ultra HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

H.265 is een codec die ontwikkeld is voor Ultra High Definition, 4K en zelfs 8K overdracht.

Je huidige beeldscherm is er niet voor geschikt, laat staan de ontvangers die nu op de markt zijn.

We hebben het over een resolutie van 7680 x 4320 pixels !!!

De H.265 codec is niet alleen voor 4K, maar is geschikt voor resoluties vanaf QVGA (320×240). De huidige HD resoluties zijn ook ondersteund.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval zal het nog enkele jaren duren alvorens H.265 in gebruik zal zijn. Pas binnen half jaar zijn de specificaties er. Daarna moet er nog een fabrikant chips ontwikkelen met H265 aan boord. Vervolgens nog een andere fabrikant die daarmee een box wil maken. H.265 is echt wel nog niet voor morgen. En zeker niet als er nog wat problemen opduiken met licenties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...