Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten


@camber. Erg benieuwd naar jouw oplossing.

 

@Sprietje. Als ik met een regenkapje wat problemen heb tijdens regen vind ik dat prima acceptabel. Maar voorlopig heb ik nu geen signaal op NGC wild bij droog weer. En bij regen ook storing op de meeste NPO zenders. Toch een kwestie van beter afstellen als ik het zo lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de plaatjes camber.

 

Maar dat is dus ook de enige oplossing voor mij. Mijn buis is alleen langer en zit weer geklemd in 2 van die standaard klemmen om buizen vast te zetten aan iets anders. Dat gaat mij niet zo precies lukken met buigen. Kijken of het vandaag lukt om het signaal op 23.5 beter te krijgen en anders toch een andere schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit mijn locatie is, hoeveel grden moet de Multytenne dan naar het oosten gekanteld worden?

Latitude: 51.9171°

Longitude: 4.4463°
 
Ga toch bedenken of ik op een bepaalde manier dit voor elkaar kan krijgen en dan afstellen op 23.5˚ waar ik de meeste last van heb. 
 
Ik lees eerder in de topic nog iets over ringetjes aan de achterkant van de schotel om de schotel meer naar voren te verplaatsen. Maar gaat het hier om alle 4 bevestigingspunten van de shotelwok of zijn het alleen bepaalde plekken waar je de schotel naar voren moet bewegen.
 
Zit serieus een andere schotel te overwegen maar lees dan ook verhalen van mensen die hier een stuk beter uit halen. Dus misschien is een nieuwe schotel wel helemaal niet nodig. 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een tip kun je geen foto plaatsen van je opstelling dan kunnen we met je meedenken.

heb je ook naar de hoogte afstelling gekeken?

 

Hier nog wat leesvoer met tips.

 

Zoek even op google naar multytenne enTripleSat.pdf

aangepast door camber
Link naar reactie
Delen op andere sites

Camber dank je. Ik heb de PDF inderdaad al gelezen.

 

En wat ik dus daaruit mis zijn 3 dingen:

- Nog geen regenkap

- Nog geen skew correctie

- Volgens mij nooit op 23.5˚ afgesteld maar op 19.2˚

 

Ik zal zo meteen eens wat foto's maken en uploaden. Heb overigens een grotere langere buis die over de buis heen past waar nu de schotel op hangt. Dus mogelijkheid is nog om mbv deze buis de andere buis wat te buigen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor die locatie moeten de lnb's op een schuine lijn staan van 10.66 graden, zie Satlex. In de Multytenne staan ze al 6,5 graden schuin. Je moet de Multytenne dus 4,1 graad scheef zetten voor een optimale ontvangst. Dat wil zeggen dat de mast op elke 10cm hoogte, 7mm scheef moet staan enz.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is het heel simpel te berekenen als je je eigen coördinaten weet en weet dat de standaard afwijking 6.5 graad is. Zonnetje schijnt hier vandaag. Heb straks ook tijd. Klim zo weer het dak op en ga eens kijken en wat foto's maken om te kijken hoe ik het bij mij ga oplossen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste dagen even een beugeltje geconstrueerd van een vierkant aluminium profiel die zo gemaakt is dat de schoten en LNB van Multytenne de hoek van 4.1 graden bij mij maakt. Redelijk goed gelukt. Sta nu op 4 graden. 

Krijgt echter de schotel niet goed gericht nu. Geprobeerd op de VU+ DUO2 met via de iPhone app de signaalmeter. Maar krijg geen enkel signaal. Twijfelde of de kabel bij de LNB niet kapot was. Daar een nieuwe aansluiting gemaakt. Maar nog steeds niks. Morgen maar rustig weer even kijken. 

Anders misschien toch ouderwets met een TV en decoder ernaast.

 

Hopen dat het weer het morgen toelaat. Als iemand tips heeft verder hoor ik het graag.

 

 

EDIT: gemeten met de QuickSat app op de iPhone zit ik nu inderdaad 4 graden af naar het oosten. Kan ik nog even iets bijstellen om het op 4.1 of 4.2 te krijgen hier in Rotterdam

aangepast door Dpaki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...