Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten


Beste erwinnaar

 

Ik lees je bericht nu pas. Tja, ik geloof er nog niet zo in dat ze in de nieuwe Multytenne nu eigen ontwikkelde lnb's hebben zitten.
Ze leveren nog steeds de Skytenne, een schotel met vier ALPS-lnb's. Nu zijn dat wel quattro-lnb's i.p.v. twin-lnb's maar toch, het zijn ALPS.
Ik geloof het pas als ik de nieuwe Multytenne open heb gezien.

 

Skytenne.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Jassy:

Mijn multytenne heeft op de hoge band een dusdanige frequentie drift dat de AFC van mijn ontvanger deze niet meer te pakken kan krijgen. Alles vanaf grofweg 11700 weigert die in te lezen. De hoge band weigert dus dienst op alle 4 posities.

 

Is daar nog wat aan te doen of is het gevalletje kliko? Openmaken durf ik niet bij deze beauty, mij is verteld dat je daarmee de schotel onherstelbaar beschadigd.

 

Als het inderdaad alleen maar om verschoven frekwenties gaat (op allevier de satellieten tegelijkertijd? Da's wel toevallig!), kan je in je ontvanger bij de LNB-instellingen de LOF voor de hoge band veranderen, van 10600 MHz in bijvoorbeeld 10594.

Of anders eerst even testen met welke LOF-range je nog net ontvangst hebt (bijv 10591 - 10601), en dan het gemiddelde ervan nemen om in te voeren als LOF.

 

(Bij een LNB die ik had, voerde ik ook een verschoven LOF-waarde in voor de lage band (normaal: 9750 MHz). Ik heb alleen geen idee, of dat in LNBs geheel gecheiden/onafhankelijke circuits zijn, of dat de LOFs op de een of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn.)

 

Mocht het toch een gevalletje kliko zijn, dan kun je 'm dus toch gewoon openmaken. Er zijn vast wel tips om 'm zo min mogelijk te beschadigen; ik herinner me van de multytenne in ieder geval dat je de schroeven niet te vast moet draaien omdat je anders scheuren in het plastic trekt.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt voor jullie antwoorden. Ja, op alle 4 posities is de LOF op de Highband verschoven. Ik ga vanavond eens kijken of verschuiven helpt in de receiver.

 

Sowieso viel mij al op dat ik goed 1,5dB mis op alle SAT posities. Das Erste HD pakte ik altijd met 14,5dB maar is ineens ingestort naar maximaal 12,9dB als het droog is. Waar dat aan ligt is mij ook nooit duidelijk geworden. Misschien ook maar eens met een korte kabel direct aan de schotel testen of de kabel nog wel goed is.

 

Inmiddels heb ik via via een tweede exemplaar kunnen bemachtigen. Altijd handig voor de reserveonderdelen want de Multytenne is slecht verkrijgbaar op dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de kabelvragen van Sprietje nog beantwoorden graag.

Het kan zijn dat het een kabel is met hoge weerstand (bijv. CCS), zodat niet genoeg spanning bij de LNBs aankomt, om naar de hoge band te schakelen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als kabel gebruik ik Wavefield RG6CCS. Als ik de LOF in de receiver een paar MHz ernaast zet werkt het allemaal weer prima. Signaal blijft nog wel iets achter maar goed, daar kan ik op zich wel mee leven. Toch wel raar ?!

 

Edit: Ik zie dus nu dat ik de kabel met hoge weerstand heb. Nooit gedacht dat het daar aan zou kunnen liggen! Ik heb nog 20 meter Hirschmann hier liggen, dan trek ik dat wel naar de schotel en dan haal ik deze prul eruit.

aangepast door Jassy
Link naar reactie
Delen op andere sites

CCS staat voor Copper Clad Steel ofwel coax met een kern van ijzerdraad met een laagje van een paar honderdste van een millimeter koper.

Door de hogere weerstand van het ijzerdraad krijgen de lnb's te weinig spanning waardoor de hoge band niet meer wil schakelen.

Koop echte coax en je probleem is over en je hebt ook meteen een stuk beter signaal.

 

Controleer het maar op het stuk coaxkabel dat je over hebt. Strip 2cm van de coax af en knip dan de middenader af. Hou er een magneet tegen aan en je zult zien dat de middenader aan de magneet blijft hangen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-10-2017 om 14:13 zei Sprietje:

Ja beste erwinnaar. Dat er in de nieuwe Multytenne geen ALPS-lnb's meer zitten, was vorig jaar al geschreven in Totaal TV maar welke ze tegenwoordig gebruiken, heb ik nog nergens kunnen lezen op internet.
Een uitmuntende smalle lnb is de Inverto Multiconnect, je weet wel die met die spitse snuit. In alle vergelijkende tests komt die er als beste uit, jawel zelfs nog iets beter dan de Inverto Black Ultra maar dan wel hoofdzakelijk voor kleine schotels.
Dat deze Multiconnect toch niet zo geliefd is, komt door het feit dat als er regendruppels op de spitse snuit zitten, het signaal bijna helemaal weg valt maar als deze uitgekleed in de behuizing van de Multytenne zitten, wordt het een heel ander verhaal.

De nieuwe Multytenne is vorig jaar al getest in Satvision maar ik heb de test nog niet kunnen lezen. Het lijkt me dat de nieuwe generatie lnb's toch nog wel wat beter presteren dan de eigenlijk antieke ALPS-lnb.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar ervaringen met de nieuwe Multytenne die veel hoekigere vormen heeft t.o.v. de oude Multytenne.

 

Dat , Sprietje deed me besluiten een oude gebruikte twin uitvoering eens te voorzien van een flens .

Vandaag kort getest in mijn 120 Fibo , schotel stond op 4.8º oost TP 11.766 H

Eerst gekeken met de Octagon twin pll lnb welke gelijkwaardig presteert als de Inverto BU , 14.5 dB op de CT-5000+

Met de IDLB-TWNL20-Multi-OPP aan de Fibo feedhoorn  16.9 dB . 

Om de optimale skew in te kunnen stellen moest ik gebruik maken van een haakse F-conn. deze draaide net over de feedarm .

Toch maar eens kijken wat hij doet in de 1.8 m Channelmaster met de Raven feedhoorn .

flanged.jpg

flanged open.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo Trust, dat is nogal een verschil 14,5 of 16,9 dB, 2,4dB. Dat is giga.
Tja, die Duitse test zijn echt wel goed en ze testen niet alleen lnb's maar ook schotels, ontvangers enz. Jammer dat er niet met een link naar die test verwezen mag worden wegens te veel reclame. Veel mensen met vragen over aanschaf van satellietbenodigdheden zouden veel informatie aan die sites hebben.
Maak je ook nog een foto hoe nu die Multiconnect nu op je 120cm Fibo zit?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de koka 9TS is aangesloten en..... Geen verschil helaas. Ook nu schakelt hij niet naar de hoge band op de standaard lof waardes. Wel als ik er een paar MHz naast zit, dan werkt het prima. Echter is ook nog steeds het signaal slechter dan voorheen, op Astra 3 ontvang ik bijna niks meer.

 

Ik denk dus dat er iets in de LNB Kop Kapot is :-(

 

Edit: nu de kabel aan tuner B aangesloten en daar werkt alles wel.. alleen de db waardes zijn nog niet goed. Tunerprobleem? Als receiver heb ik een gigablue quad plus..

aangepast door Jassy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...