Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten


Hallo,

 

Moet zeker een paar graden gekanteld worden richting het oosten. Ik zal niet dat korte pijpje in de foto van je post gaan buigen. Dat kan snel breken en de Multytenne past exact over dat buisje heen. Past het allemaal niet goed meer of slecht dan ga je daar last van krijgen met je ontvangstwaardes.

 

Als je beugel zoals op de foto afgebeeld schuin naar rechts (als je er tegenaan kijkt van voren) monteren tegen de muur. Hoeveel graden precies zou je aan Sprietje kunnen vragen. 

 

Wat je ook kan doen is grotere schotel aanschaffen vanwege MEER reserve van ontvangst als het hard regent. Voor een beginneling is een Multytenne lang niet meer zo handig als voor een tijd terug. Voor enkel en alleen ontvangst van Duitse en Engelse zenders voldoet die prima overigens. Ook dan natuurlijk perfect uitrichten.

 

Er staat zeer veel informatie over dit schoteltje op het forum en voor exacte zaken zoals hoeveel graden schuinstand enzvoort  kun je, als ik het mag zeggen, bij Sprietje terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vier lnb's in de Multytenne staan in een schuine lijn. De schuinte is bepaald voor Duitsland waar de Multytenne ook voor ontwikkeld is.
In Nederland moet die schuine lijn schuiner staan omdat we hier schuiner onder de satellieten zitten dan in Duitsland.
De skew van de lnb's is in Duitsland voor alle vier de lnb's ook minder dan in Nederland. Daarom hebben ze de lnb's gewoon recht gemonteerd. Dat geeft dan wel een aantal graden afwijking maar dat was zeker ten tijde dat de Multytenne ontwikkeld werd niet zo erg omdat er toen nog geen 8PSK-modulatie werd gebruikt.
Om deze twee redenen haal je meer uit een Multytenne door deze in Nederland schuin te zetten.
Hoeveel, dat is uit te rekenen.
De lnb's staan in een Multytenne op een schuine lijn van 6,5 graden.
Via Satlex kun je uitrekenen hoe schuin ze werkelijk moeten staan.
Stel dat Satlex aan geeft dat ze 10,5 graden schuin moeten staan. Nou dan is het heel makkelijk. Je trekt van die 10,5 graden 6,5 graden af en dat is 4 graden en die meet je in de richting waarin de Multytenne kijkt, dus naar de Astra 19,2 want die lnb staat precies in het midden in de kop.

De skew van alle vier de lnb's staat dan op -4 graden en dat is een stuk beter dan dat ze op nul zouden staan, vooral voor de Astra 28,2 en 23,5.
 

post-60869-0-26149400-1455957248_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@erwinnaar bedankt voor de tips. Spietje heeft voor mij de skew al berekend en ik ga er morgen mee aan de slag.

Het probleempje met de skew is dat mijn tuin op het zuidoosten ligt en dat ik de schotel zo'n 25 graden moet draaien t.o.v de muurbeugel daardoor gaat de schuinstand van de muurbeugel niet meer op want dan kantel je de schotel als het ware ( gedeeltelijk ) omhoog. Vandaar dat ik op het idee kwam om het pijpje te buigen met een buigijzer met eventueel een schuine ring tussen de draagvlakken van de schotel en de muurbeugel. Op deze manier kun je de muurbeugel recht plaatsen en staat de skew van de schotel altijd goed waar je hem ook heen draait.

Ik heb de schotel voornamelijk gekocht voor de FTA zenders van Engeland om de Formule 1 te volgen maar ik zag dat er nog veel meer mogelijkheden waren.

Volgens kon jij ook op het f1today forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt helemaal! Welkom hier ook.

Begrijp ik dat je geen abonnement hebt bij CanalDigitaal? Als je inderdaad enkel FTA zenders wil zien en vooral Channel4HD (voor de formule 1 en RTL Television idem dito) en je Multytenne is goed uitgericht, dan is dat een zeer goede schotel hoor. Geen probleem.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste camber

Als de richting van de Astra 19,2 onder een hoek staat met de muur, dan zul je de schuinte van de muurbeugel wat schuiner moeten zetten. Het komt er op aan dat de schotel op de juiste schuinte staat, de beugel is niet interessant. Tja en dat dan de elevatie instelling van de schotel iets af gaat wijken is van geen belang. Er staat toch geen elevatieschaal op de schotel. De elevatie van de schotel moet je meten aan de voorzijde van de schotel, zie afbeelding. Hierbij loop je tegen een probleem aan want Technisat zegt dat de schotel een offsethoek heeft van 30 graden. Als je de elevatie van de schotel gaat meten als die goed is afgesteld, blijkt dat de offset van de schotel minder is, zo tussen de 26 en 27%.
 

post-60869-0-62338100-1455978431_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje.

Bedankt voor de uitleg zo had ik het ook in mijn hoofd. De oplossing die ik bedacht heb wil ik toch uitproberen, ik heb nog wel buis van die diameter in de schuur liggen dus ik kan wel wat experimenteren :grin: . Ik denk dat het ook wat netter staat als de muurbeugel gewoon recht gemonteerd is?

De elevatie van de schotel moet je meten aan de voorzijde, ik heb even rond gekeken en kom tot de conclusie dat ik een blokje van 23,5 mm (locatie Utrecht) aan de bovenzijde van de schotel moet plaatsen en dan met de waterpas afstellen.

Ik ben ook nog van plan om de rubberen 0-ringen te plaatsen voor de fijnafstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha dat had ook een mooie geweest inderdaad.

 

P.S. is er hier ook iemand die mij een beetje wegwijs kan maken met het laden van kanalen lijsten in de clark tech 4100, ik heb lopen zoeken op het internet maar kan eigenlijk niets vinden.

aangepast door camber
Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje Ik heb eens even mijn gegevens bij satlex ingevoerd voor de verschillende satellieten en ik zie daar dat de skew varieert van bijna -10 tot -3,6 afhankelijk voor welke satelliet je het berekend.

 

Nu vroeg ik me af zou je een nog betere ontvangst hebben als je de skew van de afzonderlijke LNB's in de behuizing van de multytenne zou aanpassen?

Volgens mij wel, ik heb 2 multytennes liggen en het lijkt me wel de moeite om met één van de twee wat te experimenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb hier een multytenne. Weinig regenreserve. Zelf opgehangen en niet gecorrigeerd voor skew. Merk dat ik op 23.5 wel eens een teansponder heb die het niet doet.

Bv momenteel krijg ik met geen enkele mogelijkheid op 23.5 NatGeo Wild te pakken. En wat andere kanalen (discovery) op 23.5 geven toch storing.

 

Heb al zitten denken aan alternatieven. Maar het weinige poespas van de multytenne spreekt me toch juist wel aan.

 

Heb een standaard systeem op het dak waar de schotel op moest. Dus heb een buis gekocht waarop een deel van de standaard ophangsysteem (voor op de muur) op hangt. Prima en stevig. Heeft behoorlijke stormen doorstaan.

 

Maar hij moet toch beter afgesteld worden. Met name de skew. Iemand een idee welke skew ik voor de schotel zou moeten hanteren in Rotterdam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn multytenne staat dus op een paal zoals boven beschreven. De hele schotel staat bij mij niet eens op skew. Moet gebeuren maar de enige manier is om de hele paal scheef te zetten. Maar dat gaat gezien het formaat en de plek geen precisieklus zijn. Dus nog even bedenken hoe ik het beste uit de multytenne kan halen. Of toch overstappen naar een andere schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...