Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten

Ouderwets doen maar is je eigen tip. :-)

 

Je kan de thermostaat ietsje verzetten zodat je het bij jouw in Rotterdam ook 4.1 of 4.2 graden krijgt. Geen ideale temperatuur maar zou het toch proberen. :-) :-)

 

Gekheid op een stok allemaal, zorg dat de volgorde van satellieten klopt in je ontvanger, dat een actuele zenderlijst in staat en stem af op fta kanalen eerst.

 

Eerst op 19.2 Astra satelliet beeld zien te krijgen. Als je daar sterk signaal van hebt moeten veel zenders van de andere 3 satellieten ook gaan leven. Van daaruit verder finetunen en als kers op de taart maximaliseren op NGC WILD HD.

 

Als je pli op je Vu ontvanger hebt, en zeker de laatste, daar zitten hele goede signaalmeter ingebakken en zou die gebruiken als ik jouw was icm je tv ipv een telefoon erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Dpaki

Het komt natuurlijk niet op 0,1 graad op aan het scheef zetten van de Multytenne. Dit resulteert in een hoogteafwijking van de buitenste lnb's van 0,17mm. Als je 0,5 graden afwijkt van wat ik aangegeven heb, dan staan de buitenste lnb's nog maar 0,9mm verkeerd en dat is ook al erg weinig.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net sprietje maar een PB gestuurd.

 

Lang bezig geweest en signaal op 13, 19.2 en 28.5 op de transponders die ik geprobeerd heb.

Echter op 23.5 maar op een enkele transponder signaal.mkrijg geen enkele Nederlandse zender te pakken. Wel signaal op Slagr TV op 23.5 bijvoorbeeld. Maar dat is een van de weinigen. Op mijn duo2 geen enkele Nederlandse zender die signaal heeft.

 

Morgen kijken of ik 23.5 beter kan krijgen. Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval doen alle satellieten het aangezien je beeld krijgt.

 

Probeer een Nederlandsche fta zender op 23.5 (TV Gelderland) te vinden. Kijk dan of de rest van de satellieten ook nog beeld houden. 

Staat je schotel nu iets gekanteld? Staat die als je achter je schotel staat naar links hellend gekanteld? Hij moet gekanteld zijn naar links richting het oosten en tevens heel iets ook naar je toe, als het ware naar je linker heup toe bijna...(ik zat daar eerst ook fout mee maar misschien op jouw positie is dat anders dan hier in het verre oosten van de mooie Achterhoek.)

 

Doet SRF Info op de Hotbird het of RTPi of zelfs misschien SupertennisHD, allen Hotbird het (is erg zwak)?

 

Als deze het doen en de Engelsen ook zit je goed en moet de rest op 23.5 en 19.2 ook doen. Dan de keuze om meer signaal op 23.5 te krijgen zodat NGC WILD HD het hoogste mogelijk signaal krijgt. Het compromis is dat de hotbird wat zakker wordt en de Engelsen allicht ook maar die moeten beeld houden , ik had destijds rond de 41 procent over voor SRF Info (op een VU met pli) maar dat is niet leidend.

 

Zet de tv met ontvanger er maar eens bij met de procentenbalk van je Vu. ALs je beeld heb op tv gelderland en NGCWILD HD en die staan maximaal afgesteld door horizontaal en verticaal je schotel af te regelen, dan moet je indien je een mastje gebruikt, de moeren eens aandraaien van je mastbeugel , rechts een slag losser, links een slag vaster....gaat je zeker nog iets opleveren. Of leg een stukje hout onder je tegelvoet, dat soort zaken maar wel met je procentenbalk. 

 

Leidend is: met mooi weer al beeld op NGWILD hd, met gestage regen kans op uitval of uitval...ik ken geen mens die met gestage regen probleemloos NGC WILD HD kijkt met een multytenne. Zou dat wel mooi vinden en hoop dat jij dat dan wordt :-) haha.

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Erwinnaar,

 

Schotel staat inderdaad al gekanteld m.b.v. een tussenstukje wat ik zelf gefabriceerd heb. Deze staat nu zo 3.9-40˚ naar het Oosten (dus inderdaad naar links of tegen de klok in als je erachter staat) gekanteld (zie bijlage).

 

Ik heb even gekeken naar Hotbird:

- SuperTennisHD wordt niet gevonden

- RTPi wordt wel gevonden (SNR 40%, BER 0%)

- SRF Info HD wordt niet gevonden

- De Engelse zenders (BBC/Channel/ITV) hebben erg goed signaal, de Sky kanalen (28.2˚) minder dan eerder

 

Ik zal eens je tips opvolgen (wacht ook nog even een reactie op een PB van Sprietje af). Zoals te zien op de plaatjes heb zelf een stevig mastje ooit gefabriceerd. Hoek naar het Oosten staat er al in en het mastje zelf kan ik niet op een precieze wijze verder wijzigen. 

 

Maar heet het nog nut om de Hotbird eerst beter te krijgen? Of gewoon meteen proberen de 23.5˚ zo goed mogelijk krijgen? Bijvoorbeeld Slagr TV op 23.5˚ is een van de weinigen waar ik wel signaal heb. Misschien deze proberen zo goed mogelijk krijgen zodat ik op de transponder van NGC ook signaal heb om deze verder goed af te stellen?

post-60156-0-28357000-1457259422_thumb.jpg

aangepast door Dpaki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen. Had er al eens iets over gelezen. Maar moet zeggen dat ik prima ontvangst had alleen dat de NatGeo Wild niet goed te vinden was. Rest was prima. Maar viel bij regen weg. Problemen zijn nu begonnen nadat ik alles opnieuw ben gaan instellen en de skew heb willen instellen. Mocht ik het niet goed krijgen en een verdenking hebben op problemen met de LNB dan ga ik gewoon wel voor vervanging. Maar voorlopig gewoon even proberen deze te krijgen. Zeker ook omdat ik eerder gewoon vrij weinig klachten had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en blijft een lastig baasje om uit te richten.

Hoe weet je zo zeker dat het 4 graden schuin staat? Het platte dak zelf staat zeker zelf ook schuin tov aarde.

Wellicht heb je wel veel te veel schuinstand geintroduceerd?

Als je waterpas op die steunbalk legt is die dan waterpas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Me gevoel zegt dat die voorover naar het oosten is gekanteld..

 

Regenprobleem zal blijven bestaan bij veel NL zenders. Voornamelijk met regen kijken mensen tv dus vervanging blijft een goede optie ondanks al je moeite.....maar ga toch proberen, zeker vandaag met aardig weer, eens die NATGEO WILD HD te vinden en ervaar zelf hoe het is om deze toch te zien op de Multytenne. Voor mij is dat ook de sport van het ontvangen van signaal en dus hobby te noemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat naar de plaatjes te kijken en daar lijkt het inderdaad op dat ie te veel naar voren gekanteld is, heeft ook te maken met hoe de foto's zijn gemaakt. Maar als ik de schotel naar achteren kantel dan valt het signaal op de 3 satellieten toch weg. 

 

De stand van de schotel wat betreft naar het Oosten heb ik gecontroleerd met de quicksat app op de iPhone. Volgens deze is er inderdaad een 4 graden stand naar het Oosten. De paal zelf overigens staat recht in 2 richtingen gemeten met de waterpas. Ook de quicksat app zegt dat dit klopt. 

 

Overigens wat pleit tegen een te grote schuinstand is dat zowel 13˚ en 28.2˚ gewoon signaal geven (kan overigens misschien iets beter nog), maar dan zou het raar zijn dat de 23.5˚ die ertussen ligt opeens dermate dramatisch signaal heeft. Dus ik denk echt dat het een kwestie is van goed instellen op de 23.5˚ en accepteren dat je op de overige dus minder signaal hebt. 

aangepast door Dpaki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dpaki

Ik zie nu aan de foto's dat de multytenne op het plat dak staat. Dat is het toch niet erg als de schotel wat groter is?
Kijk, de Multytenne heeft tegenwoordig gewoon te weinig regenreserve en op de zender NGC Wild HD al helemaal niets.
Bovendien werkt een regenkapje op een plat dak ook niet echt want de wind heeft vrij spel en de regendruppels worden gewoon onder een regenkapje doorgeblazen. Dat is anders als de Multytenne tegen een muur gemonteerd staat op het oosten. Dan zit je al in de luwte van de westen wind en misschien nog een overstek en dan helpt een regenkapje wel goed.

Mogelijk zit er in de Multytenne water dat voor problemen zorgt maar ik zou zelf gewoon een grotere schotel nemen met meer regenreserve.
Een Multytenne adviseer ik alleen nog maar voor mensen die geen schotel mogen plaatsen waarbij het dan met een kleine onopvallende schotel nog net wel kan.

Let er trouwens op als je de Multytenne open gaat maken. Als je de vier schroeven aan de bovenzijde weer terug aan gaat draaien om de zaak dicht te maken dat je afdichtkit (siliconen) in de gaten spuit voordat je de vier schroeven er in draait en de schroeven zeker niet te vast aandraait want bij vele mensen ging dan de kap scheuren en was het einde oefening.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal. Net weer even bezig geweest. Interessante bevindingen:

 

- Zoals eerder dus wel signaal op transponder van Slag TV op 23.5˚, maar niet op de resterende

- Bezig geweest met instellen zoals eerder met m'm oude Technomate TM-9000 (linuxbox)

- Op een gegeven moment omdat het niet lukte zelf gemaakte beugel ertussen uit en dus skew naar het Oosten weer opgeheven

- Wederom na wat instellen alleen signaal op transponder met Slag TV

- Zo maar geaccepteerd en vastgeschroefd met de gedachte de Multytenne gaat eruit

- Kom beneden zet de TV aan en opeens beeld op NPO1 en alle resterende Nederlandse zenders op 23.5˚

- Bijzonder dus dat mijn instel-box geen signaal liet zien, maar eerder ook beneden bij controle geen signaal

 

Conclusie geen idee wat het is geweest. Waarschijnlijk toch de beugel, maar die zou het juist allemaal beter moeten maken. Dus dat snap ik ook niet. 

 

Water in de LNB lijkt overigens niet het probleem want heb de LNB losgehaald en even voorzichtig heen en weer geschud en hoorde niks klotsen. 

 

Wat ga ik doen? Geen idee. Misschien binnenkort toch maar een Big Bisat aanschaffen. Ik heb de ruimte er inderdaad voor. En geeft gewoon een stuk meer regenreserve. Een WaveFrontier T90 kan ook. Maar wel weer een beest. Lastiger op te stellen. En ik hoor wisselende verhalen over de bouwkwaliteit. Zeker hier op het dak kan het hard waaien. En ik heb maar de 4 satellieten nodig. 

 

OVERIGENS: NatGeo Wild doet het nog steeds niet  :whistle:

aangepast door Dpaki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan bijna niet anders dan dat het toch met de instellingen te maken heeft dat je nu wel de HD-zenders van de Astra 23,5 ontvangt. Immers je kon toen de Multytenne schever stond de Astra 23,5 niet ontvangen hoe je de schotel ook uitrichtte.
Maar gezien de situatie op het plat dak zou ik er geen tijd meer aan besteden en gewoon een grotere schotel kopen. Dan heb je ook met een flinke regenbui beeld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...