Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten

Multytenne vanmorgen helemaal uitgericht met het maximale signaal op de satelliet mat Nederlandse kanalen en ik ontvang Nat geo wild nu ook (wel af en toe een blokje in het beeld ) maar.... nu heb ik geen beeld meer op supertennis HD op de hotbird. Is er iemand die beide zenders kan ontvangen met de Multytenne? of is dat onmogelijk?

Ik heb nog een ander Multytenne liggen een iets nieuwere (een aangepaste triple sat ) zou het iets uitmaken als ik de kop met LNB's overzet?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog wat extra gegevens een Xtrend et 9500 ontvanger met openpli 4 afgestemd op SBS6 heb ik SNR: 60% en 9,9DB en de AGC is 67% zijn dit een beetje gangbare waarden?

Dezelfde waarden heb ik trouwens ook op m'n VU+ Duo ontvanger met dezelfde openpli versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment met bewolkt weer NGC Wild HD zonder onderbrekingen dus goede ontvangst maar Supertennis staat meer stil dan dat het beweegt.

Ik denk dat er niet meer uit te halen is want alleen met lichte of geen bewolking zijn beide zenders prima te ontvangen.

Tja dat is nu eenmaal de beperking van de Multytenne met een schotel van slechts 45cm. Wil je ook deze twee moeilijk te ontvangen zenders ongestoord ontvangen bij bewolking of regen, dan zul je een grotere schotel moeten nemen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met onbewolkt weer moeten beide zenders prima te ontvangen zijn zonder blokjes of stilstaand beeld. Ik zou zeggen nog meer zorg besteden aan het uitrichten.
Ik denk niet dat een andere kop helpt maar ja, je hebt hem zo uitgewisseld, dus dat kun je altijd even proberen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kop gewisseld en..... Nu ontvang ik Nat geo wild zonder haperingen en het signaal op de andere kanalen is ook beter. de kop zit exact zo gemonteerd als de vorige. Er zal dus toch wat verschil in de LNB's zitten die in de kop van de multytenne gemonteerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is niet ondenkbaar dat als zo'n kop bijv. al 10 jaar buiten heeft gehangen, dat de prestaties terug lopen.
Mogelijk is er wat vocht in de kop gekomen en is het een en ander gaan oxideren.
Je kunt de kap eens voorzichtig open maken en de onderdelen op oxidatie controleren.
In de bijlage zie je een Multytenne twin. Nu heb je een idee hoe de twee helften aan elkaar bevestigd zitten.
Let er op dat als je de vier zelftappers er weer in draait, je eerst een dot siliconen in het gat spuit en dan de schroef er weer terug in draait. Niet te vast aandraaien want dan heb je kans dat de kunststof kap scheurt.
 

post-60869-0-43038700-1459363708.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook beide antennes gebruiken, 1 perfect uitgericht op Astra 1 en Hotbrid, dus 13 en 19.2 Oost. De centrale kop op 19.2.

 

Die andere op 23.5 met de centrale kop en de andere op 28.2 Oost. Deze verbinden met een schakelaar en genieten van beide kleine schoteltjes. Andere optie is natuurlijk grotere schotel, een kleine Technirotor voor de schotel uit te rusten met een motor en een single lnb.

 

Ik weet dat jij f1 fan bent dus op Engeland kan je al veel zien. Wat ik vandaag mee kreeg, op 9 oost zit M4 HD sport. Dat is een Hongaarse zender die ALLES uitzend van de f1. Trainingen ook dus echt alles, of het FTA is weet ik dit weekeinde. In dat geval is deze zender een perfect alternatief voor de races die Channel4HD niet uitzend, de taal moet je dan voor lief nemen. Als die zender werkt FTA dan zou ik 1 van je Multytennes voor die satelliet gebruiken en koppelen aan die andere die op de 4 bekende sats staan. 

 

Mijn opstelling bestaat uit een BigBisat, Cahors heet het tegenwoordig. Niet supergroot maar wel supergoed te noemen.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Ik ga binnenkort de kop eens even open maken en eventuele corrosie of water verwijderenen dan toch eens kijken of ik de hoek van de afzonderlijke lnb's niet iets kan aanpassen zodat ik maximale ontvangst heb op zowel 23,5 als de hotbird 13.

 

Ik neem aan dat de volgorde van de LNB's op de foto van links naar rechts 13 Hotbird en Astra 19,2- 23,5 en 28,2.

 

post-60869-0-43038700-1459363708.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@erwinnaar 2 schotels gaat het niet worden de baas ( lees m'n vrouw :D ) was al niet blij met één schotel aan de gevel maar omdat het zo'n mooie kleine schotel is vond ze het nog wel acceptabel. Voor de Nederlandse zenders ben ik niet afhankelijk van de schotel want ik heb ook nog Ziggo kabel.

Ik vind het een sport om het maximale uit de multytenne te halen en het zou gaaf zijn als ik met een kleine aanpassing in de kop op alle 4 de satellieten maximale ontvangst zou hebben.

 

Even een kleine sprong naar F1 ik zag op de hotbird een paar kanalen die de onboard shots van F1 uitzenden ik weet alleen niet of die FTA zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige mensen die de Multytenne open hebben gemaakt, hebben de bestaande diseqc-switches vervangen door Spaun diseqc-switches, zie afbeelding.

Dat zijn zo ongeveer de beste switches die er bestaan met heel weinig verliezen want als er vocht in de kop heeft gezeten, kunnen diseqc-switches ook slechter worden.

 

De volgorde is inderdaad van links naar rechts Hotbird, A19,2, A23,5, A28,2.

Je zou zelfs de bestaande diseqc-volgorde nog kunnen aanpassen naar de meer gebruikelijke volgorde:

Origineel is

Astra 19,2 op 1

Hotbird 13 op 2

Astra 23,5 op 3

Astra 28,2 op 4

 

door de dunne coaxbabeltjes te verwisselen zou je de volgorde kunnen instellen op:

Astra 19,2 op 1

Astra 23,5 op 2

Astra 28,2 op 3

Hotbird 13 op 4

post-60869-0-89540100-1459411097.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de reserve kop eens opengehaald, wat mij opviel is de passing van de LNB's. Het zit erg losjes in elkaar de LNB van de astra 23 was iets naar achteren geschoven!! vandaar misschien de problemen mat Nat geo wild. Je kunt de LNB's trouwens best wel wat skew geven in de behuizing.

Morgen of overmorgen met mooi weer zal ik de opengemaakte kop eens aan de schotel monteren en dan eens het een en ander aan de LNB's stellen volgens mij is er veel meer uit te halen door de LNB's afzondelijk af te stellen en dan eventueel met sileconenkit te fixeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...