Ga naar inhoud


ssd schijf in desktop dual core installeren, nuttig of overdreven?


sattv4iedereen
Ga naar oplossing Opgelost door winwiz,

Aanbevolen berichten

ik heb gisteren een desktop computer gekregen,een dual core van 2.XX Mhz.ik zou er graag een ssd schijf in steken,maar vroeg mij af,of dit nuttig is of overdreven?

of steek ik toch maar een gewone ide schijf in?

ik zit na te denken,of ik windows7 of 8 zou installeren? :confused:

hoeveel werkgeheugen zou ik gebruiken om bovenstaande windows vlot te laten draaien?

alvast bedankt voor de tips

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe oud is dat ding?

een jaar of 5 denk ik,maar als ik evenlang doe met die dual core zoals ik al doe met een single core,dan is dat +/- 10 jaar.

ik gebruik nu een 2.60 Ghz singel processor met 2GB werkgeheugen en draai windows8.eigenlijk draai dit ding nog snel,maar nu ik de gratis kans krijg,om dergelijk moederbord+ kas te krijgen,dacht ik deftige werkgeheugen en een ssd in okazie.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Single core, dual core of hoeveel Ghz zegt helemaal niets over snelheid. De goedkoopste moderne i3 dual core op 2 Ghz is sneller dan een quad core van 4 a 5 jaar terug op 3.6 Ghz een beetje vergelijkbaar met een 8 cylinder van 30 jaar oud het aflegt tegen een moderne 4 cylinder van nu. De techniek is gigantisch vooruit gegaan in een paar jaar.

 

Een SSD geeft altijd een flinke snelheidswinst of het nu op een oud of een modern systeem is. Verder is voor normaal gebruik 2-4 GB geheugen meer dan genoeg.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Single core, dual core of hoeveel Ghz zegt helemaal niets over snelheid. De goedkoopste moderne i3 dual core op 2 Ghz is sneller dan een quad core van 4 a 5 jaar terug op 3.6 Ghz een beetje vergelijkbaar met een 8 cylinder van 30 jaar oud het aflegt tegen een moderne 4 cylinder van nu. De techniek is gigantisch vooruit gegaan in een paar jaar.

 

Een SSD geeft altijd een flinke snelheidswinst of het nu op een oud of een modern systeem is. Verder is voor normaal gebruik 2-4 GB geheugen meer dan genoeg.

Inderdaad, is zeker de moeite waard. Pas ook nog een oude laptop (ca. 5 jaar oud, geen high-end model) geupgrade met een simpel SSD'tje en de snelheidswinst is zeker de moeite waard, en geen geratel meer van de oude harde schijf.

 

Zou alleen geen grote (128/256GB) splinternieuwe SSD aanschaffen voor een oud systeem. Zoek een tweedehands SSD van 64GB of misschien zelfs 32GB en zet daar alleen het besturingssysteem op. Externe opslag voor grote bestanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, is zeker de moeite waard. Pas ook nog een oude laptop (ca. 5 jaar oud, geen high-end model) geupgrade met een simpel SSD'tje en de snelheidswinst is zeker de moeite waard, en geen geratel meer van de oude harde schijf.

 

Zou alleen geen grote (128/256GB) splinternieuwe SSD aanschaffen voor een oud systeem. Zoek een tweedehands SSD van 64GB of misschien zelfs 32GB en zet daar alleen het besturingssysteem op. Externe opslag voor grote bestanden.

ik heb geen nieuwe aangeschaft,maar een die al is gebruikt.hij heeft 120 Gb werkruimte,en ik denk dan voor de downloads en opslag zoals filmbewerking,fotobewerking e.d. op te slaan op een ide schijf van 250 GB (om te beginnen)

alleen twijfel ik tussen win7 en win8 :confused: draai ze nu beiden op 1 systeem

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

SSD is een voordeel in a* geluid sensitieve omgeving en in een b* omgeving waar men geen bewegende onderdelen wil wegens trillen / schokken

dus de notebooks

 

Maar om nu zo'n peperduur ding in een desktop pc te installeren?

Met de huidige fast usb 3.0 sticks kun je het hele operatingsystem op een sticky zetten en met een 1000Mbit NIC naar een NAS schrijven die elders staat. (zie ook de data-clouds)

Zo ook de netwerkcomputers die enkel nog een boot routine aan boord hebben en al de data van de server halen. (Hp en windows gaan er prat op)

In zoverre heb je al aan a* en b* voldaan.

 

Of dat thuis ook zinvol is, is aan jouw.

aangepast door Tonskidutch

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonskidutch. Een SSD is allang niet meer peperduur en ja het heeft zin. Het verschil is echt enorm. Zelfs de snelste NAS met Gbit netwerk komt zelfs niet in de buurt van een SSD qua performance

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SSD is een voordeel in a* geluid sensitieve omgeving en in een b* omgeving waar men geen bewegende onderdelen wil wegens trillen / schokken

dus de notebooks

 

Maar om nu zo'n peperduur ding in een desktop pc te installeren?

Met de huidige fast usb 3.0 sticks kun je het hele operatingsystem op een sticky zetten en met een 1000Mbit NIC naar een NAS schrijven die elders staat. (zie ook de data-clouds)

Zo ook de netwerkcomputers die enkel nog een boot routine aan boord hebben en al de data van de server halen. (Hp en windows gaan er prat op)

In zoverre heb je al aan a* en b* voldaan.

 

Of dat thuis ook zinvol is, is aan jouw.

 

 

Klopt allemaal, maar heb vanmiddag een nieuwe ssd schijf van samsung 840 pro in me laptop gezet zeker een vooruitgang ,systeem is in 12 sec opgestart alles gaat lekker soepel snel en open :grin:

aangepast door Daan

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu ja niet duur?! tis ieders eigen portemonnee

het was een overweging waarom je dat doet / wilt in een oude desktop (die mogelijk niet sata 3 heeft en dus terugvalt "backwards compatible" op een langzamere verbinding)

zoals Daan in een laptop, zie ik dat wel als voordeel.

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Sata 1,2 of 3 heeft meer te maken met de maximale overdrachtssnelheid. Dit is bij de moderne SSD's wel erg hoog, 500MB/sec is geen uitzondering, en leuk bij overdracht van grote bestanden echter dat is niet de grootste kracht van een SSD. Juist bij een opstart schijf met een OS erop heb je te maken met heel veel kleine bestanden die je moet lezen. Bij een SSD heb je niets te maken met fragmentatie en de zoektijd is bijna 0. Juist dit verklaart het snellere opstarten vanaf een SSD. De sata versie heeft daar nagenoeg geen invloed op.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Winwiz heeft gelijk SSD moet je juist gebruiken voor je besturingssysteem.

Windows 7 start bij mij op binnen 15 seconden.

Ook gebruik ik een gedeelte ervan voor videobewerking.

De map gebruikers heb ik op een gewone hardeschijf staan want daar zitten heel veel MBs in die je niet zo gauw ziet (20 GB)

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Interessant....  Ik zat al een poosje te denken aan een SSD om de harddisk van mijn laptop (januari 2007,Dell inspiron 6400, win XP) door te vervangen. Zolang alles gewoon werkt is het voor mij wel OK, maar als de harddisk het zou begeven/fouten gaan vertonen dacht ik aan een SSD... Je kan die dus gewoon zonder meer als vervanging van een gewone harddisk gebruiken begrijp ik?

Zó vreselijk duur zijn ze niet meer zag ik... eentje van 60 og eventueel 120 GB is ruim voldoende... nu zit er een harddisk in van 69 GB (netto bruikbaar) en die is niet eens half gevuld...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...