Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten

Laten we het beter dan maar gezellig houden hier. Ben niet overspannen. Ik wil het gewoon goed doen voor mensen die ik er mee help en dan te moeten zagen of slijpen is een AjeTo methode....indien acoord die ik dat gewoon maar voor mij niet dé manier. Voor anderen de uitdaging/ hobby.  Wat beste is, is persoonlijk. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou prachtig toch beste erwinnaar, eerlijk is eerlijk, een Fuba is gewoon een stuk degelijker dan een Triax en misschien geeft die schotel ook wel wat meer versterking dan een Triax 64.

Had ik de schuinte van de triple-lnb al voor je uitgerekend? Dan moet ik wel de plaats weten waar hij komt te staan.
Verder zie ik dat je het block zo ver mogelijk naar voren hebt staan. Ik zou zeker ook proberen in welke stand je het beste signaal hebt, dus misschien iets naar achteren plaatsen.
Verder zijn we natuurlijk benieuwd naar de ontvangstresultaten.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Regio Vorden, Kranenburg komt die te staan. Op een zuiver verticale mast komt die. 

De verschillende waarden laat ik per satelliet even weten. Even uitdokteren welke transponders/zenders het zwakste zijn en daarop uitrichten. Destijds deed ik dat met een Multytenne altijd op Planeta HD (die zender mis ik nogal). 

Wie het weet welke nu het zwakst zijn en nu zeer geschikt zijn om maximaal uit te richten mag het zeggen.  Er zullen zeker wat compromissen gesloten moeten worden om van alle drie Astra's het beste te krijgen.

 

Uitrichten doe ik morgen ter plekke met een Vu Uno en gebruik de ingebakken signaalmeter. (als het droog is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Fuba met lnb is geïnstalleerd. Het ziet er erg mooi uit en ook zeer degelijk allemaal. Een 6 cm dikke mast geeft het geheel een solide indruk. Interessant was dat met het vastdraaien van de vleugelmoeren ook het signaal beter/slechter werd. Op die manier was er een hoop nog te winnen. Mijn volgorde was: azimuth, elevatie, skew. Diepterichting lnb moet nog.

Het betreft een 65 cm schotel met een single lnb van Inverto (een monoblock voor 13,16 en 19.2 graden Oost) en die dan geschikt wordt voor de bekende 3 Astra satellieten. 

 

Voor de volgende satellieten de diverse ontvangstwaardes met miezerig, grijs weer.

 

-Astra 23.5 Oost: 13,9 dB op de 12090 V 29900 2/3 transponder SNR:87 en AGC:79 (Nat Geo Wild HD)

 

-Astra 19.2 Oost: 15.2 dB op de 11494 H 22000 2/3 transponder SNR:95 en AGC:75 (ARD HD)

 

-Astra 28.2 Oost: 14.2 dB op de 11082 H 22000 Auto transonder SNR:88 en AGC:79 (Hillsong)

 

Voor mij prima waardes, dit gemeten met de signaalzoeker van een Vu Uno met ingebakken signaalzoeker bij bewolkt weer, miezer regen.

Later, met ander weer, ga ik terug en zal proberen de lnb dichter of verder weg van de schotel te plaatsen. Er is nog ruimte op het pijpje om één van deze twee handelingen te verrichten. Had nooit gedacht om zulke waardes te kunnen krijgen met zo'n systeem. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

erwinnaar schreef:

 

"Interessant was dat met het vastdraaien van de vleugelmoeren ook het signaal beter/slechter werd. Op die manier was er een hoop nog te winnen."

 

 Ja daarom zijn een paar dingen belangrijk bij het uitrichten van de schotel.


1- Je richt de schotel als de mastklem nog niet helemaal vast staat.
Bij twee klemmen boven elkaar is het is belangrijk dat je de bovenste klem zo goed mogelijk aandraait maar dat de schotel nog wel te verdraaien is. De onderste klem kan gerust wat losser staan want daardoor zakt de schotel toch niet voorover.


2- Heb je de ideale richting bepaald met de maximale signaalkwaliteit, dan is het zaak de vier moeren kruislings aan te draaien met telkens een kwart slag. Hiermee voorkom je zo veel mogelijk het verdraaien van de schotel. Je kunt de schotel met het aandraaien meestal ook sturen. De zijde waar je de moeren het meeste aandraait, draait de schotel ook iets naar toe.
Maar dit lukt niet altijd even goed.
Aan de beugel waar de schotel aan vast zit, zitten meestal flink veel kleine vertandingen om het verdraaien bij een storm te voorkomen. Op de klem aan de andere zijde van de mast zitten ook wel vertandingen maar veel minder. Daarom lukt het sturen van de schotel met het aandraaien niet altijd zoals je zou willen.
Ik zeg altijd naar zo, je hebt een schotel pas goed afgesteld als je met het aandraaien van de schotel maximaal 1% signaalkwaliteit verliest van het maximale wat je bij het uitrichten gevonden hebt.

 

3- En nu de grote truc. Zet de klembeugel met een zelftapper vast aan de mast als je de juiste richting van de schotel hebt gevonden.
Nu kun je de klembeugel met de zelftapper flink vast zetten en kun je met de moeren de schotel precies sturen zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.

 

schotel  sturen.jpg

schotel struren.png

Aandraai volgorde.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

 

Als je zo'n dikke buis hebt als jij aangeeft (60mm), dan kun je waarschijnlijk een bout helemaal door de buis heen zetten zonder dat de kop  tegen de V-vormige mastklem van de schotel komt.
Ik denk dan aan een slotbout van 5mm van 80-100mm lang.
Als je in de pijp aan de zijde van de kop waar het vierkant aan de bout zit een gat boort dat een halve millimeter kleiner is dan de overhoekse maat van het vierkant, dan trek je hem zo in het gat en kan hij ook niet meedraaien als je de moer aan draait.
Bij een dunnere buis gaat dit meestal niet lukken omdat de V-vormige mastklem dan op de kop van de slotbout komt en hij dus niet mooi meer op de pijp aanligt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal niet de eerste keer zijn dat een schotel verdraait omdat de gehele pijp verdraaid is. Zeker bij grote schotels is het handig om ook de mast te borgen met een bout.

Echter de voornaamste oorzaak dat masten of schotels verdraaien is dat er een te dunne pijp wordt gebruikt. Dan kan het gebeuren dat de schotel verdraait bij een storm terwijl de klembouten toch goed vastgedraaid waren.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd wat je haalt met onbewolkt weer en een perfect afgestelde schotel.

De waardes die je opgaf zijn mooi evenwichtig. Daar bedoel ik mee dat de signaalkwaliteit van de drie satellieten mooi overeen komt met de veldsterke van de drie satellieten. Dat heb ik wel eens anders gezien bij een triple-lnb die iemand afgesteld had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...