Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten

IK wil dit weekend weer het dak op om de schotel nog beter af te stellen.

Kijken of ik dan wel HD zenders op 28.2 voor elkaar kan krijgen.

 

Tijdens het afstellen heb ik altijd een kleine LCD scherm waar ik de VU op aansluit dan kan ik gelijk signaal bekijken.

 

Heb nu al een paar keer gelezen dat je het beste een zender kan kiezen bv NG Wild HD om de schotel goed af te kunnen stellen.

Nou vraag ik me af ho eik dan te werk moet gaan?

 

Als ik die zender kies, waar moet ik dan de signaal bekijken? Maak gebruik van Openpli 4.0

En welke zenders kan ik het beste kiezen voor 19.2 en 28.2?

Link naar reactie
Delen op andere sites


er zijn ook andere proggies,

daarmee kun je mee bovendaks zappen op je laptop zoals jij wilt met je eigen zenderlijst

 

bijvoorbeeld

 

esm

Enigma 2 SatFinders - for all the boxes E1 and E2

 

maar met de T55 had ik keihard beeld op de VU+ Solo2

echter de dB waarden die je op het display ziet zijn geen eikwaarden

 

die verschillen van box tot box en er is geen touw aan vast te knopen dus.

de VU+ Ultimo gaf aan x en de solo2 gaf aan y met dezelfde wok kabel zender

 

in Amsterdam is 28,2 Oost heel goed te ontvangen en alle BBC SD zenders zijn prima bruikbaar voor afstemmen

dito 19,2 Oost en zou ik de Duitse Dritten, zaols zo als MDR en BRalpha nemen om af te stemmen.

 

fine tunen moet je op 8PSK zenders doen, daar die veel kritischer zijn

aangepast door Tonskidutch

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Beste Forumgenoten,

 

Allereerst wil ik iedereen bedanken die in dit topic geschreven heeft, ik heb er veel van opgestoken.

 

Sinds een jaar wonen wij in het buitengebied van Zuid-Groningen (Ter Wisch) en gelukkig is ons jaarcontract bij Online.nl bijna afgelopen, zodat we het debakel dat iptv heet bij Online.nl achter ons kunnen laten. Kabel of glasvezel zal hier voorlopig niet komen, de straat is een kilometer lang en er staan drie boerderijen. De kwaliteit van de ADSL-verbinding is bijzonder matig, wat het TV-kijken tot een ramp maakt. Alles in SD, hakkelend en verspringend, 'opgenomen' films streamen vaak helemaal niet, settopboxje dat drie maal per week gereset moet worden, etc. Er hing nog een schotel (triax 64cm, zonder lnb) van de vorige bewoners, dus ben ik gaan experimenteren met satellietontvangst. Ik heb de triple-LNB van CD gekocht en die in de houder geplaatst. Die houder was helaas flink beschadigd, die bolletjes die in het metaal klikken waren bijna weg en onder het gewicht van de zware triple hing hij niet goed. Voor de Astra 28,2 zitten we net op het randje van de wolk, dus moest ik beslissen, tegen het advies in, om toch de triax 78 te nemen om een goede ontvangst te hebben. Ik wil immers niet van de regen in de drup komen, qua TV kijken. De enige ervaring met satellietontvangst is dat ik 25 jaar geleden een analoge ontvanger en een schotel had, die ik een keer geïnstalleerd heb.

 

Ik heb alleen een klein satmetertje en als ontvanger hebben we net een nieuwe Samsung UHD-TV gekocht, met twee UHD-tuners. Nadeel van deze ontvanger is dat hij alleen de kwaliteit van het signaal aangeeft en niet hoeveel dB aan signaalsterkte hij ontvangt. Ik kreeg op de 64cm-schotel alleen astra 1 en 2, maar geen astra 3, terwijl ik daar op moet afstellen. Ik kreeg ze wel op de juiste lnb's, getest met het alu-folie. Daarom heb ik een losse LNB erbij genomen (inverto black ultra) en die eerst op de triax 78 gezet en astra 3 gaan zoeken. Met het satmetertje vond ik hem. Het uitrichten is een ramp, want ik kan alleen naar het geluid van het satmetertje luisteren, moet dan van de trap af, om het huis heen, de TV op een zender van astra 3 zetten, dan met 28 drukken op de afstandbediening naar de lnb-pagina van de TV en daar zie ik dan alleen de 'kwaliteit signaal'. Dan weer naar buiten, beetje verstellen en weer naar binnen en weer de hele riedel opnieuw, want de TV gaat na een minuut weer in de normale stand. Zo kreeg ik astra 3 op 95% kwaliteit op een van de zenders, TV-Gelderland.

 

Losse LNB eruit en triple er in, skew op een graad of 11,5 en direct beeld op alle drie de astra's. Kwaliteit van de ontvangst op astra 3 (tv-gelderland) was 0%, maar wel beeld. Dat viel me eigenlijk flink tegen. Blijkbaar zit de LNB van de inverto toch iets anders dan de 23,5 van de triple.

Na honderd keer heen en weer lopen naar buiten en binnen en beetje draaien en 28 keer klikken op de AB, heb ik hem nu zo: 70-80% kwaliteit op astra 1, 20-30% op astra 2 en 40-70% op astra 3. Nog niet al te goed, maar ik heb geen haast.

 

Ik vraag me nu wel af wat ik het beste kan doen. Een goedkoop satellietontvangertje kopen in china, van € 35,-, en die gebruiken om signaal te gaan meten met wellicht onze oude TV tegen het raam, zodat ik hem van buiten af kan zien, om zo beter af te kunnen stellen, of kan ik beter iets anders doen?

Ik heb wat foto's erbij gezet. Tips zijn welkom.

 

post-98236-0-98121700-1451749064_thumb.jpg

post-98236-0-96461200-1451749065_thumb.jpg

post-98236-0-36141200-1451749066_thumb.jpg

Groetjes, Frank (The Groov)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zet je trippel lnb een op +- 10°

post-41606-0-93933800-1451753103.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan zijn dat je ook je schotel zelf ook nog wat moet veranderen naar

 

Address: Zuid-Groningen (Ter Wisch
 

Satellite: 28.2E, 23.5E©, 19.2E
Elevation: 27.6° schotel 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, door mijn onervarenheid had ik hem 11 graden de verkeerde kant op gedraaid. De elevatie veranderen doe ik nu even niet (het regent en het is donker), maar ik heb de skew wel even aangepast de juiste kant op. Nu krijg ik 100% op 19,2, 90% op 23,5 en 20% op astra 28,2. Dus moet ik de schotel iets naar het oosten draaien, als ik het goed begrepen heb.

Groetjes, Frank (The Groov)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak maar eens een markering en dan kan je nog alle kanten op

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb je afbeelding nog wat aangepast

post-41606-0-05438900-1451764778.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de foto een wat vertekend beeld geeft, want de beugel heb ik met ringen aangepast, zodat hij exact waterpas is, naar alle kanten. Maar op de foto lijkt hij hardstkke scheef te staan :-)

De elevation staat nu iets onder de 27,6. Ongeveer op 27,3 of zo. Ga ik morgen een stukje verzetten. Ik ben benieuwd of het me gaat lukken.... Bedankt voor de tijd die je erin steekt voor me!

Groetjes, Frank (The Groov)

Link naar reactie
Delen op andere sites

graag gedaan hoor 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satlex geeft voor groningen aan: 11 graden schuin.

Omdat het met de triple lnb nauw luistert, zou ik die waarde aanhouden.

 

(Dishpointer geeft trouwens aan: 4.5 graden dish skew; wat is dat voor een onzin? Is dishpointer hierin niet betrouwbaar? Heeft iemand dat vaker met elkaar vergeleken?)

 

Groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satlex geeft voor groningen aan: 11 graden schuin.

Omdat het met de triple lnb nauw luistert, zou ik die waarde aanhouden.

 

(Dishpointer geeft trouwens aan: 4.5 graden dish skew; wat is dat voor een onzin? Is dishpointer hierin niet betrouwbaar? Heeft iemand dat vaker met elkaar vergeleken?)

 

Groet, A33

het kan zeker geen kwaad als je de schotel zelf al 4.5°schuin zet 

dan heb je toch een beter bereik

Your Location Satellite Data Dish Setup Data google_earth_feed.gif

Latitude: 52.9141°
Longitude: 7.0997°
Name: 28.2E, 23.5E©, 19.2E
Distance: 38826km
Elevation:  27.6°
aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@smetje:

Volgens mij klopt die waarde van dishpointer niet; die zou ook 11 graden moeten zijn. Dat bedoelde ik.

 

Ik denk dat de trits 19-23-28 pas later bij dishpointer is toegevoegd, en dat ze een foute schuinstand bij deze combinatie gebruiken. Ik meen me te herinneren dat het bij andere satellietcombinaties wel klopte.

En anders kan je het trouwens zelf ook gemakkelijk uitrekenen, door de arctangens van het hoogtegraadverschil gedeeld door het azimuthverschil van de uiterste satellieten te nemen (even uit mijn hoofd).

 

Of @thegroove alleen de triple lnb of de hele schotel met triple lnb erbij schuin zet, maakt bij deze lnb-afstanden niet heel veel uit, lijkt me.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...