Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten


Hoe had ik het één en ander afgesteld?

 

Gratis tip:

 

Een telefoon hebben we voor het televisiescherm gezet en een WhatsApp video gesprek gaan voeren. Buiten bij de schotel beeld van de telefoon die binnen op het scherm gericht staat met een zwakke transponder en een signaalbalk.

 

Is een hele handige manier om je schotel redelijk goed af te stellen. Er zit iets vertraging in dus voorzichtig zijn met binnenhalen van procenten en geduld hebben om maximaal te stellen.

 

Uiteraard is het beste ter plekke met een ontvanger/meter en scherm. 

Vooralsnog met het miezerweer (of zoals Jan Versteegt vroeger al zei: soepkippenweer) geen enkele uitval van wat dan ook. Wel zie ik regelmatig de procenten heen en weer schieten, maximaal 1 a 2 naar beneden en weer terug naar de meest standaardwaardes. Is dat normaal? Komt dat door wind? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maximaal 1 of 2% is normaal.

Nog even een vraagje. Heb je ook gekeken of wanneer de triple-lnb de beste signaalkwaliteit geeft als je de lnb verder of dichter naar de schotel schuift? Ik heb de indruk dat iets naar achteren beter is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom ik dit vraag is het volgende:
Zoals je in bijgevoegde tekening kunt zien, is de afstand van het focuspunt van een lnb t.o.v. de lnb-klem bij een lnb met een hals van 23mm anders dan bij een hals van 23mm.
Staat de kop van een lnb met een hals van 40mm bijv. 8mm van de klem, dan moet een lnb met een hals van 23mm al tegen de klem aan staan als de focuspunten de de lnb's gelijk liggen.
Bij jou zie ik de triple-lnb zo ver mogelijk naar voren staan. Het focuspunt van de triple-lnb staat dan ook een stuk verder naar voren dan bij een gewone lnb en daarom vraag ik me af of dit bij jou wel de maximale signaalkwaliteit geeft.

 

focuspunt verschil 23 en 40mm hals.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week met al dat slechte weer en harde weer geen greintje pijn gehad wat betreft de ontvangst, geen uitval of blokvorming.

De satellieten zakten wel iets in ontvangstwaarden waarbij opviel dat de Astra 2 amper terugviel in waardes op een aantal transponders. Die hebben blijkbaar een enorme sterkte?

Aansluitende vraag: is er ergens een mooie en technische pluginn voor Vu ontvangers behoudens de al aanwezige ingebakken exemplaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb een triple quad lnb gekocht. Echter zie ik dat de lnb uitgangen niet op een lijn liggen maar verspringen. Op de Canal Digitaal site zie ik dat ik "type 2" heb. Weet iemand het verschil tussen type 1 en type 2? 

 

image.png.887759233c95d42d4636799a10d5e078.png

 

Ga hem vandaag uitrichten en kijken of het een verbetering oplevert tov de multytenne.

aangepast door wian

hobby4all

Link naar reactie
Delen op andere sites

De triple-lnb waarvan de aansluitingen in één lijn liggen is het eerste model wat op de mark kwam. Later is dat model vervangen voor een model waarvan de aansluitingen versprongen staan.
Ik weet niet zeker waarom Inverto deze verandering heeft aangebracht maar vooral in het begin waren er nogal eens problemen met die triple-lnb. Ik denk dat ze de triple-lnb geheel opnieuw ontwikkeld hebben. Overigens bestaat het model met de versprongen aansluitingen als weer een paar jaar en is het oude model volgens mij al lang niet meer te koop.

 

triple - lnb.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje, ik had de LNB online besteld en daar stond nog de oude foto bij, dus was verbaasd dat hij er anders uitziet.

 

Blij om te horen dat het een verbeterde versie is die ook door Inverto gemaakt wordt. Ik ga hem vanmiddag uitrichten adhv de tips in dit topic. Het lijkt een eenvoudiger klusje dan de multytenne destijds. Daar ben ik wel wat uurtjes zoet mee geweest.

hobby4all

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat uiteraard 1 satelliet missen, de Hotbird maar dat is je wel duidelijk toch?

 

Hoe groot is je schotel? Deze lnb past prima op 2 modellen Triax. 

De 64 en 78 cm modellen. De 78 variant vereist iets meer finesse met het afstellen, deze geeft echter iets meer regenreserve. 

Zelf heb ik een triple lnb met 1 uitgang in combinatie met een Fuba schotel van 65 cm exemplaar. Geeft perfecte waarden en NOOIT uitval gehad de laatste maanden, inclusief de storm enzovoort en de vele regen. Met dit heldere weer zit ik op de BBC zenders zelfs op 100 signaal...

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik heb een geopende Pemium X PXMB-TR op mijn scanner gezet. Je kan zien dat de antenne's ook iets verdraaid zijn. Het deksel was redelijk eenvoudig te verwijderen. Hij zat met silikonenkit verlijmd. De LNB buizen zijn alle 3 ongeveer 21mm in diameter.

img2677.jpg

img2678.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tjof

 

Mooi dat je de Pemium X PXMB-TR open hebt gemaakt.


Je schrijft dat de LNB buizen zijn alle 3 ongeveer 21mm in diameter. Die 21mm klopt wel voor de twee buitenste golfpijpen maar als de middelste golfpijp ook 21mm zou zijn, dan is het block niet vast te klemmen met de verloopring 23-40mm. Is de middelste golfpijp geen 23mm?

Tja, een scanner heeft geen dieptebereik in het scannen. Vandaar dat je de twee buitenste scalarringen wel scherp ziet, maar dichter naar de golfpijp steeds waziger wordt. Zou je misschien nog een foto willen maken van deze triple-lnb. Je moet dan de lnb zodanig opstellen, zodat de antennes goed zichtbaar zijn. Tja, dat is even wat draaien en schuin omhoog richten totdat je de goede stand gevonden hebt. Mijn ervaring is, dat als je de foto in de zon maakt, dit geen goede foto oplevert. Het beste resultaat krijg je buiten als de zon schijnt maar dan in de schaduw genomen.
Ik zal je zeer dankbaar zijn als het je lukt die foto hier op dit forum te plaatsen.
Het is te doen, zie de bijgevoegde foto die ik van een duo-lnb gemaakt heb.

Wat is de preciese maat over de 2 buitenste golfpijpjes gemeten?

 

hor. en vert. antenne zichtbaar.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...