Ga naar inhoud


Hoeveel beton moet er aan een mast


CDZakelijk

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 masten waar ik veilig in wil klimmen.

 

Een van 18 meter hoog de onderkant is 50 cm breed 3 hoekig en deze loopt recht naar boven dus bovenin is deze ook 50 cm breed.

De 2e mast is 19 meter onderaan 135 cm breed en loopt taps naar boven.

 

Hoeveel beton moet er aan zo`n mast komen.

De een zegt een stelton plaat is voldoende de ander beweert 3 kub beton en weer een ander beweerd 5 kub.

 

Wie plaatst er masten en weet hoe het zit of heeft iemand al eens een klim mast geplaatst die nog nooit is omgevallen.

 

Alvast bedankt

Daar moet volgens mij ook alarm licht in voor overvliegende vliegtuigen. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

*** grap modus

voor als de dijk / duinen doorbreken, kan die hoofd boven water houden.

*** einde grap modus

 

schimpie, heeft wel gelijk. Zo iets is geen hobby project. Daar moet volgens de wetgeving en bouw regelgeving wel degelijk een constructieve berekening aan ten grondslag liggen en evenwel een melding dan wel een goedgekeurde vergunning aanvraag voor bestaan.

 

Het is / zou uitermate onverantwoord zijn om zo iets te ondernemen zonder de correcte analyse, planning, berekeningen, uitvoering en vergunningen.

 

Mocht je vergunning vrij mogen kunnen bouwen op die Locatie is het nog steeds belangrijk de correcte analyse, planning, berekeningen en uitvoering na te komen.

Immers indien de mast wel omvalt en jou vrienden bezoek op dat moment of je familieleden op dat moment schade ondervinden door dat instorten zul je wel degelijk tot verantwoording worden geroepen. (dat kan een heel forse claim financieel betekenen)

 

Het is onverantwoord om zomaar een mast van dien aard op je erf te bouwen en het is tevens onverantwoord om zo uit het duimpje gezogen dimensioneringen voor aan te geven.

ciao

aangepast door Tonskidutch

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los hiervan zul je (als "ver ver weg" in Nederland zou zijn) een omgevingsvergunning aan moeten vragen bij de gemeente. En bij zo'n erorme hoogte kan ik mij zelfs voorstellen dat je in de knoop komt met een bestemmingsplan.

Ook een belangrijk punt is om te vermelden dat ofschoon de bestemming niet gewijzigd wordt door het bouwen van een mast er wel degelijk een der andere wetgevingen en commissies geraadpleegd moet worden

bouwen in landschap en natuur kan evenwel met heel veel samenhangen zoals de bescherming van het landschappelijk schoon of de bescherming van trekvogels

(een aspect waar bijvoorbeeld jarenlange procedures inzake inspraak en goedkeuring voor nodig zijn, zie meerdere processen inzake hoogspanningsleidingen en windmolen parken)

 

;) @ schimpie,

" doe het zelf" is niet altijd rozengeur en maneschijn!

dat weten we maar al te goed.

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan jullie inderdaad verzekeren dat er in Nederland (vaak buiten de randstad) nog gebieden zijn, waar officieus veel mogelijk is, onder het motto leven en laten leven. De gemeente controlleert niet, of doet alsof ze niets zien en de buren (meestal op een paar 100 meter) klagen niet, meestal helpen ze zelfs wel even met het bouwen van die mast. Altijd gezellig om een stoer project gezamenlijk op te pakken en na te genieten met een biertje.

 

Het agentschap Telecom is in potentie gevaarlijker dan de gemeente, ze willen zo'n wifi mast wel eens verwarren met een illegale radio zendmast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@All,

 

Ik heb mijn mast 3 x geplaatst in het verleden, dit wegens verhuizingen.

Het vaste zat iedere keer op ongeveer 1 meter en 65 cm.

 

Het gestorte beton was altijd om en nabij de 2 cub.

 

Het gat wat ik altijd heb gegraven heb ik altijd schuin weg laten lopen, onder breder en boven smaller, daarbij heb ik altijd vooraf het oppervlak opgemeten van mijn bodemplaat ( lees onderkant van de mast, bovenkant van beton ).

Het bovenste gedeelte, ongeveer 20 cm., heb ik altijd een tweede keer aangebracht, dit was minder hard beton zodat dit evt. gemakkelijker te verwijderen zou zijn.

 

Mast hoogte bestond uit 15 meter constructie werk en 2 meter buis.

 

Ondanks vele harde stormen nooit geen problemen gehad, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem schimie zijn advies even mee wat het bodem onderzoek betreft.

Uiteraard moeten we bij het graven wel op de harde gele ondergrond uitkomen. ( Zandgrond )

Ik heb ook nog een 10  bewapende betonpalen van 2.5 meter die ik onder in de bouwput nog een heel stuk in de grond ga graven. en met de beton mee stort.

 

In onze bosrijke omgeving is 18 meter een must anders kom ik niet boven de hogen boom toppen uit.

Wifi uitzenden zonder vrij zicht is vragen om problemen zelfs met een richtantenne, en een mast zet je maar een keer.

Het is niet alleen de wifi die er in komt maar ik wil er met namen er veilig in kunnen klimmen.

Kleine 100 kilo die boven in de mast hangt :grin:

Het geheel staat ver genoeg van mijn huis , enz. dus mocht de mast omvallen beland deze op het gras of in de bossen.

 

Bedankt voor jullie advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een bosrijke omgeving zou ik er iets van 5 kuub beton gebruiken voor een blok. Je zit direct op een zandplaat. Maar het blijft moeilijk in te in te schatten zonder foto's. De windlast is idd belangrijk.

 

Ik heb een paar jaar geleden een andere mast geplaatst van 21 meter. Geheel massief. Weegt alleen al ca 4 ton. De mast in onderheid met 4 houten palen en betonnen opzet stukken. Er ligt een blok van ongeveer 4 kuub beton bovenop. Voor de zekerheid is de mast wel getuid.

 

 

hier zie je wat fototjes

 

http://www.sat4all.com/forums/topic/325787-satwalker-rotor-aansluiten-op-oude-ontvanger/

aangepast door station_hendrik
--> Windows logica: Afsluiten onder Start
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bosrijke omgeving waar ik woon werd voor de antenne altijd een flinke dennenboom opgezocht daar werd een mast in geknoopt die boven de kruinen uitstak en klaar want de fundering was altijd prima in orde. (als er geen weg vlak langs de boom was gelegd).

Met de komst van schotel werkte dat niet zo optimaal meer maar voor wifi ed. is dat over het algemeen geen probleem. (wel de kabel wat langer houden ivm. het groeien van de boom).

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hopelijk worden er straks geen onschuldige mensen de dupe, van dit geheel.

Laat het dan in ieder geval iemand uit de eigen familie zijn, en geen andere onschuldige buitenstaanders, als zo een mast omwaait, omdat er even stoer gezegd geen vergunning aangevraagd wordt, en om dat berekenen van het geheel door een deskundige ter plaatsen even te veel zou kosten.

En omdat heel het dorp daar niet mee doet aan de wettelijke verplichtingen, hoeft de TS dat natuurlijk ook niet te doen, want anders valt hij uit de boot in het dorp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 maanden later...

De masten staan inmiddels.

 

2 dikker ronden palen die in een geboord gat staan van 3.5 mtr diep.

Wegens hele hogen bomen is de mast in plaats van 20 meter nu 38 mtr hoog geworden.

Stevige constructie verpent gelast met de onderzijde 40 cm doorsnede.

De bovenzijde van de mast is bij de een in een laag beton gestort.

De andere mast is in de bestrating verwerkt.

Het staat zo vast als een huis en een knap windje die deze om krijgt.

Het nadeel is dat ik er altijd met een hoogwerker bij moet, maar deze was echter in 1e instantie toch nodig om de extra 18 meter er op te hijsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...