Ga naar inhoud


Interne cardsharing niet stabiel


Brinx84

Aanbevolen berichten

ik heb al een probleem sinds ik de boxen heb en dat is dat ik de interne cardsharing niet stabiel krijg... Ik heb soms weken geen problemen, en dan kan het zo zijn dat ik ineens geen tv meer heb op de slaapkamer. Ook is de box dan niet te benaderen via de browser en is het verbingsvinkje bij de instellingen weg. Ik heb DHCP uitstaan, en ik de IP in de DHCP binding (experia box) aangezet. Na een reboot van de box in de woonkamer (server) werkt het weer perfect. Het is alleen irritant als je je net heb genesteld in bedje, en je erweer uit moet..haha.

 

Kan het zijn dat ik brakke netwerkkabel heb? Of ligt het probleem dieper? Want het begint me nu toch wel te irriteren. Ik draai de server trouwens op openpli 2.1

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vraag me af waarom OpenPLi 2.1, maar dat terzijde.

 

Als je gebruik maakt van "binding", ik neem aan dat dit net zoiets is als "Bind IP to MAC-adres" , dan moet je de DHCP juist aan laten staan.

Op deze wijze krijgen apparaten telkens hetzelfde IP-adres op basis van het MAC-adres.

aangepast door Henksat

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Dus ik moet DHCP in de dreambox aanzetten ? Ik dacht dat bij DHCP "aan" juist de box andere IP kreeg ? En als ik dat uizet het IP vast blijft? Moet dhcp in alle boxen aangezet worden ? Oo lk die in de slaapkamer ? Deze heb ik ook in mijn exepria box op binding gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat uitleg:

 

Als je in een netwerk gebruik maakt van DHCP kan/mag er maar één DHCP-server actief zijn. In jouw geval is de Experiabox de DHCP uitdeler om het zo maar even te noemen, en de Experiabox geeft adrerssen weg aan aangesloten apparatuur. Omdat jij MAC-binding hebt aan staan, doe je overigens goed aan, dan geeft de Experiabox aan bekende MAC-adressen telkens hetzelfde IP adres.

 

Maar om als "ontvanger" een IP-adres toegewezen te krijgen van de DHCP-server MOET op betreffende apparaat, in de geval je Dreambox, DHCP óók aan staan.

 

Om het kort te houden: Je experiabox staat goed en op alle Dreamboxen moet je DHCP aanzetten. Als het goed is krijgt elke Dreambox telkens hetzelfde IP na een herstart.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog als aanvullende info: Een DHCP server kan in jouw geval alleen de modem/router zijn, een normaal aan het netwerk aangesloten apparaat met DHCP kan alleen een ontvanger zijn van een IP-adres, DHCP-ontvangen dus.

Alleen een PC kan zo ingericht worden dat ie ook als DHCP server kan fungeren.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik heb de dhcp in de dreamboxen aangezet. En toen was verbinding net ineens weer weg. Ik heb gekeken in mn experia box, bleek dat ze andere IP hadden gekregen. Terwijl ze in het begin van de week wel gewoon werkten. Dhcp in mn dreambox uitgezet, en oude ip ingevoerd..toen meteen weer beeld in slaapkamer....wat is trouwens niet snap is dat mijn slaapkamerbox nog dhcp aan herft staat. Ook deze heeft nu een ander ip gekregen, maar ik heb niks veranderd in .cfg file. Hoe kan ik nu daar nu wel beeld hebben ? Ik ben het spoor bijster...

aangepast door Brinx84
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik zal proberen het uit te leggen...

 

Ik had zoals je gezegt had de DCHP aangezrt bij boxen. Werkte zonder problemen, tot gister avond. Ik heb toen ff ingelogt op mijn router (experiabox) en daat bleek mijn serverbox een ander ip gekregen.(ook mijn box in slaapkamer heeft ander ip- Ik op mijn serverbox DHCP uitgezet en handmatig ip teruggezet. prompt kwam beeld weer terug in de slaapkamer. Het vage is nu..dat DHCP in mijn slaapkamer box nog aanstaat (dus nog steeds dat andere IP)... En ik toch gewoon beeld heb nu...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dhcp goed en wel maar als die router om wat voor reden een reboot krijgt dan gebeuren er gekke dingen. Dan worden alle ip adressen geklutst en dat verstoord dan de correcte werking van je home share netwerk.

Wat wel weer kan is om elk apparaat een vast ip te laten toewijzen vanuit de dhcp server van de router. Soms kan dat, niet altijd, maar als het kan moet je dat gewoon doen. Dan worden de "vast" toegewezen adressen opgeslagen en overleven ze ook een reboot van de router.

De boxen vragen gewoon een ip adres aan de dhcp server in de router en die antwoord dan met het vast gezette ip adres ipv het eerst vrije ip adres in de scope. Die eerst vrije zou best voor de reboot toegewezen kunnen zijn aan de dm8000 en na de reboot is de dm800 als eerst met aanvragen en die krijgt hem dan. Als dat gebeurt gaat alles op de hobbel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je moet doen is eigenlijk heel simpel, de box die dient als server geef je ALTIJD  een vast IP adres uiteraard buiten de dhcp range van je modem/router. (anders krijg je IP conflict).  De rest van de boxen kun je dan gewoon op DHCP laten staan en in het modem/router elke vorm van bindings uitzetten.

 

Overigens heeft dit niks met cardsharing te maken, meer je netwerk fatsoenlijk opzetten.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Experiabox van KPN staat de DHCP automatisch aan.

Je kiest er voor om de dreambox op DHCP te zetten, in mijn geval is dat de DM8000, zie plaatje 1 t/m 3, dan moet je een vinkje plaatsen zie plaatje 3 (configuratie instelling)  Altijd hetzelfde IPadres gebruiken

 

Je kiest er voor om de satelliettuner een vast IPadres te geven, om een IP conflict te voorkomen zet je de decoder eerst op (DHCP aan) zodat de modem/router een IPadres automatisch kan toewijzen, als dat 1x gedaan is zie je een toegewezen IPadres in je box, daarna kan je dat IPadres gebruiken om in te stellen als vast IPadres van je box. 

In mijn geval is dat de ET9500 decoder, als je nu kijk in de experiabox bij Home Netwerk => Devices => ET9500 dan zie je dat er een static IPadres is toegewezen aan de box. (Plaatje 4)

 

Grts.

post-39238-0-55664700-1366670941_thumb.jpg

post-39238-0-96193200-1366670951_thumb.jpg

post-39238-0-23708800-1366670961_thumb.jpg

post-39238-0-23198800-1366670971_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke experiabox

De h220n.

 

Ik heb nu de server een vast ip gegeven en de dhcp in de slaapkamer box heb ik aanstaan. Tot nu toe gaat het goed met de verbinding

 

@mobieltje:

 

Die optie zit niet in mijn instellingen menu van de router. Enige wat ik in kan stellwn is DHCP binding

aangepast door Brinx84
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...