Ga naar inhoud


Astra 19,2° Ka frequentie bereik. Enkele zenders te ontvangen


Aanbevolen berichten

Satters,

 

ik heb een vraag uit pure nieuwsgierigheid.

Op de positie van Astra19,2° oost (ik noem dit met opzet niet Astra 1, 2, 3 of weet ik veel omdat mij dat totaal verward. Astra 19,2° oost dus).

Daar zie ik dat er al enkele vooral Turkse zenders uitzenden met een footprint over Europa.

Zijn er al freaks die hiermee ontvangst-ervaringen hebben?

 

Wel weet ik dat als je een Ka LNC wilt aanschaffen, je erg goed uit moet kijken in verband met het frequentie bereik. Dit is namelijk niet doorlopend. Het is nieuw leervoer.

Jammer dat ik niet op mijn thuis-stek ben want dan ging ik er gelijk mee experimenteren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Deze LNC is dus in het geheel niet geschikt voor de ontvangst van signalen op Astra 19,2° oost.

Ten eerste is deze gemaakt voor circulaire polarisatie terwijl de Ka transponders op Astra 19,2° liniair uitzenden. Dat wil zeggen in H&V en niet L&R draaiend.

Verder ligt het ontvangstbereik buiten de band. Tenminste op Astra 19,2° oost. De transponders die nu aktief zijn zenden op ca. 18,3 Ghz.

Hij is wel geschikt voor de ontvangst van de ierse programma´s op Ka Sat 9° oost. Maar dan moet je wel in Ierland wonen. De footprint is zeer scherp gericht op dat eiland.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk juist dat de capaciteit in de Ka-band broodnodig is om satelliet te laten blijven concurreren met andere vormen van televisie. Als we straks naar Ultra-HD gaan met 3 zenders per transponder, we gelijktijdig lange tijd in HD zullen moeten blijven uitzenden, hoe gaat dat passen op drukke posities op 13 en 19 oost?

 

De Ka-band zorgt voor capaciteitsuitbreiding en door er een paar FTA-zenders te parkeren, stimuleer je fabrikanten om er ontvangstapparatuur voor te ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dat zou mooi zijn...alhoewel ik het betwijfel of het zo makkelijk zal zijn.

Het hele Ka band bereik is niet met een single oscillator om te zetten naar de L-band

Je hebt dan een triple LNC nodig. En dan het geneuzel met H/V & L/R.

Dus ik wacht met spanning af.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Het zal wel niet lang meer duren voordat Inverto met een betaalbare KA-band-lnb komt voor het gehele lineaire KA-band frequentiebereik. Ik kijk wekelijks op hun site.

Ik kijk ook regelmatig maar niet wekelijks. Maar hou me maar op de hoogte als je wat betaalbaars tegenkomt.

 

Tot nog toe alleen de al eerder genoemde IDLW-TWNLRA20-D212O-OPP voor 19.7-20.2 GHz, circulair.

Voor omroep alleen in gebruik op de Eutelsat KA-SAT 9A maar zoals opgemerkt hier niet te ontvangen, alhoewel Dr. Dish dit aan het proberen is op een 13 meter schotel, plus tweede poging... M.i. kansloos als Eutelsat ook de andere beams op dezelfde frequentie actief heeft, maar ja wie ben ik om Dr. Dish te bekritiseren?

 

Daarnaast heeft Inverto ook de IDLW-SINLRA20-D2045-OPP voor 21.4-22 GHz, ook circulair. (Volgens hun bedoeld voor Nilesat 201).

Op die frequenties zenden Eutelsat 16A en Eutelsat 7A uit. Astra 3B en 4A hebben daar TV-programma's op gehad (nu alleen data).

Wel lineair, maar met iets (3 dB?) signaalverlies zal er met een schotel die groot genoeg is wel wat te ontvangen zijn.

Alleen kan ik nergens ontdekken waar die te koop is, Inverto reageert ook niet op mail die ik ze gestuurd heb.

 

Astra 1L kan uitzenden tussen 18.3-18.8 GHz (lineair).

 

Op http://frequencyplansatellites.altervista.org/ kan je zien op welke frequenties de diverse satellieten kunnen uitzenden. Ook Flysat heeft in de satlist achter de satelliet staan of-ie op Ka kan uitzenden en vermeld ook data-uitzendingen (soms handig bij het uitrichten van de schotel). Ook kan je bij Flysat klikken op Technical Info waar te zien is op welke frequenties die satelliet allemaal kan uitzenden, voorbeeld Eutelsat 7A: http://www.flysat.com/e7a-info.php

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...