Ga naar inhoud


Verliesstroomschakelaar valt telkens uit maar zekering niet?


pirrewit

Aanbevolen berichten

Bij nieuwbouw of uitbreiding/renovatie.

Reden is, dat bijvoorbeeld een netfilter in je computer of flatscreen al een kleine lekstroom heeft.

Daardoor werd de lekstroom per huishouden steeds groter waardoor de 30 mA grens snel werd bereikt.

 

Oke, dus het beste kan ik er een paar aardlekschakelaars bij zetten dus en dan de regel hanteren 4 zekeringen per.

 

Is het dan nog van belang wat ik per aardlek aansluit? Ik heb bijvoorbeeld een koelkast een wasmachine een PC een airco etc. , ieders op een eigen zekering, en moet ik dan kijken naar iets (b.v. niet alle zware apperaten op 1 aardlek) of is dit niet van zoveel belang?

 

p.s. Ik doe dit soort dingen niet zelf overigens, ik trek kabels en frees buizen, maar aan de zekeringskast zit ik niet. Daar heb ik een goede vriend voor (opgeleid electricien) die mij hiermee helpt. Maar ik betwijfel of hij hier al van gehoord heeft. Nu werkt hij al een poosje niet meer als electricien dus ik weet niet hoe nieuw dit is.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Mijn NEN 1010 kennis was uit 1975 en ik kan je vertellen dat sommige regels 180 graden gedraaid zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle stekkers eruit en heerlijk geslapen vannacht zonder alarm.

Deze morgen is de aardlekschakelaar vervangen 40 30 mA en nu maar afwachten of dit de oorzaak was/is.

Anders blijft enkel de methode van stuk per stuk testen.

Allen bedankt.

grts

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kort even uitgelgd

In een aardlekschakelaar zit een relais waarop zowel de fase als de nuldraad een wikkeling hebben.

Deze twee primaire wikkelingen zijn in dezelfde richting gewikkeld.

Wanneer de stroom door de fasedraad en de nuldraad gelijk is, en uiteraard in tegenfase, zal de kern niet worden gemagnetiseerd en het aanspreek spoeltje niet trippen.

Als ergens in de groep een lekstroom naar aarde loopt, worden de twee stromen ongelijk doordat de nulleider een lekstroom heeft naar aarde.
Er ontstaat nu wel een magnetisch veld in de ringkern waardoor in de secundaire wikkeling een  spanning wordt opwekt en het relais bekrachtigd wordt, dit relais duwt een palletje weg zodat de schakelaar door veerkracht afvalt.
aardlek-F609KU0A.jpg
 

 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het dus zoeken in al het overige.

 

Maar je zou eens kunnen beginnen een 30 jaar oude aardlek schakelaar te (laten) vervangen.

In het verouderingsproces zou het ding ook zelf te gevoelig kunnen zijn geworden.

 

Heb ik hier ook voorgehad , was 35 jaar oud en bij gebruik van hete lucht oven steeds prijs , soms ook dat dit ding gewoon afvloog zonder reden . Heb eerst getest met een nieuwe en probleem was opgelost , heb daarna ook maar de hele zekering kast vernieuwd .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste  pirewit

Het heeft géén zin alle stekkers er uit tetrekken ,Alleen die stekkers die zijn voorzien van een randaarding ,en in één  stopcontact zitten wat voorzien is van een randaarde,,al het andere heeft geen  invloed op de aardlekschakelaar..

 

Wat betreft meerdere aardlekschakelaars laat een erkende installateur dit beoordelen,nl als je maar een paar contactdozen met randaarde hebt heeft dit geen zin.

 

Wat zekering automaten (groepen)_ betreft ,zorg  ervoor dat div app.die veel stroomgerbruiken zoals wasmachines diepvriezers niet allemaal op één groep zitten.

Alle apparaten die voorzien zijn van een stekker met randaarding en ook dusdanig aangsloten zijn, moeten altijd voor de veiligheid in een contactdoos die voorzien is van randaarde.,en waarvan deze ook  is aangesloten ,logies toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het heeft géén zin alle stekkers er uit tetrekken ,Alleen die stekkers die zijn voorzien van een randaarding ,en in één  stopcontact zitten wat voorzien is van een randaarde,,al het andere heeft geen  invloed op de aardlekschakelaar..

Je hebt de bovenstaande uitleg over de werking van een aardlekschakelaar niet goed begrepen.

De schakelaar treed in werking als er een verschilstroom is tussen de fase en nul leider omdat er ergens stroom weglekt naar de aarde.

Aarde wil echter niet zeggen de aarddraad, maar alles wat geleidend is naar de aarde. Dat kan iets van metaal zijn, maar bv ook een stenen vloer of muur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer maar helaas. :(

Het heeft dus 30 uur geduurd na plaatsing van een nieuwe aardlekschakelaar maar dan is hij weer uitgevallen.

Ik zal dus toch stuk voor stuk de toestellen moeten testen. Maar dat zal dan wel even duren vermits ik minstens 30 uur per stuk zal moeten wachten . Toch?

Of zijn er nog andere mogelijkheden /meettoestellen?

Ik stel mij zoiets voor als een meettoestel in een stopkontact en dan stuk voor stuk alle toestellen daarop aansluiten en zien of de meter uitslaat.

Maar dat zal wel wishfull thinking zijn neem ik aan?

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan de tijdstippen eens noteren en kijken of daar iets uit af te leiden valt.

En je kan groepen die niet gebruikt worden afschakelen, daardoor kan je steeds meer toestellen elimineren.

Het verwarmingselement van een heetwater toestel of een vuilwaterpomp in een put die af en toe aanslaat kan ook de oorzaak zijn.

Tuinverlichting, vijver of aquarium pompen, of de koel of vrieskast, allemaal potentiële verdachten.

 

Er bestaan isolatie meters, een goede installateur kan daarmee je toestellen testen op aardlekken.

Alleen bij een wasmachine kan het "lek" bijvoorbeeld alleen optreden wanneer water gepompt wordt of wanneer het verwarmingselement verhit wordt.

Het blijft zoeken.

 

Je kan ook een installateur de laatste 10 groepen tijdelijk laten opsplitsen met elk een eigen aardlek beveiliging, en wanneer een van die 2 aardlek schakelaars aanspreekt de onderliggende groepen nog eens op te splitsen tot je de groep hebt geïsoleerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurde om 17.00 en 17.30 na mekaar en dan rond 05.00 in de ochtend en ook al eens in de vroege avond dacht ik.

Het gebeurde sinds zondag al zo frequent dat ik het al niet meer weet.

Ik zal dan maar terug de installateur aanspreken want opsplitsen is zeker een goed idee.

grts

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat stroom weglekt bij apparaten die aan aarde liggen , een geaard stopcontact dus, is het meest voor de hand liggend. Apparaten die op een stenen of natte vloer staan kan natuurlijk ook. Minder voor de hand liggen apparaten die niet aan aarde liggen en bijv. op een houten vloer staan of op vloerbedekking zonder dat je er aan komt. Maar het kunnen ook ongeaarde apparaten zijn die ook nog met een andere leiding verbonden zijn behalve het stopcontact. Denk aan de TV, kabelontvanger of satellietontvanger die ook aangesloten zijn met een coaxkabel waarvan de mantel altijd aan aarde ligt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...