Ga naar inhoud


Verliesstroomschakelaar valt telkens uit maar zekering niet?


pirrewit

Aanbevolen berichten

Sinds 2dagen word ik langzaam gek omdat telkens de verliesstroomschakelaar overdag en s'nachts uitvalt maar geen enkele zekering. Dit heeft telkens alarm voor gevolg met de melding stroompanne met geluid.

Om 2 uur s'nachts en 5 uur enz. is dit niet prettig.

Er zit geen patroon in wat tijd betreft.

Waar zou ik moeten gaan zoeken?

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik neem aan, dat je een aardlek schakelaar bedoelt?

 

Deze wordt ook wel differentiaalschakelaar genoemd, en spreekt aan wanneer er meer als 30 miliAmpere verschil tussen de fase en de nul geleider optreed.

Er "lekt" dus stroom naar aarde weg, via een isolatie fout. Een apparaat wat dus met "aarde" verbonden is.

Je moet daarbij denken aan apparaten welke aangesloten zijn op waterleiding, grotere huishoudelijk apparaten, aquarium pompen, buiten verlichting, koffie zet machines, etc.

 

Ook kan de aardlek schakelaar aanspreken wanneer er te veel apparaten aangesloten zijn via netfilters, zoals computer voedingen.

Daarom mogen er tegenwoordig nog maar 4 eindgroepen aangesloten worden op een aardlek schakelaar.

 

Wat je kan doen is apparaten welke niet gebruikt worden los te koppelen van het lichtnet. en dan stap voor stap op zoek gaan naar het defect.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt zover voor de raadgevingen.

In Vlaanderen is een aardlek inderdaad een verliesstroomschakelaar.

Moet ik er dan van uitgaan dat alle stopkontakten zonder aarding bij voorbaat reeds uitgesloten zijn? Of begrijp ik dat verkeerd?

In de mate van het mogelijke heb ik inderdaad reeds alles uit de stopkontakten verwijdert dat mogelijk is.

Dus s'nachts dreambox, AV versterker ,koffiezet(om 5 uur ben ik niet aan de koffie :D,computor ,modem ,clockradio,ipad en iPod , 

microgolfoven ,TV 's, tuinverlichting en dergelijke die gaan alle effectief uit het stopkontakt.

Blijven hoofdzakelijk over over 2  ijskasten ,grote diepvrieskast ,kleine diepvrieskast, 2 tijdschakelaars en misschien nog iets dat ik nu vergeet.

De tuinverlichting staat op een gescheiden kring met een eigen aardlek 63 A 300mA en is volledig uitgeschakeld.

De badkamer staat ook gescheiden met een eigen aardlek van 40A 30 mA

Al het overige staat op de derde kring met 10 zekeringen maar ook op aardlek van  40A 30mA.

Deze laatste geeft dus de problemen en 30mA is misschien te weinig (zou 300 moeten zijn?) voor deze maar heeft het al 30 jaar uitgehouden.

Wat het zo moeilijk maakt is dat er geen zekering uitvalt anders kon je zo reeds 9 van de 10 kringen overslaan.

grts

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je moet het dus zoeken in al het overige.

 

Maar je zou eens kunnen beginnen een 30 jaar oude aardlek schakelaar te (laten) vervangen.

In het verouderingsproces zou het ding ook zelf te gevoelig kunnen zijn geworden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt . Ik dacht ook te weten dat zeker na de talrijke uitvallen van de laatste 2 dagen de kwaliteit van de aardlek ook vermindert.

Dus laten vervangen is zeker een optie.

Maar voor alle zekerheid :moeten we het zoeken bij alle apparaten of alle apparaten met aarding ? :cool:

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In principe met de apparaten met een randaarde of met apparaten die via waterleiding of antenne of metaal verbinding met aarde maken.

 

Is het lekbakje van de koelkast droog en schoon?

Wanneer het condensvocht niet meer verdampt zou je koelkast de oorzaak kunnen zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Via de waterleiding? Is dat niet al jaren verboden?

Ik bedoel te zeggen, dat bijvoorbeeld een heetwater circulatiepomp via de waterleiding ook geaard wordt.

Immers dien je in de badkamer de douchekranen en (kunststof) afvoer putjes met elkaar te verbinden voor potentiaal vereffening en daarna te aarden.

De waterleiding zelf als aarde gebruiken is inderdaad niet meer toegestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan, dat je een aardlek schakelaar bedoelt?

 

Deze wordt ook wel differentiaalschakelaar genoemd, en spreekt aan wanneer er meer als 30 miliAmpere verschil tussen de fase en de nul geleider optreed.

Er "lekt" dus stroom naar aarde weg, via een isolatie fout. Een apparaat wat dus met "aarde" verbonden is.

Je moet daarbij denken aan apparaten welke aangesloten zijn op waterleiding, grotere huishoudelijk apparaten, aquarium pompen, buiten verlichting, koffie zet machines, etc.

 

Ook kan de aardlek schakelaar aanspreken wanneer er te veel apparaten aangesloten zijn via netfilters, zoals computer voedingen.

Daarom mogen er tegenwoordig nog maar 4 eindgroepen aangesloten worden op een aardlek schakelaar.

 

Wat je kan doen is apparaten welke niet gebruikt worden los te koppelen van het lichtnet. en dan stap voor stap op zoek gaan naar het defect.

 

Bedoel je 4 groepen per aardelkschakelaar als in 4 zekeringen per aardlekschakelaar?

 

Hebben alle huizen niet 1 aardlekschakelaar?... Dan moeten er overal een paar bij als ik je goed begrijp of?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij nieuwbouw of uitbreiding/renovatie.

Reden is, dat bijvoorbeeld een netfilter in je computer of flatscreen al een kleine lekstroom heeft.

Daardoor werd de lekstroom per huishouden steeds groter waardoor de 30 mA grens snel werd bereikt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het niet lukt,met het uitschakelen van toestellen,kan je ook zekering per zekering gaan afschakelen,totdat het probleem zich niet meer voordoet.heb je de probleem zekering gevonden,dan weet je dat je daar moet zoeken -->in deze kring.

wat je ook kan (laten) doen,is alle stroom meten tussen de aarde van een kring en de eigenlijke aarding.dus de groengele draad losmaken van de aarding.LET ER WEL OP,dat niemand aan toestellen ,komt,moesten er problemen zijn.dus onbevoegden even weghalen.soms kan je zo meten hoeveel stroom er weg gaat naar de aarding.kom zelf ook NIET aan het koper!!!!

mogelijks vindt je het op mijn manier ook niet,omdat het mogelijk is dat diverse kringen (van een zekering) aan het totaal komt.

ik zou ook even die diepvriezers aan de tand voelen.

en ik lees en hoor veel misverstanden:veel denken als de aardlek of verliesstroomschakelaar uitschakelt er ook een zekering moet uitschakelen.nee dus.

aardlek:woord zegt het zelf er loopt elektriciteit naar de aarde

zekering is bij te hoge stroom (ampére's) en bij kortsluiting.

het ene kan zeker uitschakelen zonder dat het andere uitschakelt.

kan uiteraard wel gebeuren bij grote defecten dat zowel zekering van de defecte kring als aardlek uitschakelt,maar dergelijke gevallen heb ik nog maar weinig meegemaakt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koelkast is droog en CV staat volledig af in de zomer.

Ik hoop dat ik deze nacht eens rustig kan slapen. Maar laatste storing was rond 17.00 hrs dus ik vrees het ergste . Vorige nacht was 02.00 en 05.00hrs storing.

Maar met uitzondering van de grote diepvries en de telefoon zullen  nagenoeg alle stekkers eruit gaan.

Afwachten maar.

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Al het overige staat op de derde kring met 10 zekeringen maar ook op aardlek van  40A 30mA.

 

Deze laatste geeft dus de problemen en 30mA is misschien te weinig (zou 300 moeten zijn?) voor deze maar heeft het al 30 jaar uitgehouden.

Ik weet de regels in België niet maar die zijn waarschijnlijk gelijk aan die van Nederland. In dat geval is een aardlekschakelaar van 300 mA niet meer toegestaan.

Die hebben ook geen nut. 40 mA is al dodelijk, dus een beveiliging die pas bij 300 mA in werking treed heeft weinig nut. Je bent al dood voor hij zijn werk doet.

 

Als je het probleem apparaat niet kunt vinden kun je het beste een elektricien inschakelen.

Indien je de aardlekschakelaar laat vervangen is het misschien een goed idee om een paar aardlekschakelaars meer te laten plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...