Ga naar inhoud


wat te doen bij dreigend onweer?


hansputters
Ga naar oplossing Opgelost door theparasol,

Aanbevolen berichten

Nu het onweer in de Randstad niet meer lang op zich laat wachten, zou ik graag weten wat jullie doen onder dergelijke weersomstandigheden?

Schakelen jullie de satellietdecoder helemaal uit en koppelen de kabel(s) los?

 

Of is het risico op blikseminslag verwaarloosbaar klein?

En wat denken jullie van diverse verkrijgbare beveiligingen?

 

Bedankt voor eventuele reacties (het begint hier inmiddels al te regenen.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het ligt er maar aan waar je je schotel hebt staan. Staat die op het dak, dan is een bliksembeveiliging aan te raden. Hangt die tegen de gevel dan is bliksenbeveiliging meestal niet nodig.


Als de blikseminslagen heel erg dichtbij komen, haal ik meestal de coaxkabel uit de satelliettuner maar dit komt maar zelden voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Sprietje voor je snelle antwoord!

Ons Triaxje staat op het dak van de berging,dat is in principe tricky dus.

 

Nog een vraag over het loskoppelen van de kabels als je het goed vindt.

Schakel je eerst de decoder helemaal uit alvorens dat te doen?

Meen namelijk eens gelezen te hebben dat je bij het verwijderen/aankoppelen van de coaxkabels kortsluiting zou kunnen veroorzaken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het veiligste lijkt mij om eerst de stekker van de sat ontvanger uit het stopcontact te trekken. Dan kan er namelijk geen spanning meer op de LNB uitgang staan en is elke verdere handeling aan de coax kabel zonder enig gevaar uitvoerbaar. Uiteraard ook het omgekeerde: na onweer eerst de coax kabel aan de ontvanger en dan pas de ontvanger aan het lichtnet aansluiten.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle kabels loskoppelen van een tuner zou je kunnen doen, denk dan ook aan het netwerk /telefoon en de hdmi want alles is met elkaar verbonden dus bij een evt. inslag zijn alle aangesloten apparaten waar dan ook in huis kapot. Kabels loshalen en achter een tuner laten liggen heeft ook geen zin inslag spanning is zo hoog dat het een behoorlijke afstand kan overbruggen/afleggen in huis .Risico op een inslag is eigenlijk erg klein ,zo klein dat je misschien in dat geval van geluk spreken kan oftewel de kans dat je de jackpot wint in de staatsloterij is groter ;)  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koppel in principe nooit iets los... als het 's avonds gebeurt blijf je toch ook tv kijken... en als het onweert als je er niet bent blijft alles ook aangesloten.

Ik heb ooit 1x een bliksemschade gehad... aan mijn Telefoon/Fax. Dat apparaat was vanbinnen een beetje gesmolten... maar goed, tijdens dat onweer is er 20 meter hiervandaan een volledig huis tot de grond toe afgebrand omdat de bliksem daar ingeslagen was... ik herinner me de knal nog steeds... en toen werd het muisstil, omdat al de zekeringen in de meterkast ook uitgeslagen waren. na een kwartiertje bekomen heb ik de boel weer aangeschakeld, en de fax opengeschroefd.  niets meer aan te verhelpen, maar daar dient de verzekering voor ;)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Probleem is dat er zoveel koperdraad in je huis en apparatuur zit.

En je hoeft niet eens een directe inslag te hebben!

De meeste schade wordt veroorzaakt door inductie. Door de grote veldsterkte met bijbehorende potentiaalverschillen gaat er stroom lopen ook in apparatuur die niet is aangesloten.

En dat is al gauw too much voor hedendaagse fijngevoelige electronica.

En dan is de boel toch stuk ondanks dat je het afgekoppeld had.

Inductieschade wordt soms niet eens vergoed, lees goed de voorwaarden van je polis door. Vaak is het enkele dubbeltjes bijbetalen en zit het erbij in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blikseminslag op je huis zorgt ervoor dat alle electronische apparatuur kapot is, wat je ook voor maatregelen genomen hebt.


Het grootste probleem bij blikseminslag in de buurt is inderdaad potentiaalverschil. Hierbij moet gedacht worden aan afvloeiïng naar aarde.

Dit is niet alleen afvloeiïng naar een randaarde stopcontact maar ook naar andere leidingen. Denk hierbij aan een TV of satelliettuner die behalve aan het lichtnet ook met de coaxkabel verbonden is die bijna altijd aan aarde ligt.


Denk ook aan een modem die behalve aan het lichtnet verbonden is met de telefoonlijn of coaxkabel.


Is het onweer dus heel dicht bij, dan is het verstandig de stekker van de kabelTV eruit te trekken en de telefoonaansluiting. Meestal gaat het slechts om een tijdsduur van 15 minuten maar daarmee voorkom je dat kapitalen aan elektronische apparatuur de geest geven.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snok alles los , ookal heeft het dan niet echt nut , alle toestellen zijn toch nog geladen ,

toch maak ik de LNB , modem , tv , stroomstekkers van ALLE toestellen los !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paulvr heb jij ooit een inslag gehad?

ik heb ooit een blikseminslag via de schotel/lnb gekregen,en gelukkig waren de lnb kabels van de ontvangers losgekoppeld.met het vervangen van de lnb en de kabels,was het euvel verholpen.ps,op diezelfde plaatst staat wel een 70cm/2m antenne.dat kan er misschien mee te maken hebben.

ik trek altijd netsnoeren,coax kabels en hoofdtelefoonlijnen uit.ooit eens een grote vernieling gehad,omdat bliksem insloeg op net,en dan via de isdn apparatuur op het telefoonnet kwam,en mijn modem,fax,telefoon,draadloos toestel kapot.  :(

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...