Ga naar inhoud


welke ontvanger heeft zeer gevoelige tuner(s)?


de vrije fries

Aanbevolen berichten

hoi,



nu mijn studie is afgelopen heb ik weer wat meer tijd voor de satelliet dx hobby.

ik maak nu gebruik van de de vantage hd 8000S ontvanger

het valt mij op dat tuners van deze ontvanger (soms) niet zeer gevoelig zijn.
nu ben ik aan het zoeken naar een ontvanger met een zeer gevoelige tuner(s) voor mijn sat DX hobby.

dit niet ter vervanging van de vantage maar voor er bij.

wie kan mij een ontvanger aanbevelen?
bvd.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ervaar mijn Dreamboxen als de gevoeligste die ik tot nu toe heb gehad.

Het signaal zit onder de 35% voordat blokkerig beeld ontstaat. Op Nilesat kun je dit goed testen. 

 

Wellicht is de Vu+ vergelijkbaar, dat zou een ervaringsdeskundig collega forumlid moeten bevestigen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Vu+ Duo is dit 30%, of dat betrouwbaar is?, want dit geldt voor alle satellieten.

Maar niet Nilesat, daar heb ik bij 12% nog geen blokken.

Dit zijn dan zenders met een lage symbol rate, soms onder de 01900

 

Voor goede ontvangst, heb je een goede schotel nodig, met goede LNB, zoals Invacom Black Ultra.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Eduard07, als ik dit forum over langere tijd lees, dan hebben Dreamboxen juist een ongevoelige tuner. En als blokvorming bij 35%? Bij mijn ClarkeTech 5000HD krijg ik pas blokvorming bij 7% en ik beweer niet dat die extreem gevoelig is want het beeld viel vroeger ten tijde van Planeta HD gelijktijdig weg met mijn Inverto Scena 5M die op dezelfde schotel is aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Eduard07, als ik dit forum over langere tijd lees, dan hebben Dreamboxen juist een ongevoelige tuner. En als blokvorming bij 35%? Bij mijn ClarkeTech 5000HD krijg ik pas blokvorming bij 7% en ik beweer niet dat die extreem gevoelig is want het beeld viel vroeger ten tijde van Planeta HD gelijktijdig weg met mijn Inverto Scena 5M die op dezelfde schotel is aangesloten.

Nou weet ik niet anders dan dat jij altijd beweert dat percentages van allerlei merken niet veelzeggend zijn. Het gaat erom hoe lang je beeld houdt.

Dus die 7% van jou neem ik dan ook maar voor wat het waard is.Ik heb namelijk ook een Clarke Tech 5000HD Combo en die komt niet zo ver. En mijn Clarke Tech 5000HD daarvoor gaf bij hetzelfde beeld heel andere waarden. Rara.

 

Als ik zo uit mijn hoofd "onder de 35% (<5 dB)" zeg (voordat er reële kans op blokvorming is), op een percentage van 100%, dan ga ik ervan uit dat de Dreambox geen ongevoelige tuner heeft.

Zeker niet als die is aangesloten op 30 meter coax met een aantal koppelingen ertussen plus een Stab. Want alles telt aan, natuurlijk. Wat er niet (meer) is, kan geen enkel merk op het scherm toveren.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Vu+ Duo is dit 30%, of dat betrouwbaar is?, want dit geldt voor alle satellieten.

Maar niet Nilesat, daar heb ik bij 12% nog geen blokken.

Dit zijn dan zenders met een lage symbol rate, soms onder de 01900

 

Voor goede ontvangst, heb je een goede schotel nodig, met goede LNB, zoals Invacom Black Ultra.

Dit is exact ook mijn verhaal voor de Dreambox.

 

(Je bedoelt volgens mij: de Inverto Black Ultra. Die zit er bij mij ook op.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07 schrijft:

 

“Nou weet ik niet anders dan dat jij altijd beweert dat percentages van allerlei merken niet veelzeggend zijn. Het gaat erom hoe lang je beeld houdt.”


Inderdaad Eduard, daarom noemde ik ook dit percentage omdat het niets zegt. Als je het forum goed leest, dan heb je regelmatig kunnen lezen dat mensen met een Dreambox bepaalde zenders niet konden ontvangen die ze met een tweede ontvanger op dezelfde schotel wel konden ontvangen.

Het percentage van 7% wat ik gemeten heb was met een Triax 115 aan de Costa Calida voor de ontvangst van de Astra 2F.

Het is uitzonderlijk dat ik de zenders als Channel 5, 5 USA, 5 Star, BBC Red Button enz. een flink deel van de dag kon ontvangen met een 100cm schotel en een Inverto Black Ultra. Nu lukt het niet meer omdat de lnb niet meer in het midden staat maar op een rail een stuk uit het midden.


De site Astra 2F reception reports geeft aan dat mensen in mijn buurt een schotel nodig hebben van 180cm met een Inverto Black Pro om de Astra 2F te kunnen ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07 schrijft:

 

“Nou weet ik niet anders dan dat jij altijd beweert dat percentages van allerlei merken niet veelzeggend zijn. Het gaat erom hoe lang je beeld houdt.”

Inderdaad Eduard, daarom noemde ik ook dit percentage omdat het niets zegt. Als je het forum goed leest, dan heb je regelmatig kunnen lezen dat mensen met een Dreambox bepaalde zenders niet konden ontvangen die ze met een tweede ontvanger op dezelfde schotel wel konden ontvangen.

 

Het percentage van 7% wat ik gemeten heb was met een Triax 115 aan de Costa Calida voor de ontvangst van de Astra 2F.

Het is uitzonderlijk dat ik de zenders als Channel 5, 5 USA, 5 Star, BBC Red Button enz. een flink deel van de dag kon ontvangen met een 100cm schotel en een Inverto Black Ultra. Nu lukt het niet meer omdat de lnb niet meer in het midden staat maar op een rail een stuk uit het midden.

De site Astra 2F reception reports geeft aan dat mensen in mijn buurt een schotel nodig hebben van 180cm met een Inverto Black Pro om de Astra 2F te kunnen ontvangen.

Ik weet uit andere fora dat bv. Technisat-ontvangers (3,5 dB) een nog lagere drempel kunnen hebben.Ik heb ook niet beweerd dat Dreambox de beste is. Maar "ongevoelig"? Hoeveel dB drempel is bij jou "ongevoelig"?

Volgens Emekli vergelijkbaar met een Vu+. Is die ook ongevoelig, dan? 

 

Je geeft verder aan dat een combinatie van kwaliteit en omvang schotel, lnb, coax-kwaliteit en -lengte + drempel van de ontvanger een bepaald rendement opleveren. Zoals in jouw voorbeeld de ontvangst van Channel 5 etc..Dat is natuurlijk de enige juiste manier om rendement te maximaliseren.

 

Maar als je objectief wilt meten, moet je ter plekke de Clarke Tech vervangen door een Dreambox zodat overige omstandigheden gelijk blijven. Heb je dat ook kunnen doen? Die 7% zegt mij weinig. Zo precies meten de balken in de Clarke Tech niet. Sluit ter plekke een Clarke Tech Combo aan, en de balken geven heel andere waarden aan. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Het beeld begint hier iets te blokken onder de 4.5 db.

Bij mijn Dreambox onder de 5 dB, dus zou de ET9500 wat gevoeliger (0,5 dB) zijn.

Ik merk op Nilesat wel, dat de ene zender wat sneller blokt bij dezelfde sterkte dan de andere. Dat zou te maken kunnen hebben met frequentie en foutcorrectie, neem ik aan.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu de vrije fries wat meer tijd heeft, zou hij eens de Duitste vergelijkingssite van satelliettuners kunnen doorlezen.


Toets maar eens in op Google: testberichte dvb-s2-receiver

 

Daar vindt je een samenvatting van meer dan 400 satellietontvangers.


De Dream Multimedia Dreambox DM500 HD komt daar niet verder dan een waardering 1.8 en krijgt niet een “Sehr gut” maar een Gut.
 

Er zijn vele ontvangers die in de categorie “Zeer Goed” vallen met een puntenwaardering tussen de 1-1,5.


Niet dat deze site een specifiek antwoord geeft op de gevoeligheid van een tuner maar het kan wel helpen bij de keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me ook een tijdje bezig gehouden met DX-en. Had een DeltaStar gregorian (90 cm).

Wat ik mis in dit verhaal is de kwaliteit van de local oscillator in de LNB en het vermogen van de tuner om bij een afwijking van de LO toch een lock te geven op die transponder. Ik had daar in de tijd veel problemen mee en moest regelmatig een afwijkende frequentie in vullen.

 

Als iemand op dit forum klaagde over slechte ontvangst weten we nooit waaraan dat lag.

Ik weet zeker dat de reden van een betere ontvangst met een andere (nieuwere!) tuner aan bovenstaande te wijten is.

 

Ik ben het dus roerend eens met Emekli, een goede schotel met gevoelige LNB en uiteraard perfect afstellen maakt ontvangst van zwakke signalen een succes.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant onderwerp...

Inderdaad is de gevoeligheid van een receiver naast de beeldkwaliteit heel erg belangrijk...

Je mag nog zulke goede schotel en LNB hebben, maar zit het niet goed met de gevoeligheid van je receiver dan mislukt de ontvangst toch weer bij 'slechte' omstandigheden.

 

Destijds in het analoge tijdperk stond Echostar bekend om zijn gevoelige ontvangers met 'low treshold'...

Nu hoor je weinig praten over dit soort dingen... een van de redenen dat ik voor mijn Technisat koos, was naast het superieure beeld de grote gevoeligheid, waarover ik las in duitse forums...

 

maar...

 

uit mijn handleiding haal ik dit:

technisat_zpsb812d53c.jpg

 

als ik dan kijk bij vu+ en neem de veelgeprezen duo2 lees ik

 

vuplusduo2_zpsff05e841.jpg

 

precies hetzelfde dus....  want die "Einganspegel" is dus volgens mij waar we het over hebben...

 

Maar je ziet niet altijd hetzelfde staan... kijk ik bij de 'ultimo', zie ik

S/N >53dB

 dat is de signaal ruisverhouding... maar dat is dan toch weer niet helemaal hetzelfde?? of hoe zit dat eigenlijk?

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ontvanger de drift van de lo van je lnb niet kan bijhouden dan heeft je ontvanger geen goede afc (automatische frequentie controle) bij de Technisat is dat dus +/- 3Mhz dus + en - 3 Mhz om de centerfrequentie zo lees ik in de bijlage van Sverige.

En bij de Vu+Duo2 idem dito, dus.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu de vrije fries wat meer tijd heeft, zou hij eens de Duitste vergelijkingssite van satelliettuners kunnen doorlezen.

Toets maar eens in op Google: testberichte dvb-s2-receiver

 

Daar vindt je een samenvatting van meer dan 400 satellietontvangers.

De Dream Multimedia Dreambox DM500 HD komt daar niet verder dan een waardering 1.8 en krijgt niet een “Sehr gut” maar een Gut.

 

Er zijn vele ontvangers die in de categorie “Zeer Goed” vallen met een puntenwaardering tussen de 1-1,5.

Niet dat deze site een specifiek antwoord geeft op de gevoeligheid van een tuner maar het kan wel helpen bij de keuze.

Beetje selectief wat je nu doet.

Nilesat ontvang ik met een Dreambox 800HD se en die krijgt de waardering "sehr gut" (1.5). 

Daarbij hebben we natuurlijk nog niet ingezoomd op de gevoeligheid, want de beoordeling is een hutspot aan punten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...