Ga naar inhoud


GSO. hoe weet je wat je hebt aan lnb?


zootallure

Aanbevolen berichten

In deze nieuwbouwflat in 020-W is een GSO (Gemeenschappelijke Sat Ontvangst) installatie en dus een wandcontactdoos in de woonkamer, naast de UPC doos.

 

De enige info die de verhuurder meegaf was een folder met een abbo aanbieder. 

In 1e instantie geen interesse voor, tot ik zag dat de UK kanalen FTA op de satelliet te pakken zijn.

 

Nu een oude Dreambox 7025 geleend van collega, dikke coax erin gepropt, maar deze lijkt geen signaal binnen te krijgen. 

 

Alleen weet ik niet zeker of ik wel de juiste tunerinstellingen gebruik. Beetje jammer als er echt geen signaal is, alle instellingen geprobeerd, maar nergens resultaat dus dat zal het wel zijn. Mailtje al naar verhuurder, is doorgegeven dus hopelijk binnenkort wel beeld. 

 

Maar de vraag is dus, tis niet je eigen schotel en je kunt hem/ze ook niet zien, dus hoe weet je wat je instellingen dan moeten zijn? Wat is gebruikelijk of standaard voor GSO?

 

 

offtopic maar vanuit linux liefhebber oogpunt frustrerend: 

Ook niet gelukt om de secondstage BL van 61 naar >84 te flashen (wilde barry allen erop gooien). dreamup krijgt geen contact via com met nullmodemkabel :( update via telnet DCC geeft ipkg errors (/proc/stb/info/model bestaat niet) , via web interface in flash/**stop** mode geen reactie op flash knop....heb het idee dat deze 7025 te oud is voor nieuw software? of is er een update pad dat je zou moeten volgen om van 2006 naar 2013 te komen ? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


dat zou kunnen natuurlijk, maar zou dat niet het concept van GSO tegenspreken?

ik woon aan de rand van schotel-city, maar in de nieuwbouw proberen ze schotels te verbieden en dus gso aan te bieden.

dan moet iedereen wel zn eigen aanbieder en satelliet kunnen kiezen....

 

er zit wel een kabel op de rtv/sat wcd, aangesloten op de f-connector, zou nog kunnen zijn dat de boel ergens in het gebouw niet goed gepatched is. ik wacht het antwoord van de verhuurder af.

 

van wat ik van gso heb gelezen kan het een multi-schotel setup zijn, lijkt me ook logisch als je iederreen iets moet bieden, maar kan dat allemaal over 1kabel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de GSO is aangelegd door Hertzinger (HSO) dan heb je standaard 8 satellietposities. Als je nieuw bent in de woning dan zal de verbinding waarschijnlijk uitgeschakeld zijn (door het vertrek van de vorige bewoner). De kabel naar uw appartement is dan uit de SUR verwijderd in de schakelkast. Contact opnemen met de aanbieder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze nieuwbouwflat in 020-W is een GSO (Gemeenschappelijke Sat Ontvangst) installatie en dus een wandcontactdoos in de woonkamer, naast de UPC doos.

(...)

 

Alleen weet ik niet zeker of ik wel de juiste tunerinstellingen gebruik. Beetje jammer als er echt geen signaal is, alle instellingen geprobeerd, maar nergens resultaat dus dat zal het wel zijn. Mailtje al naar verhuurder, is doorgegeven dus hopelijk binnenkort wel beeld. 

Welke heb je zoal geprobeerd?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de GSO is aangelegd door Hertzinger (HSO) dan heb je standaard 8 satellietposities. Als je nieuw bent in de woning dan zal de verbinding waarschijnlijk uitgeschakeld zijn (door het vertrek van de vorige bewoner). De kabel naar uw appartement is dan uit de SUR verwijderd in de schakelkast. Contact opnemen met de aanbieder.

 

 

Ik neem aan dat de bij een GSO voor het gebruik van de schotel's en infrastructuur een bedrage betaald, vandaar de suggestie is de boel wel aangesloten

 

 

 

Appartementen zijn net opgeleverd in april-juli, ik ben 1e bewoner. Net de folder teruggevonden, het is aangelegd door Ingenium, heb bij hun net vraag neergelegd mbt activeren. Nergens iets over de kosten, maar dat is ook niet het probleem, gaat me meer om de configuratie maar dat kan ik natuurlijk ook aan hun vragen... 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke heb je zoal geprobeerd?

 

diverse DiSEqC modes, single, A/B... diverse Satellieten...

 

moet zeggen het is allemaal nieuw voor mij en in dit forum rondneuzend zie je dat de hoeveelheid opties, aanpassingen en instellingen nogal overweldigend is, en niet altijd makkelijk een begin te vinden, wel leuk voor een n00b....

 

maar dit lijkt me een kwestie van geen signaal?

 

 

9870798783_e7725c9ab9.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijks (?) zijn de satellietsignalen (DVBS) omgezet naar de DVBT norm, DVBC is ook een optie... 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg de indruk van Zootallure dat er lnb's zijn voor in ieder geval Astra 1/2/3.  

Mogelijks (?) zijn de satellietsignalen (DVBS) omgezet naar de DVBT norm, DVBC is ook een optie... 

Dat zijn zo een 1000 zenders. Zoveel kun je toch nooit omzetten naar DVB-T of -C?

 

Een abonnement op CDS zou dan ook niet kunnen?

 

Ik denk eerder dat je de configuratie van een GSO moet achterhalen. Die techniek is immers anders. Het verschil tussen bv. quad en quatro lnb's.

 

@Zootallure, kun je misschien niet wat googelen over de (OpenPli) settings bij een GSO ?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok antwoord van ingenium:

 

--------------------------

U kunt de satellieten Astra 1. Astra 2, Astra 3 en Hotbird kosteloos ontvangen

Voor het gebruik hiervan zijn geen kosten aan verbonden, tenzij u via Canaldigitaal een abonnement wenst af te nemen.

Het signaal betreft het DVB-S signaal. Mochten wij langs moeten komen voor het aansluiten van uw satelliet ontvanger rekenen wij eenmalig € 50,00.

--------------------------

 

 

er wordt nog wel gecheckt of de aansluiting wel is gepatched in het gebouw via de verhuurder. ondertussen maar eens opzoeken wat de specs van astra 1,2 en 3 zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat er geschreven wordt dat het DVB-S signaal betreft. Heel veel zenders in MPEG4 en HD gebruiken DVB-S2 en die zijn ook gewoon te ontvangen.

DVB-S is toch ook gewoon een algemene aanduiding van de soort verspreiding, net als DVB-C en DVB-T, terwijl alledrie inmiddels ook een MPEG4-compressie kennen?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok antwoord van ingenium:

--------------------------

U kunt de satellieten Astra 1. Astra 2, Astra 3 en Hotbird kosteloos ontvangen

Voor het gebruik hiervan zijn geen kosten aan verbonden, tenzij u via Canaldigitaal een abonnement wenst af te nemen.

Het signaal betreft het DVB-S signaal. Mochten wij langs moeten komen voor het aansluiten van uw satelliet ontvanger rekenen wij eenmalig € 50,00.

--------------------------

 

Heb je ook al geprobeerd die frequentie van 11836 H 27500 op Astra1, die je hierboven gezocht had, via verschillende Diseqc-instellingen (1, 2, 3 of 4; respectievelijk A, B, C of D) te benaderen?

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt proberen per satelliet apart even alle diseqc opties proberen en met een frequentie waar zeker signaal op moet zijn. Zo kan je bijvoorbeeld proberen met astra 1 en als dat lukt kan je dan verder gaan met de volgende satelliet. Tevens hebben sommige, wat uitgebreidere, ontvangers een functie die automatisch de diseqc poorten detecteert. Dat kan je ook nog proberen als je ontvanger die functie heeft. Mijn ontvanger heeft zo'n functie wel.

 

Ik zag op je foto dat je een aantal instellingen op auto hebt staan. Dat werkt niet altijd feilloos. Die instellingen kan je beter op de juiste instelling zetten als je die weet.

aangepast door Satterdam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...