Ga naar inhoud


Afstellen schotel positie


Korretje

Aanbevolen berichten

Hallo, vast wel iemand die het weet ... :-)

Ik heb mijn schotel (draaibaar) op het dakkapel staan, en nu moest er een reparatie aan het dak plaatsvinden en dus is de schotel even van het dak af geweest. Na de klus hebben we de schotel zo goed mogelijk terug geplaatst...en gelukkig hebben we weer beeld...echter de schotel is niet precies uitgericht.

Ik zie op astra 3 dat ik een ontvangst heb van 9,8 db....gelukkig kun je via instellingen/zenders zoeken/rotor instellingen fijn afstemmingen doen aan de schotel positie. 12 stapjes naar het oosten en ik zit bijna op 13 db...dus veel beter. Echter om deze positie op te slaan lukt niet....als ik terug ga naar de zender dan ga de schotel steeds weer naar de oude positie en heb ik weer een ontvangst van 9,8 db.

Weet iemand of het mogelijk is, en hoe ik die nieuwe positie kan opslaan zodat hij in het vervolg wel naar deze nieuwe positie gaat ?...of kan het niet en moet ik de schotel op het dak draaien ?

 

Kor

Groetjes,

 

Kor

Xtrend ET 9000, schotel 68 cm. Draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe groot is je schotel, trouwens? 80 cm? En welk merk rotor?

Je hebt in je instellingen waarschijnlijk de sat posities op Usals ingesteld. Dat zijn vooraf ingestelde posities in je rotor.

Je schotel stond waarscijnlijk goed gepositioneerd op je dask. Nu niet meer.

Als je nu gemiddeld steeds 12 stapjes naar het oostdn moet, staat het nulpunt van de schotel nu 12 stapjes te ver naar het westen. Je zult het dak op moeten om de schotel opnieuw uit te richten.

 

Om voor dit moment jouw handmatige instellingen op te slaan, moet je bij Instellingen elke sat zetten op Diseqc 1.2.

Dan ben je voor dit moment even gered.

Maar 13 dB voor Astra3. is veel te weinig.Dat moet zeker 15 dB zijn.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat inderdaad op usals...en mijn schotel is 68 cm. De 13 db is wel goed...want dat hij hij voordien ook.

Maar ik kan dus via rotor instellingen wel stapjes naar oost of west draaien...maar ik kan dat niet opslaan?...vreemd.

 

Je zegt ...alleen de rotor draaien..maar niet de schotel...bedoel je de rotor op zich ten opzichte van de mast ?...maar dan draait de schotel natuurlijk ook als ik dat doe.

Hij staat op een frame...ik probeer het hele frame wel een stukje naar het oosten te draaien.

Had gedacht dat dat via de rotor instellingen zo even in de huiskamer kon doen...jammer genoeg werkt dat dus niet. :-)

Groetjes,

 

Kor

Xtrend ET 9000, schotel 68 cm. Draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk sjaak....helemaal goed....ik ga hem naar astra3 draaien...en ga daarna het dak op om de juiste sterkte te krijgen...

Dank voor de medewerking.

Nou is mij niet helemaal duidelijk wat je gaat doen.

Ga je nu de schotel plus rotor draaien aan de paal en richten op Astra 3? Dat is niet de manier om hem weer inde Clarke Belt te krijgen.

Dan moet je beginnen bij Astra4 op 4.8 oost. Dat is dan je hoogste punt en nulpunt.

 

Verder kun je vanuit je ontvanger wel degelijk handmatig bijsturen en opslaan door de instelling Usals te veranderen in Diseqc 1.2. Dan blijft de schotel staan op elk punt dat jij kiest en inprogrammeert.

Het is alleen niet de manier om een schotel maximaal af te stellen. Dat kan het best met usals.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jongens,

 

de schotel stond natuurlijk altijd goed uitgericht....kon alle satellieten prima ontvangen.

Schotel + rotor natuurlijk staat op een onderframe...die mooi op de kanten van de dakkapel vast zit.

 

doordat hij er af is geweest staat het frame iets anders dan hij heeft gestaan....dat is het probleem...en ik ging

er van uit dat ik dat via de ontvanger kon bijstellen omdat je daar wel mooi die fijnafstemming kunt doen.

maar goed dat werkt dus niet....dus ik ga gewoon het dak op en probeer het hele frame zo neer te zetten , zodat

hij precies zo komt te staan, zoals hij altijd heeft gestaan.

ik hoef hem niet opnieuw te richten...want dat stond natuurlijk goed...dat is niet veranderd...alleen staat het frame (en daarmee natuurlijk ook de rotor en de schotel)  ietsje anders dan dat hij voordien stond.

 

mooi idee van die app trouwens....dat ga ik even proberen...dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn...kan ik op het dak prima zien dat er beneden gebeurd ....  dank voor de tip

 

Kor

Groetjes,

 

Kor

Xtrend ET 9000, schotel 68 cm. Draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard Sjaak......en het werkte perfect......gelijk vanmiddag even het dak op....

en met de app kun je hem op een bepaalde sat en zender zetten....

9.8 db zag ik op rtl4 astra23,5    dus een poot...die wat raar op de kant stond even verplaatsen...e voila....13 db....

dat scheelt gelijk een slok op een borrel....nog even astra 1 en 2 getest....nog even een paar tikjes....en zit nu op 13,6 bd op astra3.

heb hem toen maar weer vastgezet....

 

werkt perfect die app....

 

kor

Groetjes,

 

Kor

Xtrend ET 9000, schotel 68 cm. Draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...