Ga naar inhoud


XMBCBuntu & MCE Remote werken niet "out of the box" op Gigabyte Brix


Aanbevolen berichten

Hallo,

Recentelijk heb ik de sprong gewaagd naar Linux/XBMC.

Bedoeling is om XMBCBuntu (xbmcbuntu-12.2.Intel-NVIDIA) op een Gigabyte Brix (GB-XM12-3227) werkende te krijgen. Aan één van de USB poorten hangt een standard (originele) Microsoft Remote Control (RC6 Receiver/MCE Remote).

De installatie verliep bijzonder vlot en vlekkeloos en in een mum van tijd had ik een mooie xbmc op mijn televisie getoverd. Echter, de afstandsbediening weigerde dienst. Dit is vreemd want volgens alle documentatie die ik heb nagelezen zou dit "out-of-the-box" moeten werken.

 

Vervolgens heb ik gecontroleerd of LIRC geïnstalleerd was en draaide.

Via lsusb kon ik ook zien dat mijn AB wel degelijk gedetecteerd werd op de voorziene usb poort (Philips (or NXP) eHome Infrared Receiver).

Voor de zekerheid heb ik nogmaals de LIRC configurator laten lopen via dpkg-reconfigure lirc en "Windows Media Center Transceivers/Remotes (all)" geselecteerd.

 

Ik ben niet echt thuis met Linux en ben eigenlijk ten einde raad. Nergens vind ik een artikel dat mijn probleem addresseert of kan oplossen.

 

Is er iemand op dit forum met gelijkaardige ervaringen?

 

 

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je de lirc deamon ook draaien ?

 

probeer eens in een terminal het commando irw , als je dan op de afstandbediening duwt zie je als het goed is de toetsenaanslagen voorbij komen. Dan weet je tenminste dat lirc goed werkt

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de lirc deamon ook draaien ?

 

probeer eens in een terminal het commando irw , als je dan op de afstandbediening duwt zie je als het goed is de toetsenaanslagen voorbij komen. Dan weet je tenminste dat lirc goed werkt

 

Dat is het 'm net. De AB reageert gewoonweg niet, noch in XBMC nocg bij IRW. De LIRCD draait.

 

Ik heb nog wat verder zitten zoeken en de output van lsusb en dmesg |grep mceusb hier geplaatst.

Welcome to Ubuntu 12.10 - XBMCbuntu (GNU/Linux 3.5.0-43-generic i686)
bigboss@Earth:~$ lsusb
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 002 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 003 Device 002: ID 04b3:3016 IBM Corp. UltraNav Keyboard Hub
Bus 003 Device 003: ID 0471:0815 Philips (or NXP) eHome Infrared Receiver
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 004: ID 04b3:3019 IBM Corp.
Bus 003 Device 005: ID 06cb:0009 Synaptics, Inc. Composite TouchPad and TrackPoint
bigboss@Earth:~$ dmesg |grep mceusb
[    4.910393] input: MCE IR Keyboard/Mouse (mceusb) as /devices/virtual/input/input8
[    4.918401] rc rc0: lirc_dev: driver ir-lirc-codec (mceusb) registered at minor = 0
[    5.047616] mceusb 3-2:1.0: Registered Philips eHome Infrared Transceiver with mce emulator interface version 1
[    5.047623] mceusb 3-2:1.0: 2 tx ports (0x0 cabled) and 2 rx sensors (0x0 active)
[    5.047671] usbcore: registered new interface driver mceusb
bigboss@Earth:~$


Wat me verontrust is die "mceusb 3-2:1.0: 2 tx ports (0x0 cabled) and 2 rx sensors (0x0 active)".

Het lijkt erop dat de AB ontvanger gedecteerd maar niet geactiveerd wordt.

De Brix heeft wel enkel USB3 poorten en bij een eerste install met Windows moest ik hiervoor echt expliciete drivers installeren.

Kan dit een mogelijke oorzaak zijn?

 

Daarenboven is het me ook opgevallen dat het rode lampje op de ontvanger blijft branden. Het knippert wel bij het drukken op de AB-knoppen.

De ontvanger en AB deden het wel op een vorige installatie met Windows7/XBMC op dezelfde hardware.

 

Peter

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goeie....

 

Zojuist gegoogeld op 2 tx ports (0x0 cabled) and 2 rx sensors (0x0 active) en vind ik dezelfde problemen. Lijkt te maken te hebben met de kernel, deze ondersteund het niet

Mogelijk als je lirc compiled vanaf source met je huidige kernel dat het wel werkt. Ik ben maar een amateur en kan je geen eenduidend antwoord of oplossing geven.

 

Succes !

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Zelf heb ik een itx-board Asrock E350 met Openelec geïnstalleerd. Misschien kun je overwegen Openelec Intel te gebruiken voor je Gigabyte Brix.

Bij mij werkte de MCE remote van Philips out-of-the-box. (Ik zal beslist een addon hebben toegevoegd, weet niet zeker).

Alles gaat goed zolang ik de XbmcRemote-app niet gebruik. Mocht ik per abuis toch mijn app gebruiken,

dan is het een kwestie van in en uit pluggen van de IR, en alles werkt weer.

 

Een flirc-dongle zou het probleem kunnen verhelpen. Misschien ook een HDMI-CEC geval.(helaas ben ik ook maar een amateur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...