Ga naar inhoud


hoe heet een frikandel frituren?


Gast patat

Aanbevolen berichten

nu ja je kunt ook kijken naar de expert

de frietenkot baas

-1

allereerst heeft die geen diepvries frikandellen maar gekoelde

die zijn dus koel gehouden maar niet bevroren

-2

die heeft zijn frituurvet / olie altijd constant op 170~175 graden

kijk maar naar de aanduiding op het front van de frituur

dat is ook veel constanter wegens de verhouding van warme vetten/olie t.o.v. die koele frikandel (daar koelt die ketel niet van af)

-3

die legt de frikandel niet langer dan 6 minuten in de pan (en die is dus voorverwarmd en constant op de juiste temperatuur)

 

de bevroren frikandel trekt veel minder vet/olie

maar die wordt ook niet echt gaar van binnen en stoomt al voordat die gaar is zoveel water en damp uit zń porien dat ie al drijft aan de oppervlakte

dat is het verkeerde teken voor de friteur <> alles wat bovenaan drijft is principieel gaar denkt hij

 

jouw pannetje met maximaal 2 liter vet of olie koelt veel sneller af dan die frituurpan van de frietenkot baas waar 10 liter en meer in zit

 

en dan qua gezondheid:

de frituur vetten en oliën spelen een duidelijke rol (Pure arachideolie is de minst bedenkelijke - alle anderen kunnen misschien meer smaak geven maar zijn doorspekt met toevoegingen die het niet zo laten schuimen of het goudbruiner maken)

 

principieel is frituren / gefrituurde maaltijden gebruiken niet gezond indien men dat vaker dan eenmaal per 14dagen doet

 

de hoeveelheid vet en kaloriën zonder aanvullende voedingswaarden of inhoudstoffen zijn een "overkill" voor je lichaam

 

dus nu de echte vraag:

a )

Moet men frikandellen frituren?

en dan de volgende vraag:

b )

zijn frikandellen niet gewoon het allerslechtste vleesproduct uit de afvalverwerking van karkassen van geslachte kippen?

 

a> mocht je zot genoeg zijn Frikandellen lekker te vinden qua pure smaak

wikkel ze ontdooit dubbel in Bakpapier met de opening naar boven gericht en laat ze 10 minuten in "voorverwarmde" de hete lucht oven garen

150 graden

geen vet

geen bijsmaak

 

b> je wilde nooit meer een frikandel.

 

ciao cheers ciao

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

 

zijn frikandellen niet gewoon het allerslechtste vleesproduct uit de afvalverwerking van karkassen van geslachte kippen?

 

 

Dat hoeft niet, koop je hem bij de ambachtelijke slager dan is hij (als het goed is) gemaakt van gehakt kalfsvlees en is hij ook minder glad en grover van structuur.

Maar ook 50% varkensvlees en rundvlees aangevuld met kip is mogelijk en ook gemaakt van een mengsel van kip met varken en paardenvlees is mogelijk.

Maar koop je hem van de grote fabrieken dan is hij inderdaad vaak gemaakt van kippenvlees, niet van het aller slechtste vlees maar gewoon van vlees wat bij het fileren aan de botten is blijven zitten (wij zouden er de moeite niet voor doen en dat normaal weggooien)

Dit wordt vervolgens zo fijn gemalen en aangevuld met kruiden, bindmiddel en wat dan ook zodat het uiteindelijk in de vorm van een frikandel geperst kan worden.

 

Maar wil je eens een echt lekkere zoek dan een slager die ze zelf maakt (zijn ze wel 5 x zo duur) maar dan proef je ook echt vlees.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf haal ik ze bij de moskee.

deze vind ik het lekkerst.

nee ik ben geen moslim.

gewoon per doos van 40 dan kan ik weer een paar weken vooruit.

 

zit geen varkensvlees is.hahaha :-)

 

mij is ook al opgevallen net wat eerder hier te lezen was dat ze bij 175 graden wat vetter zijn.

dat breekt me nogal op zodat ik een halve dag later nog die frikandellen proef.

 

vandaar ook dus mijn vraag hier.

 

komt dus doordat de pan teveel afkoelt wanneer ik er een stuk of 8 ingooi.

 

ik heb een 3liter pan van fritel.

eigenlijk moet ik er 1van 5 of 6 liter hebben dus.

aangepast door patat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fritel komt inderdaad vrijwel altijd uit de tests als een van de beste en wij hebben ook die van 5 liter zodat je grote hoeveelheden gelijktijdig kunt frituren zonder dat het vet te ver afkoelt want 8 frikadellen in 1 keer in de pan van 3 liter is wel wat erg veel, 2 a 3 zou geen probleem moeten zijn.

Als het goed is staat in de handleiding van de pan wel hoeveel je in 1 keer in de pan mag doen.

 

Het soort gebruikt vet kan ook van belang zijn en natuurlijk ook de gekochte frikadellen voor de mate van opbreken. Want ze kunnen wel lekker zijn maar er kunnen ook kruiden oid. zijn gebruikt waardoor de oprispingen juist extra ontstaan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb altijd diamant vet in de pan . altijd.

 

heb wel es wat anders geprobeerd maar diamant bakt het lekkerst vind ik.

 

8 is idd veel maarr anders duurt het me te lang.

 

eerst 3x een mandje omaas smulfrieten,dan die frikandellen, evenveel kipkorns en nog wat bitterballetjes na.

 

lekker!

 

iedereen blij :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

kent jemand ook een actifry?

 

dat schijnt gezonder te zijn dan de vetpan.

kan dat allern voor friet of ook voor andere dingen.

deze actifry is best duur.

 

Ja, sinds kort zijn wij de trotse bezitter van zo'n apparaat: wel prijzig, maar we kregen bij een winkel die ging verhuizen een korting van 40%, dus toch maar aangeschaft.... mijn vrouw wilde al meer dan een jaar zo'n actifry.

 

Ik ben aangenaam verrast door smaak en gebruiksgemak. Talloze recepten zitten in een boekje wat erbij zit, maar ook online zijn vele recepten te vinden met groente, vis of vlees. Wat mij betreft een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zoiets van hoe heter hoe beter, als ik lauw eten krijg, dan heb ik zoiets van, rap eten of het is koud, maar als het heet geserveerd wordt, dan kan ik er lang van genieten, als je frieten warm gebleven zijn tot de laatste wilt dat zeggen dat ze op goede temperatuur gebakken zijn, frieten ik eet altijd een middelgrote of grote portie met een frikandel (ik eet er altijd 2) en een lekker pikant sausje of stoofvleessaus, t doet mij het gemis van mijn satontvanger en de Nederlandse zenders vergeten.
Alhoewel ik toch graag eens met een vriendin graag een pakje friet zou willen gaan eten, nu de dagen weer zo lang zijn, maar met wie?
Alleen is maar alleen...
Timm1983

aangepast door Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi om te lezen dit verhaal over frikadellen.

En is toch lekker, zo een Hollandse frikadel lekker in het vet gebakken. 

En het moet niet gekker worden, om die dingen te verwarmen in zo een frietpan zonder vet.

Hou jezelf niet voor de gek, een snack of friet hoort in het vet gebakken te worden, en als het liefst nog in de ossewit dat smaakt het beste.

 

En ik wist niet dat ze bij de moskee ook frikadellen verkopen, zwarte handel ook daar al.  :lol:

 

En nu wordt er ook nog een vriendin via dit forum gezocht, om samen een frikadelletje te gaan eten. :grin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja..een turk vond het balen dat ie op ons werk niet kon mee eten en stelde toen voor om die kipfrikandellen te proberen.

 

die bevallen ons prima.

elke vrijdag gaan er twee pannen aan om 1200 uur zodat we het weekend goed beginnen.

 

er gaan er dan dik 60 doorheen.

maar met 16 man lijkt dat veel.

 

lekker opensnijden en volgieten met zaanse mayo en curry,afgemaakt met fijne uitjes.

 

en nu ook thuis die moskee frikandellen.

vind ze lekkerder dan de beckers.

 

ik kan er gewoon binnenstappen en een paar dozen a 40 stuks kopen.

 

goed voorbeeld van een juiste integratie :-)

 

zij kopen ze volgens mij van een kipverwerkingsfabriek of zoiets.

aangepast door patat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...