Ga naar inhoud


hoe heet een frikandel frituren?


Gast patat

Aanbevolen berichten


De Nederlanders spreken zoals de Walen bij ons.

Een fricandel is in Antwerpen een gehaktbal.Een curryworst blijft een curryworst.

Bij de Walen en de Nederlanders (en de rest van de wereld) is een fricandel een 'curryworst'.

Hoe noemen jullie dan een gehaktbal?  (Bij ons noemt dat een boulette.)

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Opa wikipedia invoer zoekwoord frikandel (in meerdere talen beschikbaar) dus ook meer dan één uitleg gevonden.

En zo is dat nu eenmaal van een origineel recept naar het industrie product.

 

Gehakt bol, gehaktballetjes, afgeplatte gehakt bal, gehakt staaf, gehakt vlees rol, frikandel van separatorvlees / schraapvlees voorgekookt en diepgevroren.
 

Die Namen Frikandel und Frikadelle haben den gleichen Ursprung: Sie sind aus dem italienischen fritatella für „Gebratenes“ entlehnt, bezeichnen aber nicht das Gleiche...

 

 

 

Braden is wat anders dan frituren, dat voorop gesteld.

 

Maar de frikandel, het is toch echt het allerlaatste van de bruikbare resten dierlijke eiwitten met toevoegingen die HEEL snel in de frituurpan gemaakt kunnen worden. (voor de professionele frituur ontwikkelt voor die wachtende klant)

 

De gehaktbal langzaam gebraden en in verschillende vormen maakte men thuis.

Een worst, als vleesfarce in natuurdarm of kunstdarm, gekookt, gerookt, gedroogd is wat heel anders.

De Kroket is van origine bakkers waar gepaneerd en van ingedikte vleesragout, ook weer wat compleet anders.

 

Goed gehakt vlees met + - 30% vet aandeel al dan niet van 65% rund, varken, schaap, lam of kip/kalkoen en 5% kruiden en broodkruim en of paneer is langzaam gebraden in echte boter 100 maal lekkerder dan wat er elke KOOKSHOW getoverd wordt.

En zeker ook een veelvoud voedzamer dan die industrie frikandel die van resten en smaakverdervers veel te heet wordt gefrituurd.

 

soilent green is er niks bij.

ciao

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je laatste opmerking zal velen niets zeggen, maar die film heeft heel veel jaren geleden diepe indruk bij mij achter gelaten.

 

De Duitse autobahn Frikandelle is een soort gehakt brood schijf, en heeft als voordeel dat na het nuttigen je nog de hele dag hem herproeft. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je laatste opmerking zal velen niets zeggen, maar die film heeft heel veel jaren geleden diepe indruk bij mij achter gelaten.

 

sorry het is overigens soylent green correct geschreven...

en ja het lijkt er al aardig op, onze wereld bevolking en de noodzaak tot recycleren.

:blink:

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hoe noemen jullie dan een gehaktbal?  (Bij ons noemt dat een boulette.)

 

Ik weet niet anders dan dat een gehaktbal gehaktbal heet. Ik kan geen enkele andere naam ervoor. :)

Dm8000-Newnigma \\ Big-Bisat \\ West: 5/0,8 Oost:4,8/9/13/19,2/23,5/28,2/42 \\ Ziggo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga in mijn frituur niet de de puntjes op de i zetten.Bij de Walen heb ik wel moeite moeten doen om een curryworst special(frikandel) te kunnen krijgen.

Die maken daar enkel een boulette(gehaktbal) special klaar.Dwz met ui,mayo en ketchup.Als't niet gaat wijs je maar met de vinger wat je wil .

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Nederlanders spreken zoals de Walen bij ons.

Een fricandel is in Antwerpen een gehaktbal.Een curryworst blijft een curryworst.

Bij de Walen en de Nederlanders (en de rest van de wereld) is een fricandel een 'curryworst'.

Hoe noemen jullie dan een gehaktbal?  (Bij ons noemt dat een boulette.)

 

In Noorwegen noemen ze een (platte) gehaktbal 'Karbonade' (dit is anders dan een hamburger) en de normale ronde 'Kjottkaker',

 

Het woord frikandel kennen zij niet. Een karbonaadje noemen zij 'Kotlett'.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef, 59 reacties op een vraag naar de baktemperatuur van één worst, dat gaat wat geven als het om een volledige barbecue gaat...

Laat het je niet tegenhouden: vandaag bereiken we de 25 graden ( in de schaduw ) dus prima bbq-avondje. :D

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...