Ga naar inhoud


hoe heet een frikandel frituren?


Gast patat

Aanbevolen berichten


Dan zijn het geen halal frikadellen maar kamal frikadellen  :D

 

Overigens is het jullie opgevallen dat volgens de spellingscontrole van Word  frikandel wel goed is geschreven maar is het meervoud frikandellen foutief geschreven en moet dat frikadellen zijn. 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Overigens is het jullie opgevallen dat volgens de spellingscontrole van Word  frikandel wel goed is geschreven maar is het meervoud frikandellen foutief geschreven en moet dat frikadellen zijn. 

 

Het is en was altijd al "frikadel" en dus ook "frikadellen", uit de diepvries of in welk vet ze ook gebraden zouden zijn zelfs als ze van de Febo komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frikandel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frikadel

er is wel degelijk verschil, de een is rond en staafvormig, de ander is rond en plat gelijk een hamburger

 

En hier in het zuiden noemen we het ook een hamburger als het om een curryworst gaat die eigenlijk een frikandel heet . 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frikandel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frikadel

er is wel degelijk verschil, de een is rond en staafvormig, de ander is rond en plat gelijk een hamburger

Mooi, heb ik weer wat geleerd en weet ik nu dus dat ik liever een frikadel zal kopen dan een frikandel als deze gaar is.

Zitten wel uitjes doorheen!

post-51681-0-92795600-1397906315_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

even een bijdrage vanuit de zuidelijke nederlanden (België dus) over een item waar wij normaal gezien toch wel wat verstand van zouden moeten hebben:

 

1. eet nooit frikandellen (maar liever stoofvlees, stoofvleessaus, biefstuk, ... )

2. wil je toch frikandellen eten (hamburgers of frikandellen of iets anders dat NAAST vlees heeft gelegen maar het niet IS)

    bak het dan niet te bruin:

 

ik bak nooit op dergelijke hoge temperaturen:

Bij verhitting boven 180 °C van producten die suikers en eiwitten bevatten (vooral met het aminozuur asparagine), zoals friet, kan ook acrylamide worden gevormd. Acrylamide blijkt bij proefdieren kankerverwekkend te zijn. Of dit ook het geval is bij de mens is nog niet duidelijk. Vanwege deze mogelijke gezondheidsrisico's moet daarom frituren bij te hoge temperatuur worden vermeden. (bron het www m.n. wikipedia)

 

ik gebruik altijd ossenwit (ik weet het het is niet gezond, bevat transvetten edm, maar bij frieten en dergelijke primeert de smaak; beter is smaakvol te eten, en niet teveel)

ik bak nooit op meer dan 160 gr

 

- frieten: voorbakken op 120° en afbakken op 140°

- mocht ik frikandellen bakken, dan zou ik ze bakken op max 140°

- aardappelkroketten bak ik altijd op 140° (maar ik maak ze zelf, en dus gaan ze nooit open, maar dat is een ander verhaal)

 

verder ververs ik het vet na 8 à 10 maal frituren

en bak ik NOOIT in olie (vuile boel, smaakloos, ... maar dat is een persoonlijke mening)

 

Waarom zul je vragen op lagere temperatuur bakken: wel, twee redenen

1. als je de frikandellen bakt komt er altijd wat vet uit de frikandellen in je vet terecht (je wilt niet weten hoeveel vet in zo'n ding zit)

    bij een temperatuur boven de 140° gaat dat vet verbranden. Dat is extreem ongezond

2. het is belangrijk dat de binnenkant voldoende warm wordt (zonder dat de buitenkant al te veel verbrand)

 

maar opnieuw: ik zou dat niet eten.

 

Tot slot nog één raad:

 

bak zo weinig mogelijk gepaneerde dingen (bvb aardappelkroketten)

Doe je dat toch, dan moet je direct daarna je vet verversen, want de broodkruimels zijn hoedanook verbrand en daar kun je blijkbaar kanker van krijgen.

 

Verder: hou het gezond, en eet af en toe eens een appel (niet gefrituurd)

aangepast door jan72
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot slot nog één raad:

 

bak zo weinig mogelijk gepaneerde dingen (bvb aardappelkroketten)

Doe je dat toch, dan moet je direct daarna je vet verversen, want de broodkruimels zijn hoedanook verbrand en daar kun je blijkbaar kanker van krijgen.

Daarom zijn de betere pannen ook uitgerust met een zgn. koude zone.

Bij het bakken losgeraakte delen zakken daarbij nl. naar de bodem van de pan (een stuk onder het verwarmingselement) waar het veel minder warm wordt dan boven het element en deze dus ook niet verbranden.

Door regelmatig even het warme vet af te gieten en het laatste restje (donker gekleurd met gruis) weg te gooien blijft het vet dan ook in een veel betere conditie.

Maar ondanks dat blijft het advies om na een aantal keren frituren het vet te gaan vervangen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een bijdrage vanuit de zuidelijke nederlanden (België dus) over een item waar wij normaal gezien toch wel wat verstand van zouden moeten hebben:

 

1. eet nooit frikandellen (maar liever stoofvlees, stoofvleessaus, biefstuk, ... )

2. wil je toch frikandellen eten (hamburgers of frikandellen of iets anders dat NAAST vlees heeft gelegen maar het niet IS)

    bak het dan niet te bruin:

 

ik bak nooit op dergelijke hoge temperaturen:

Bij verhitting boven 180 °C van producten die suikers en eiwitten bevatten (vooral met het aminozuur asparagine), zoals friet, kan ook acrylamide worden gevormd. Acrylamide blijkt bij proefdieren kankerverwekkend te zijn. Of dit ook het geval is bij de mens is nog niet duidelijk. Vanwege deze mogelijke gezondheidsrisico's moet daarom frituren bij te hoge temperatuur worden vermeden. (bron het www m.n. wikipedia)

 

ik gebruik altijd ossenwit (ik weet het het is niet gezond, bevat transvetten edm, maar bij frieten en dergelijke primeert de smaak; beter is smaakvol te eten, en niet teveel)

ik bak nooit op meer dan 160 gr

 

- frieten: voorbakken op 120° en afbakken op 140°

- mocht ik frikandellen bakken, dan zou ik ze bakken op max 140°

- aardappelkroketten bak ik altijd op 140° (maar ik maak ze zelf, en dus gaan ze nooit open, maar dat is een ander verhaal)

 

verder ververs ik het vet na 8 à 10 maal frituren

en bak ik NOOIT in olie (vuile boel, smaakloos, ... maar dat is een persoonlijke mening)

 

Waarom zul je vragen op lagere temperatuur bakken: wel, twee redenen

1. als je de frikandellen bakt komt er altijd wat vet uit de frikandellen in je vet terecht (je wilt niet weten hoeveel vet in zo'n ding zit)

    bij een temperatuur boven de 140° gaat dat vet verbranden. Dat is extreem ongezond

2. het is belangrijk dat de binnenkant voldoende warm wordt (zonder dat de buitenkant al te veel verbrand)

 

maar opnieuw: ik zou dat niet eten.

 

Tot slot nog één raad:

 

bak zo weinig mogelijk gepaneerde dingen (bvb aardappelkroketten)

Doe je dat toch, dan moet je direct daarna je vet verversen, want de broodkruimels zijn hoedanook verbrand en daar kun je blijkbaar kanker van krijgen.

 

Verder: hou het gezond, en eet af en toe eens een appel (niet gefrituurd)

 

Mag ik vragen hoe je jou aardappelkroketten maakt?

Misschien even een recept via een PM ?

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat recept mag ook hier geplaatst worden

 

(miljaaaaar, heb ik dit topic toch niet links kunnen laten liggen)

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

receptje is heel eenvoudig hoor, en absoluut geen geheim

 

- gebruik bloemige aardappelen (dus geen vastkokende)

- giet ze af (na te koken uiteraard) en laat ze goed drogen (héél belangrijk)

- gebruik een passe vite (sorry ken het nederlandse woord hiervoor niet) en omdat ze dan niet teveel bewerkt worden

- maak geen puree, maar een pomme duchesse (dus enkel een beetje boter, en voldoende eierdooiers  -> ik gebruik zo'n 5 eieren

  voor 3 kg aardappelen. Geen melk !)

- NIET werken in de aardappelen, door de kloppen, of te draaien of andere manier van bewerken worden de zetmelen gebroken, en

  wordt de massa te kleverig, dat wil je niet; voor brood moet dat juist wel.

- kruiden met peper, zout en nootmuskaat

- zo snel mogelijk door de kroketmaker (zo heet mogelijk, anders gaat het moeilijker)

- op maat snijden en laten afkoelen

- nadien paneren: eerst door het eiwit (dat je uiteraard bewaard hebt van de eierdooiers) en nadien door paneermeel

- bakken op 140° tot ze mooi bruin zijn.

- smakelijk

 

(je kunt ze ook invriezen)

 

wil je 100% zekerheid dat ze niet opengaan, doe dan een beetje paneermeel bij de aardappelen

maar de keuze van de aardappel is de belangrijkste !

aangepast door jan72
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

even een bijdrage vanuit de zuidelijke nederlanden (België dus) over een item waar wij normaal gezien toch wel wat verstand van zouden moeten hebben:

 

1. eet nooit frikandellen (maar liever stoofvlees, stoofvleessaus, biefstuk, ... )

2. wil je toch frikandellen eten (hamburgers of frikandellen of iets anders dat NAAST vlees heeft gelegen maar het niet IS)

    bak het dan niet te bruin:

Ik zit op dit moment in een klein provinciestadje in Frankrijk.

 

Wanneer je hier hamburgers bij de slager bestelt, wordt er uit de vitrine een groot stuk vlees genomen en dan in de gehaktmolen gestopt.

Ook gehakt wordt op deze manier bereid en verkocht.

Achter de slagerij staat het aanhangertje waarmee 2 keer per week de lokale Limouzine naar de slagerij gehaald wordt.https://www.google.fr

/search?q=koe+limousine&client=firefox-a&hs=hKf&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Z2NVU4WHDaOb0AWGoIDoDg&

ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1440&bih=783

 

Daarna op de Weber, en dan proef je het verschil!

 

Van frikandellen hebben ze hier nog nooit gehoord.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...