Ga naar inhoud


Fastscan nu ook via de Astra 23,5


Sprietje

Aanbevolen berichten

Voor de satellietontvanger M7 SAT801 is sinds 16 mei nieuwe software beschikbaar zodat de fastscanlijst ook via de Astra 23,5 te downloaden is. Het gaat om de betaversie van de firmwareversie 2.08. Deze kan via internet worden gedownload en via een USB-stick in de decoder geladen worden.
Hierdoor is het niet meer noodzakelijk ook de Astra 19,2 te ontvangen waar normaal de nieuwe fastscanlijst vandaan komt. Voor sommige mensen is dit al een paar jaar een gekoesterde wens omdat ze geen behoefte meer hebben aan de SD-zenders op de Astra 19,2 en ook het grote aanbod van Duitse zenders niet interessant vinden. Bovendien zijn er delen in Europa waar wel de Astra 23,5 te ontvangen is maar de Astra 19,2 erg moeilijk en alleen maar met een hele grote schotel.
Het aantal gecodeerde zenders van CanalDigitaal en TV Vlaanderen die nog niet via de Astra 23,5 worden uitgezonden maar alleen maar via de Astra 19,2 is vrij beperkt.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


De FTA zenders op de Astra 23.5 zijn erg beperkt, een zenderslijst zonder de 19.2 zenders is dan ook nog niet beschikbaar.

Dus of je nu wil of niet de zenders van 19.2 zitten gewoon in je ontvanger of je ze nu wel of niet kan ontvangen.

 

Voor de software wil ik toch een waarschuwing geven, het is een beta versie dus niet uitvoerig getest.

Gebruik van deze software houd dus een risico in.

Om het zoeken wat te vereenvoudigen plaats ik de software in de bijlage en de handleiding om de software in je decoder te plaatsen hieronder. Dit voor als je toch besluit de beta versie van de aangeboden software te gebruiken.

 

Firmware-installatie voor de M7 SAT801-ontvanger

  • Kopieer het bestand "SAT801_MM_2.08.hdt"
  • naar een USB stick (geformatteerd in
  • FAT32)
  • Zet de SAT801 ontvanger aan.
  • Steek de USB stick in de USB-aansluiting aan de achterkant van de SAT801 .
  • Er verschijnt een melding dat de USB is gevonden.
  • Volg de volgende stappen in het upgrade menu:
  • MENU / Systeem Instellingen / Soft
  • ware Update -> bij "Nieuwe Software " zal nu SW2.08a staan
  • Druk op OK (start op het scherm)
  • De SAT801 zal nu de update uitvoeren.
  • De voortgang is op het scherm te volgen.
  • TV aan laten staan en wachten tot er weer beeld is.
  • Na ongeveer 1 minuut is er weer beeld. (De
  • update gaat niet goed wanneer de balk op
  • 10% blijft hangen. Probeer in dat geval een andere USB stick)

 

attachment.php.zip

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wel dat de zenders van de Astra 19,2 gewoon in de zenderlijst staan maar ook de zenders van de Astra 28,2 en van de Hotbird staan in de zenderlijst. Legio mensen kunnen die twee satellieten niet ontvangen maar dat is toch geen probleem Bovendien als je de HD-fastscanlijst inlaadt, dan zitten de zenders van de Astra 23,5 vooraan en die van de Astra 19,2 voorbij de 200. Ik zie dus het probleem niet.

Als de betaversie de gebruiker niet bevalt, kan deze de decoder weer terugplaatsen naar de huidige firmwareversie 2.04.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

CanalDigitaal meldt dat er Inmiddels een nieuwe software versie is uitgekomen voor de M7 SAT801, versie 2.09F
Het is de bedoeling om deze versie spoedig aan te bieden aan alle gebruikers van de SAT801.
In deze versie is de fall back naar ASTRA 19,2 bij het niet vinden van de zenderlijst op ASTRA 23,5 verbeterd.

En nu maar hopen dat ook alle andere producenten van satellietontvangers met een fastscanfunctie ook nieuwe software gaan schrijven, zodat je straks ook met die ontvangers de fastscanlijst via de Astra 23,5 kunt downloaden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal voor veel leveranciers van CanalDigitaal gekeurde HD decoders geen prioriteit hebben.

Immers kunnen ze de kanalelijst via 19.2 downloaden op een paar gebruikers na die ergens in verweggistan een schotel hebben opgesteld.

Eerlijk gezegd vindt ik dit nu echt weggegooid geld dat door heeel veel klanten opgehoest moet worden die er totaal niet beter van worden.

Er worden al jaren geen setjes meer verkocht zonder duo lnb dus prakties iedereen kan de 19.2 ontvangen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het toch anders ligt.
Er zijn nog heel veel mensen die op dit moment een schotel hebben die alleen maar op de Astra 19,2 staat uitgericht zonder duo-lnb, vooral in het buitenland. In Spanje denk ik dat nog 25% van de abonnees alleen de Astra 19,2 kan ontvangen. De meesten daarvan hebben niets met al die Duitse zenders dus de Astra 19,2 kan ze gestolen worden als CanalDigitaal alle zenders op de Astra 23,5 gaat zetten. Vaak hebben die mensen nog geen HD-ontvanger en als ze dan de keus hebben tussen een ontvanger die wel de fastscan via de Astra 23,5 kan binnenhalen, dan is de keus snel gemaakt. Dan wordt het een ontvanger die dat wel kan en de schotel wordt op de Astra 23,5 uitgericht.
Daarmee komen de satellietontvangers die niet door CanalDigitaal geleverd worden op achterstand. Het is maar wat de importeur wil, teruglopende verkopen of stijgende verkopen.

En aan de setjes van CanalDigitaal met die kleine schoteltjes heb je in het buitenland toch niks, dus is het voor veel mensen alleen om de keuze van de ontvanger. Omdat dat meestal mensen zijn die weinig met techniek van doen hebben, kiezen ze voor een ontvanger met fastscan en dat zijn er dus flink wat meer als alleen maar die CanalDigitaal bakken.

Wij reizen regelmatig tussen Spanje en Nederland en vele vrienden en kennissen vragen dan of ik een ontvanger uit Nederland wil meenemen naar Spanje. Er gaat geen reis voorbij of ik moet wel voor iemand een ontvanger meenemen. De keuze van de ontvanger bepalen ze meestal zelf, soms adviseer is ze als ze het niet weten. Ik heb nog nooit een M7 ontvanger meegebracht, altijd andere merken die beschikken over een fastscan.
Ik weet dus haast wel zeker dat de importeurs er verstandig aan doen de firmware aan te passen zodat de fastscan ook via de Astra 23,5 gedownload kan worden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die paar grijze duifjes zoeken zelf maar een oplossing zal de fabriekant van de niet M7 decoders denken.

Een nieuwe gekeurde decoder of zo ziet de fabriekant eerder zitten, die overigens al een vermogen kwijd is om zijn decoder het predikaat gekeurd door CanalDigitaal te geven.

Daarbij, die paar grijze duifjes waar jij het overhebt hebben toch al een grotere schotel nodig dus een mono block voor de astra1 en astra3 kost niet veel meer dan een enkele LNB op Astra3.

Daar gaat een fabriekant geen geld aan uitgeven voor bestaande (HD) decoders.

Dat komt wel weer bij een nieuw model

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dus haast wel zeker dat de importeurs er verstandig aan doen de firmware aan te passen zodat de fastscan ook via de Astra 23,5 gedownload kan worden.

 

Of het menu zodanig maken dat je de frequentie van een fastscan handmatig kan aanpassen. Bij sommige ontvangers in het verleden zat die optie erop, staat mij bij.

Was dat ook niet bij de Xsat zo?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere aanpassing van de software kost geld. Dat zijn kosten waar geen fabrikant op zit te wachten omdat ze niet van te voren ingecalculeerd zijn. En zeker niet in dit geval omdat de aanpassing voor zeer weinig gebruikers noodzakelijk is.

 

Ik zie dit als een vorm van kapitaal vernietiging. Zonde geld....

Voor de hobbyisten is dit geen probleem, die hebben dit dan ook al ruim een jaar voor elkaar.

Maar commercieel is het een ander verhaal.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo,

 

Ik wou vandaag via een usb stick onze M7 Sat 801 upgraden. Helaas blijft het hier hangen op 1%. Voor de rest staat er Zoeken, Recherche/Initialisation en Initializing.

 

Is dat normaal dat het zo lang duurt of niet? Ik heb ook al met een andere usb stick getest. (Zelfde probleem)

 

Alvast bedankt en hopelijk kan er iemand mij helpen.

aangepast door jlost55
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is balen.

Je gebruikt toch niet één van de beta versie's die op het web rond zwerven, een beta versie is niet uit ontwikkelt.

 

Momenteel is de laatste officiële firmware SAT801_MM_v2.10a.hdt en kan je via deze link op de CanalDigitaal site downloaden.

 

het stappen plan om de firmware te installeren vind je hieronder.

 

1e. Kopieer het bestand "SAT801_MM_v2.10a.hdt" naar een USB stick (geformatteerd in FAT32)

2e. Zet de SAT801 ontvanger aan.

3e. Steek de USB stick in de USB-aansluiting aan de achterkant van de SAT801 .

4e. Er verschijnt een melding dat de USB is gevonden.

5e. Volg de volgende stappen in het upgrade menu:

6e. MENU / Systeem Instellingen / Software Update -> bij "Nieuwe Software " zal nu SW 2.10a staan

7e. Druk op OK (start op het scherm)

8e. De SAT801 zal nu de update uitvoeren. De voortgang is op het scherm te volgen.

 

TV aan laten staan en wachten tot er weer beeld is.

Na ongeveer 1 minuut is er weer beeld. (De update gaat niet goed wanneer de balk op 10% blijft hangen. Probeer in dat geval een andere USB stick.

 

Mocht de M7 SAT801 ontvanger op het eerste installatiescherm blijven hangen, dan is het toch mogelijk om de software te installeren. Volg daarvoor onderstaande stappen:

 

1e. Druk op OK om land te selecteren

2e. Selecteer vervolgens een zenderlijst. Je kunt daarbij kiezen voor HD-zenderlijst of SD-zenderlijst. Maak je keuze en druk op OK.

3e. Selecteer in het volgende scherm ( Controleer ontvangst signaal/kwaliteit scherm)de optie ‘LNB configuratie’ en druk op OK

4e. Druk vervolgens op de menu knop wanneer het scherm ‘LNB Configuratie’ in beeld verschijnt.

5e. Het menu van de ontvanger verschijnt in beeld.

6e. Om de software te installeren vanaf de USB stick doe je het volgende:

7e. Selecteer ‘Systeeminstellingen’ En ga vervolgens naar ‘Software Update’.

 

In het scherm verschijnt de huidige software versie en kun je de softwareversie die op de USB stick staat aflezen. Druk op OK om de software in te laden. Zet de ontvanger niet uit.

Nadat de software geïnstalleerd is kan de zenderlijst vanuit het menu opnieuw worden ingeladen.

 

Wanneer de schotel goed staat uitgericht zal er nu een signaal worden gevonden, en wordt de zenderlijst automatisch ingeladen.

 

sat801_mm_v2.10a.zip

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...