Ga naar inhoud


Geluidssporentoets rebox 8000


marcow

Aanbevolen berichten

Beste,

 

In de handleiding van de Rebox8000 staat op blz 23 bij punt 9 vermeld:

Voor het selecteren drukt u op de AUDIO toets.

Welke toets is dit en waar zit deze op de afstandsbediening.

 

Als ik in het AV Menu dolby digital aanzet krijg ik niet op alle zenders geluidsontvangst .

Voor Ned1 en 2 moet ik dolby digital uitzetten om geluid te krijgen.

Wanneer moet je dolby digital aanzetten .

Ik heb alleen een HDMI-KABEL aangesloten en geen optische kabel.

 

MVG Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De geluidstoets is de geel gekleurde toets met het luidspreker symbool.

Daar kan je, mist uitgezonden kiezen tussen de verschillende opties.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@marcow

 

Dolby Digital aan of uit werkt alleen op de HDMI-aansluiting. De S/PDIF aansluiting geeft PCM als de zender MPEG-geluid uitzendt en Dolby Digital als dat het gekozen geluidskanaal is.

 

De instelling Doly Digital aan/uit is bedoeld voor HDMI-apparaten die geen Dolby Digital kunnen decoderen via HDMI. Dat zijn de meeste televisies, dus als de ontvanger rechtstreeks aan de TV hangt moet deze instelling meestal op uit (HDMI geeft dan PCM by Dolby Digital ontvangst), anders heb je het probleem dat je schetst. De meeste AV-spullen met HDMI-aansluitingen kunnen wel Dolby Digital decoderen; daar kan de instelling naar aan als de ontvanger via zo'n AV-doos op de TV-HDMI is aangesloten.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Audioniek,

 

Ondanks je uitleg is het mij toch niet helemaal duidelijk;

 

Ik heb mij REBOX 8000 niet rechtstreeks aangesloten op de TV,

De HDMI kabel is aangesloten op de Yamaha receiver RX-V475 en van HDMI out van de receiver naar de TV HDMI.

Ik heb geen optische kabel vanuit de REBOX aangesloten op de receiver.

Als ik DOLBY DIGITAL op aan zet in het menu heb ik geen geluid op alle TV-zenders.

Als ik DOLBY DIGITAL op uit zet heb ik wel op alle zenders geluid.

 

Mvg Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb ik even een vraag: "geen geluid op alle TV-zenders": is dat geluid dat uit de TV, of uit de luidsprekers die zijn aangesloten op de Yamaha moet komen?

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Audioniek,

 

Het betreft het geluid uit de Tv-speakers .

Ik zet de AV-receiver op stand-by als ik de TV aan heb.

 

Als ik de receiver overdag aan heb om naar radio te luisteren van de REBOX 8000 had ik bij DOLBY DIGITAL AAN in het AV-menu van de Satellietontvanger wel

geluid bij alle radiozenders.

Alleen bij TV-ontvangst had ik op NED1 en NED2 geen geluid uit de TV-Speakers ( wel bij BV: Nat GEO , Regionale ) als ik DOLBY DIGITAL op aan had staan.

 

Nu ik DOLBY DIGITAL uit heb staan in het AV -menu van de Satellietontvanger vraag ik mij af of ik dan bij RADIO-ontvangst geen slechter geluid heb.

Als ik op de receiver kijk geeft hij aan Stereo en PCM . M.A.W  moet ik bij radio-ontvangst DOLBY DIGITAL weer aanzetten.

 

Mvg  Hans 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Hans,

 

dan klopt het geheel zoals ik al vermoedde. De TV kan geen Dolby Digital weergeven, de Yamaha wel. De Yahama geeft in standby het complete HDMI-signaal van de Rebox door naar de TV. Staat de Rebox op "Dolby Digital aan" en wordt een Dolby Digital zender ontvangen (bijvoorbeeld Nederland 1 HD), dan zal de TV geen geluid geven, want de Rebox geeft Dolby Digital uit op zijn HDMI, en de Yamaha geeft dat onveranderd door aan de TV. Zou je in deze situatie de Yamaha inschakelen en de ingang kiezen waar de Rebox op zit, dat zal hij Dolby Digital (bij Ned1 HD 5.1) aangeven en zou het geluid van de zender via de luidsprekers van de Yamahe te horen moeten zijn.

 

Zet je in dezelfde situatie Dolby Digital op de Rebox uit, dan geven zowel de Yamaha-speakers als de TV geluid, in stereo (2.0), ook als de ontvangen zender in 5.0 of5.1 uitzendt. De Yamaha zal dan waarschijnlijk aangeven dat het geluidsformaat PCM is.

 

Bij radio maakt de instelling "Dolby Digital uit" niet uit, behalve bij die zenders die in Dolby 5.1 uitzenden, en dat zijn er niet veel. Of de Rebox er nu PCM van maakt of de TV, dat maakt dan niet veel uit. Bij stereozenders is de geluidskwaliteit dus niet minder. Bij Dolby Digital zenders (ook TV) downmixt de Rebox 5.0 en 5.1 naar 2.0 en maakt er PCM van.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Audioniek,

 

Ondanks je duidelijke uitleg wil ik toch nog even doorzeuren.

 

Als ik de TV aanzet en de AV-receiver laat aanstaan krijg ik uitsluitend geluid via de TV-boxen.

Op zich vindt ik dit geen bezwaar , maar wel raar. 

Als ik dan de TV uitzet moet ik ondanks dat de receiver nog  aanstaat , deze eerst uitzetten en weer aanzetten om geluid van de receiver te krijgen.

Zoals je weet heb ik de Sateliiet aangesloten op HDMI -1 van de receiver en vanuit HDMI -out naar de TV HDMI 2  ( zoals aanbevolen in de gebruiksaanwijzing ).

In het verleden had ik de REBOX rechtstreeks op de TV aangesloten omdat mijn vorige receiver geen HDMI had en daarnaast met een optische kabel van de SAT naar

de receiver een verbinding gemaakt . Ik had dan ook het TV-geluid over de receiver speakers.

Resumerend : Kan ik niet beter de laatst genoemde aansluiting weer invoeren om de geluidsproblemen te voorkomen en ik zie ook niet echt het voordeel ervan

in om eerst alle aansluitingen via de Receiver te laten lopen.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

 

Mvg Hans 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Hans,

 

Een eerste vaststelling is dat de receiver kennelijk niet goed omgaat met het in- en uitschakelen van de TV als hijzelf aanstaat. Of je de receiver wilt gebruiken als video-keuze voor de TV of niet hangt mede af van het feit of je nog meer HDMI-bronnen (DVD/BluRay of media-speler) op de receiver hebt aangesloten, en of er op de TV voldoende HDMI-ingangen zitten. 

 

Zelf zou ik (mits de receiver voldoende digitale ingangen heeft en de TV voldoende HDMI-ingangen) het video rechtstreeks met HDMI-kabels op de TV aansluiten, en alle audio met digitale verbindingen naar de receiver. Bij TV kijken met de Rebox kan de receiver dan geheel uitgeschakeld blijven. In dit geval moet de Dolby Digital op de Rebox op uit, ander hoor je niets uit de TV luidsprekers.

 

Deze aanpak heeft ook een nadeel: als je van video-bron wilt veranderen en in surround wilt luisteren (bijvoorbeeld bij het spelen van een DVD) moet je op twee apparaten de ingang wisselen (de TV voor het beeld en de receiver voor het geluid). Huisgenoten zouden dat wel eens lastig en/of onlogisch kunnen vinden.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...