Ga naar inhoud


slecht beeld/blokken Ned1HD, RTL4HD, RTL7HD


Boudewijn

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb de laatste 2 maanden een vervelend probleem: slecht beeld en veel blokken op Ned1HD, RTL4HD en RTL7HD.

 

De opstelling:

Triax 88cm met 4 quad LNB's op 13, 19. 23 en 28 graden.

2 aansluitingen gaan elk via een eigen disec naar de woonkamer waar een Vu+Solo2 staat

1 aansluiting gaat via een disec naar de slaapkamer waar een Dreambox 500HD staat, daar is het beeld prima, geen problemen.

Kabels zitten geen connectors tussen die problemen zouden kunnen geven, van disec rechtstreeks naar tuner

 

Als het beeld blokt op b.v. Ned1 dan is het signaal 86%, AGC 86% en een BER van 0

Draai VTI 6.0.8 en heb deze al eens helemaal schoon er op gezet (geen backup teruggezet) maar dat mocht niet helpen.

 

Als ik via de webif kijk op een laptop geeft het beeld dezelfde problemen, hetgeen m.i. aantoont dat het niet aan het 

systeem na de Vu+solo2 ligt.

 

Ik begin het vermoeden te krijgen dat de tuners van de Vu+solo2 niet goed meer zijn.

 

Iemand enig idee wat ik nog kan testen om e.e.a. aan te tonen/uit te sluiten.

 

Vreemde is dat ik soms een uur zonder problemen kan kijken en dan 5 minuten blokken en dan weer even goed etc.

Vooral 's ochtends lijkt het systeem eerst even warm te moeten worden.

Vreemde is echter dat het op andere zenders het probleem er niet is, in elk geval, daar heb ik het nog niet gezien maar omdat het toch enigszins willekeurig lijkt.

 

Alvast bedankt

aangepast door Boudewijn
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Pedro Newbie

Heb je de kabels wel eens gewisseld aan de LNB, dus de kabel van de DB 500 HD verwisselen met die van de Solo2

Is het probleem dan nog aanwezig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook ooit een toestel gehad,die eerst een soort van "warm" moest lopen.Bij controle bleek er een onderdeel te zijn,die het beetje bij beetje begaf.Ik zou indien mogelijk de hardware eens (laten) nazien.

Bij mijn dm600PVR was het bij warmte het probleem,daar was de vervanging van de voeding de oplossing.

Maar vooraleer je iets doet,zou ik even de ontvangers wisselen,om toch uit te sluiten,dat er iets mis is met schotel,lnb,switch en kabel + connectoren.

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder onderzoek gedaan: andere voeding -> geen resultaat

Verplaatsen naar slaapkamer -> in ca. 15 minuten geen blokken gezien, maar ja, daarna op de oorspronkelijke plek ook een half uur goed. Morgen duurtest uitvoeren. Dan ook de kabeltuner en kaartlezer meenemen zodat het stroomverbruik ook gelijk is.

Beneden zijn 2 kabels, die omgedraaid, geen effect, ook blokken, ook gewisseld tussen tuner A en B. Als het dus aan de bekabeling+diseqcs ligt dan zijn 2 sets tegelijk 

om zeep terwijl de 3e het gewoon doet, kan natuurlijk maar klinkt heel toevallig.

 

O ja, als er blokken zijn, en ik zap naar een andere zender en terug, dan doet ie het weer een tijdje goed. 

Temperatuur lijkt niet uit te maken, bij koude start blokken en nu bij 40 graden ook.

 

Nog een test: Als ik de Gui herstart, blokt ie na een paar seconden even en doet het dan een half uurtje prima.

 

Het apparaat heb ik over 3 dagen precies een jaar, dus maar meteen een RMA aangemaakt bij de winkel, al is het maar

om niet uit de garantie te lopen.

 

Morgen eerst de duurtest op de slaapkamer en als dat niet helpt Openpli er maar eens op zetten om te kijken of het

een software probleem is, ik moet tenslotte zeker weten dat het hardware is, anders krijg ik 'm gewoon in dezelfde

staat weer terug waarschijnlijk.

aangepast door Boudewijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me geen software probleem.

En 2 tuners tergelijkertijd kapot? Kan eigenlijk niet.

 

Haal de kap er eens af, zet hem op een zender die niet goed werkt en dan een haarföhn erop.

Maak het ding eens goed warm...als het effect dan weer optreedt, dan kijk eens waar de warmte van de föhn de meeste invloed heeft.

Ga vooral met de föhn richting voeding en de beide tuners.

 

Het kan ook zijn dat de LOF van je LNC wat verlopen is. Dan staat de ontvanger net op het randje van lock of geen lock.

Je kunt dan de LOF aanpaasen in het tuner menu. Ga van "universal" weg en dan per hand corrigeren.

Kijk naar de foto hoe ik het gedaan heb. Bij mij is de LOF behoorlijk weggelopen over de jaren.

 

post-52831-0-47339900-1403123279_thumb.jpg

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De LOF (Local Oscillator Frequency) is een vaste oscillator frequency in de LNC.

Voor de lage band is die normaal gesproken 9.750 Mhz en voor de hoge band 10.600 Mhz

Door deze frequentie te mengen met de werkelijk te ontvangen frequentie (super-heterodyne principe) ontstaat de zogenaamde L-band. Deze band is makkelijk over een coaxkabel te transporteren. De zeer hoge Ku-band frequencie is namelijk niet via coax te transporteren maar uitsluitend via een golfpijp wat zeer onpraktisch tot onmogelijk zou zijn.

In feite zet de LNC door het superheterodyne (=meng) principe de te onvangen frequentie met ongeveer een faktor 10 omlaag.

 

Als voorbeeld de frequenties voor NED1HD en NED2HD op Astra 23,5° E:

 

NED1HD: 12.188 Ghz. Dit is de hoge band. de LOF hiervoor is 10.600 Ghz.

Door subtrahieve menging ontstaat: 12.188 - 10.600 = 1.588 Mhz.

Deze IF (= Inter Mediate) frequentie valt in de L-band en daarop is de ontvanger in werkelijkheid afgestemd.

 

NED2HD: 11.739 Ghz. Dit is de lage band. de LOF hiervoor is 9.750 Ghz.

Door subtrahieve menging ontstaat: 11.739 - 9.750 = 1.980 Mhz.

Deze IF (= Inter Mediate) frequentie valt in de L-band en daarop is de ontvanger in werkelijkheid afgestemd.

 

Als nu de LOF´s in de LNC wat verlopen zijn, dan onstaat door de menging een foutieve L-band frequentie. De ontvanger heeft echter een vangbereik en zal de zender toch een lock brengen. Tot op een gegeven moment het vangbereik te klein wordt, de ontvanger gaat blokken of helemaal niets meer ontvangen.

Door de LOF´s nu in de ontvanger per hand aan te passen is er niets aan de hand, de software rekent het voor je om en je kunt de normale ontvangst frequentie ingeven zonder je er kopzorgen over te hoeven maken.

De lage band loopt van 10.70 tot 11.75 GHz

De hoge band loopt van 11,75 tot 12,75 GHz

Het is niet mogelijk de hele Ku-frequentieband van 10.70 tot 12.75 GHz in één keer af te dekken met één enkele oscillator. De band is hier te breed voor.

De LOF´s kunnen verlopen door weersinvloeden, veroudering of door de fabriek al verkeerd ingesteld zijn.

je kunt natuurlijk ook een nieuwe LNB kopen... :grin:

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn beide Invacom quattro LNC´s liggen zover naast de frequentie dat mijn VU+ er vaak niet op locked. Hetzelfde probleem met mijn oude Dreambox 7020Si. Die is nog kritischer en in het geheel niet tolerant.

Je merkt het vooral op SCPC transponders met lage S/R´s. Dan moet de ontvangst-frequentie zeer nauwkeurig kloppen omdat de bandbreedte door de lage Symbol Rate heel klein is.

Je kunt de LOF´s ook laten voor wat ze zijn en op de ontvanger de frequentie wat naar boven of onderen gecorrigeerd ingeven.

Of de ontvanger zelf een scan laten doen in plaats van een voorgekauwde zenderlijst er in te plaatsen. Want hierdoor ontstaan deze problemen: Jantje maakt een zenderlijst met een juiste of onjuiste LOF in zijn LNC en zet die op het www. Pietje plaatst die zenderlijst in zijn ontvanger  Met met een afwijkende LOF in Pietje´s LNC, dan krijgt hij de problemen.

 

Als beide LNC´s ongeveer dezelfde afwijking hebben of precies kloppen is er geen probleem maar als de LOF van Jantje en Pietje tegenovergestelde afwijkingen hebben dan gaat het heel gauw mis.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me geen software probleem.

En 2 tuners tergelijkertijd kapot? Kan eigenlijk niet.

 

Haal de kap er eens af, zet hem op een zender die niet goed werkt en dan een haarföhn erop.

Maak het ding eens goed warm...als het effect dan weer optreedt, dan kijk eens waar de warmte van de föhn de meeste invloed heeft.

Ga vooral met de föhn richting voeding en de beide tuners.

 

Het kan ook zijn dat de LOF van je LNC wat verlopen is. Dan staat de ontvanger net op het randje van lock of geen lock.

Je kunt dan de LOF aanpaasen in het tuner menu. Ga van "universal" weg en dan per hand corrigeren.

Kijk naar de foto hoe ik het gedaan heb. Bij mij is de LOF behoorlijk weggelopen over de jaren.

 

attachicon.gifscreenshot Empfangseinstellungen.jpg

Bedankt voor de informatie en de uitleg.

Als ik de instellingen overneem zoals in jouw screenshot krijg ik helemaal geen beeld meer. Maar weer op de oude waarden gezet. De zenderlijst die ik gebruik is al een wat oudere, daarom maar even alle satellieten opnieuw scannen, hopen dat dat helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

komt vaker voor dan je denkt die verlopen frequenties

 

 

Misschien kunnen we van mijn relaas een sticky maken omdat dit inderdaad vaak voorkomt. Ik lees vaak dat users ontvangst problemen hebben op één of een paar zenders terwijl de andere allemaal prima doorkomen. Vaak kopen ze dan een nieuwe LNC en de problemen zijn dan opgelost terwijl het heel makkelijk opgelost kon worden door de LOF´s handmatig aan te passen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie en de uitleg.

Als ik de instellingen overneem zoals in jouw screenshot krijg ik helemaal geen beeld meer. Maar weer op de oude waarden gezet. De zenderlijst die ik gebruik is al een wat oudere, daarom maar even alle satellieten opnieuw scannen, hopen dat dat helpt.

 

Mijn LOF´s waren alleen als voorbeeld bedoelt. Die moet je niet kwakkeloos overnemen maar empirisch vaststellen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog een eenvoudigere methode om de LOF´s precies goed in te stellen:

 

Stel je geeft in je ontvanger de frequentie voor de transponder in waar NED1HD op zit: 12.188 GHz.

Je laat de ontvanger zoeken en hij vindt, locked de transponder.

Kijk dan naar de frequentie waarop de ontvanger deze transponder gevonden heeft. Door de OK knop kort in te drukken. Je ziet dan in het overlay display de ontvangstfrequentie. In mijn geval was dat: 12.196 GHz, Dus 8 MHz hoger. Daarom heb ik de LOF voor de hoge band met 8 MHz verlaagd: 10.592 GHz in plaats van 10.600 GHz.

 

Na het handmatig veranderen van de LOF moet je de transopnder weer wissen en de ontvanger opnieuw laten scannen.

 

Voor de lage band doe je precies hetzelfde.

 

De werkelijke ontvangst-frequentie zie je ook door: menu - informatie - kanaal - tunerstatus (blauwe knop) in te geven. Dan zie je de frequentie waarop de ontvanger de transponder waarop NED1HD zit gevonden heeft. Is er een afwijking met de frequentie op Lyngsat & Co, dan kun je die met de LOF´korrigeren. Daar is dat menu per slot van rekening voor. :grin:

 

Het probleem treedt eigenlijk alleen dan op als je een zenderlijst van iemand anders in je ontvanger laadt.

Laat je de ontvanger zelf een scan doen dan heb je met dit probleem eigenlijk niets te maken. Op het moment dat je zelf handmatig de frequentie van Lyngsat of KingofSat per transponder ingeeft weer wel.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.e.a. met de LOF is voor mij veel te moeilijk, krijg met geen mogelijkheid beeld.

De instellingen die op het screenshot onder LOF staan zeggen mij niets en ik heb ook geen idee waar ze op moeten staan.

Heb de transponder van Ned1 op alle frequenties +/- 10 rondom 12.188 laten zoeken en vinden en alles geeft blokken.

 

Heb dezelfde zenderlijst in mijn DM500HD geladen en die geeft, op de plek waar normaal de Vu+Solo2 staat, met dezelfde bekabeling

geen blokken en prachtig beeld.

 

Vu+Solo2 gaat dus maar terug naar de winkel, mag die het oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...