Ga naar inhoud


Twijfel tussen 2 Sat-meters.


Catalán

Aanbevolen berichten


Na jaren een Satlook micro kocht ik een Satlink WS-6918, was dit een miskoop.

Ik heb nu terug een Satlook micro maar de nieuwere HD versie.

Elk merk heeft vandaag een (chinees) meettoestel maar de Satlink en andere bouw gelijke meters zijn eigenlijk speelgoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spectrumanalyser is voor het uitrichten van een schotel een must in het digitale tijdperk, met analoge doorgifte was dat niet zo belangrijk..

 

Dat was wel degelijk belangrijk. Zo kun je namelijk met een spectrumanalyser de kruispolarisatie perfekt instellen. Stond dat bij een analoog gemoduleerde transponder verkeerd dan had je een goede kans dat je de programma´s op de tegenoverliggende pol´s tergelijkertijd kon zien.

Digitaal is de kruispolarisatie ook belangriijk maar als het niet perfekt staat afgesteld niet onmiddelijk storend.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn waarde Drs, met het uitrichten van de schotel bedoel ik ook werkelijk alleen de schotel mee.

Wanneer de parabool reflector op maximaal signaal is afgesteld ga je pas met je skew van de lnb aan de gang.

Je kon dan de verkeerde polarisatie kiezen en op minimaal signaal afregelen.

In het analoge tijdperk zag je tussen de ruis flarden van syncbalken wanneer je met de schotel in de buurt kwam.

Met digitale ontvangers zal er eerst een signaal lock moeten zijn voordat je met een ontvanger wat kunt uitrichten.

Je spectrum analyser functie laat al signaal zien wanneer je ontvanger er nog helemaal niets mee kan aanvangen.

 

Kruispolarisatie bepaalt in bepaalde mate de ber en daarmee ook je slecht weer uitvaldrempel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is in feite wat ik bedoelde.

Met de hulp van een spektrum analyser kun je heel mooi zien hoe de horizontale transponders verdwijnen terwijl de vertikale transponders sterker worden terwijl je aan de skew draait.

De BER zal dan met grote zekerheid zo laag mogelijk zijn.

 

In de analoge tijd stemde ik ook mijn ontvanger op de tegenoverliggende polarisatie af en probeerde de ruis op een minimum in te stellen door aan de skew te draaien. Afhankelijk van de kwaliteit van de LNC lukte dit zeer goed of minder goed.

De veldsterkte van satelliet-transponders is tegenwoordig zo hoog dat er altijd wel een kleine crosstalk is tussen H en V.

Daarom wordt (werd) voor zeer sterke DTH satellieten ook wel circulaire polarisatie toegepast. Dit geeft betere kruispolarisatie waarden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

De meeste spectro meters hebben tegenwoordig een digitaal geheugen wat eerst ingelezen moet worden waardoor de meting en het beeld van de spectrum analyzer vertraagd weergegeven wordt.

Dit bemoelijkt het uitrichten waardoor je steeds de sateiliet voobij schiet met uitrichten.

 

Daarom heb ik een trimex 3500, die heeft een realtime spectro en werkt prachtig met de schotel uitrichten.

Volgens mij kan je dus beter dan niet de trimex 4500 of satlink modellen nemen omdat die vertragend werken

met de spectrometer tijdens uitrichten met de schotel antenne.

 

Na aanleiding van deze video ..

 

http://tiny.cc/wmvcox

 

Na een paar jaar nog steeds plezier van ;)

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een poosje de Satlink WS-6932 HD, niet voor professioneel gebruik maar voor mijn gebruik bevalt ie goed.

Probleem zijn echter de updates, daarvoor moet je bijbetalen, dat hoort niet.

 

Ook een X-Finder in gebruik, vooral omdat ie ook DVB-T en DVB-C signaal doet, werkt goed maar aan de trage kant bij het uitmeten echter wel veelzijdig.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

goede avond

 

Heb sinds kort het zelfde probleem (mijn oude meter is overleden onlangs na een 15 jaar gebruik)

twijfel hier ook tussen de amiko x finder

en 

 

Emitor Satlook Micro HD 2  deze is er ook zonder de hd 8psk mogelijkheid 4 psk sd wat kan deze minder kan men daarmee de 8psk signalen niet optimaal mee uitrichten?

 

de eerste kan dvb t ts  en c als extra en men kan het kanaal zien (is het nodig) die vraag stel ik me

van mijn oude meter ben ik gewend geen vertragingen en dergelijke tehebben bij het meten.

Nu wil ik toch graag iets gaan kopen is de prijsklasse van 450 euro ergens.

 

zoals ik gelezen heb ik onderstaande zeker nodig in een nieuw exemplaar

signaal nit ber mer realtime spectrum analyzer

 

Alleen jammer dat men ze nergens effe kan proberen de xfinder heb ik wel al gezien (alleen maar gezien niet kunnen proberen bij het uitrichten)

misschien kan iemand me helpen toch een passende meter tevinden.

 

 

Mike

aangepast door mike c200

Vu+ ultimo 4k

Topfield 7710
Wavefrontier t90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar uit interesse: Zijn jullie nou allemaal installateurs of koop je voor je lol zo'n dure meter om af en toe je schotel mee uit te richten? (Wat m.i. als je het gelijk goed doet jaren mee kan gaan).

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben geen installateur maar heb wel al weer een paar jaar een Satlook Digital NIT.

Wanneer je een keer met zo een meter en schotel uitgericht hebt wil je nooit meer zonder.

Het is namelijk de enige manier om een schotel 100% goed uit te richten, en met schotel bedoel ik niet alleen de parabool reflector maar ook de juiste plaatsing van de LNB in het brandpunt van de schotel.

Ik gebruik hem niet dagelijks, maar voor het oplossen van storingen of wanneer er problemen zijn bij vrienden en bekenden is het een prima instrument.

 

Een Dect telefoon of andere storingen zie je binnen 5 seconden op de spectrum analyser.

Een real-time spectrum analyser en geen software matige oplossing is wel aan te bevelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het me wel voorstellen dat een (goede) meter zijn voordelen heeft.

Ik heb geen vrienden met schotel ("Ik heb toch kabel?" en "Ik ben toch geen Turk!" zijn veelgehoorde excuses) maar wil wel een goede installatie.

Dus toch wel een overweging waard. Tot nu toe deed ik het "gewoon" met de signaalmeter op de ontvanger i.c.m. een app bijv.

Gewoon alles op maximaal signaal afstellen. Inderdaad ook de positie van LNBF, skew ed.

 

Aangezien zo'n meetapparaat meer kost dan de gemiddelde ontvanger, is dat toch wel even een rib uit m'n lijf als ik hem alleen voor mezelf zou gebruiken.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en ik doe het altijd met een kleine tv van 2 tientjes en een ontvangertje van ong 5 tientjes en ik heb er al heel wat geplaatst zo en er is nog nooit iemand met klachten over de ontvangst teruggekomen dus waarom een dure satfinder (meter) ???????

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

A: Omdat het altijd beter kan.

B: Ik wil geen tv ontvanger en satelliet ontvanger naar het dak slepen, inclusief voedingskabel.

C: Je geen beeld nodig hebt om een schotel optimaal af te kunnen stellen.

D: Een ontvanger eerst een lock op het signaal moet geven en eerst dan pas een signaalbalkje zichtbaar is.

E: Een goede satfinder een spectrum analyser heeft waarmee je binnen een paar seconden signaal hebt en de NIT functie je enkele seconden later vertelt welke satelliet je aangepeild hebt.

F: Je meer signaal parameters zichtbaar kunt maken, de spectrum analyser laat zien of de signaal sterkte over de hele band gelijk is of dat je door een slechte kabel extreem signaal verliest bij hogere frequenties.

   Je ziet de BER niet alleen op 0 staan, maar tot magnitude achter de komma, iets waarmee je de skew optimaal kunt instellen.

   Je ziet storende transponders van nabuur satelliet posities, die je kunt verminderen door het draaien van de schotel. Je ziet de signaal/ruis verhouding.

   Er is een display waarmee je de 4 quadranten en de demodulatie van het gemoduleerde signaal kunt optimaliseren en controleren.

G:Cross-X polarisatie is direct zichtbaar en kan geoptimaliseerd worden.

H:De Diseqc schakelaar kan aangestuurd en gecontroleerd worden.

I: Bij sluiting in een kabel komt er een mededeling op het scherm in plaats van een rookwolk uit de ontvanger.

J: Externe storingbronnen zijn direct zichtbaar en de bron is eenvoudiger te vinden.

K: "Plaatjes" van meetgegevens kan je opslaan voor latere evaluatie of vergelijking.

L: Snelheid van werken, bij bijvoorbeeld een tripple LNB kan je door het drukken van 1 knop tussen de verschillende posities schakelen en heb je binnen de kortste tijd een optimaal ingestelde LNB.

M: Veiligheid, op een schuin dak moet je niet met tv's en ontvangers gaan lopen sjouwen. een goede meter hangt met een draagband op je schouder of voor je buik.

N Tijdsbesparing, het uitrichten van een schotel gaat veel  sneller en tijd is geld.

 

Het gebruik van elk meetinstrument staat en valt met de theoretische kennis van de gebruiker, jouw vraag maakt duidelijk welke parameters er bij jou nog niet bekend zijn, on offence!

 

Een signaal pieper of een gewone ontvanger laten je de schotel uitrichten op maximaal signaal, maar welk signaal?

Het gaat helemaal niet om maximum meter uitslag, maar om een maximum van het gewenste signaal zonder bijkomende stoorbronnen.

 

Wanneer jij uitricht op een transponder waarbij de nabuur satelliet ook een transponder actief heeft op dezelfde transponder frequentie zal de signaal meter maximaal uitslaan op een richting waarbij er zowel van de gewenste als de ongewenste transponder signaal komt.

 

Met de modulatie keuze van Canaldigitaal is het uitrichten van een schotel niet iets van ongeveer maar van precies geworden, het staat hier vol met vragen over de ontvangstkwaliteit en slechte ontvangst, allemaal terug te voeren op uitrichting en kwaliteit van toegepaste componenten.

 

Het plaatsen van schotels is nog altijd een vak, waarvoor de nodige kennis van theorie een must is.

Als hobbyist kan je je ook verdiepen in de materie en een heel eind komen, maar wanneer je met kennis van zaken een schotel wilt plaatsen is een daarvoor bestemd meetinstrument een basisbehoefte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt het verschil tussen knutselen en een professionele en perfecte afstelling, dat gezeur dat het steeds bijna niets mag kosten is mijn probleem niet, ik ga op alle vlakken steeds voor top kwaliteit en resultaat en voorzie dan ook het budget ervoor.

 

En met bar slecht weer kan ik dan gewoon blijven genieten van de prachtige HD zenders, terwijl het bij de knutselaars zoals ik te vaak verneem al vlug ineenstort.

 

De nu al opgedane kennis zal dan in de nabije toekomst zijn nut opleveren bij een meer complexe installatie die er staat aan te komen.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...