Ga naar inhoud


Client disconnects


DBdrug

Aanbevolen berichten

Zie regelmatig in de Live Log voorbij komen dat de client (ontvanger boven) eerst disconnects en iets later (vaak tussen de 5 en 10 sec.) weer connect. Zie soms ook voorbij komen dat 'anonymous' disconnects, alsof de ontvanger boven een onbekende is. Toch heb ik boven weinig tot geen problemen met het beeld, wat ik op grond van de Live Log wel zou verwachten. Draai OSCam als 'server' op de ontvanger beneden.

 

Zat te kijken wat dit zou kunnen veroorzaken, loop daarbij tegen de volgende opties aan:

 

clientmaxidle  
HakenGruen.png parameter is optional

value for client process being idle before disconnect in seconds

Example:

clientmaxidle = 200 # Disconnect after 200 seconds
                       = 0 # idle disconnect disabled

Default:

clientmaxidle = 120 # Disconnect after 120 seconds

 

EN

 

sleep
HakenGruen.png parameter is optional

time waiting for inactive users in minues, can be overwritten per user in oscam.user

Example:

sleep = 5 # waiting time 5 minutes

Default:

sleep = # [blank] no waiting time

 

 

Wat doen deze opties nou precies? Clientmaxidle, na 2 minuten (=120 sec.) wordt de client verbinding verbroken als deze geen ECM's opvraagt (=idle, toch?), moet ik dat zo lezen? Waarom mag deze niet verbonden blijven?

 

Sleep, waiting time voor wat? Wat gebeurd er na die 5 minuten dan? Client in sleep mode? Geeft dat disconnects? 

 

Als ik kijk naar de connection time van CCcam op de ontvanger boven lijkt het alsof deze gewoon verbinding houd, los van elke instelling in OSCam. Maar schijnt bedriegt?

 

Heb bijna alle instellingen op default staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij krijg je ook melding 'anonymous' als OSCam een disconnect bericht vanuit de client krijgt, terwijl deze binnen OSCam al niet meer als connected stond aangemeld. Disconnect bericht komt dan vanaf een ip nummer, welke OSCam niet meer kan koppelen aan een gebruiker en daarmee 'anonymous' logt. Waarom een client een disconnect bericht stuurt, terwijl deze al niet langer verbonden is (tenminste gezien vanuit OSCam, wellicht denkt CCcam dat deze nog wel verbonden is), dat weet ik ook niet.

 

Had gister trouwens wel tweemaal dat beeld kort stilstond op slaapkamer, ecm tijd ging dan ineens naar zo'n 5 a 6 sec. Zag bij tweede keer dat er dan inderdaad een disconnect is van de user op OSCam en kort daarna weer een connect en vervolgens loopt het weer normaal. 

 

Is dit een probleem vanaf de client kant (CCcam) of vanuit de server kant (OSCam)? Wie zorgt ervoor dat de client een reconnect doet? En waarom dan?

 

Probleem is er naar mijn weten pas sinds de laatste weken! Draai met laatste OSCam (9838) en CCcam 2.21.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log even doorgespit, dit is een voorbeeld:

 

2014/08/28 04:48:25  1B017C0 c boven disconnected from 192.168.1.23

2014/08/28 04:48:27  1ABF4C0 c anonymous disconnected from 192.168.1.23

2014/08/28 04:48:39  1A4E580 c encrypted cccam-client 192.168.1.23 granted (boven, au=off)

 

Gebeurde dus vannacht, terwijl ontvanger boven op standby stond (geen beeld).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even door de OSCam timeline heengegaan, zou het hiermee te maken hebben:

 

Changeset 9799
 
Timestamp: 07/17/14 02:04:20 (6 weeks ago) Author: blueven Message:

Revert commits #9791#9792#9793#9794#9795#9796 and #9798

New Changes from #9790:

  • remove keepalive stuff in cs357x, in NO-cacheex mode. Not nedeed.
  • if someone would ONLY connect on init, whitout keep connection alive, simply set connectoninit=1 and leave keepalive as default (0)
  • As reported in documentation, umaxidle should avoid idle disconnection for a user, overwriting clientmaxidle, but was not so. FIXED.

 

-1 as default, that means "use clientmaxidle" (default changed to -1)
x>0 use this value to detect when disconnect the client for inactivity, overwriting general clientmaxidle (as it already is)
0 avoid killing client for inactivity, ignoring clientmaxidle (fixed)

aangepast door DBdrug
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, client (ontvanger boven) was 'idle' vannacht, dus waarom de reconnect dan?

 

clientmaxidle staat bij mij op de default 120 (sec.).

 

umaxidle staat bij user 'boven' op de default -1 (wat trouwens verkeerd staat in de OSCam WiKi:

 

umaxidle

HakenGruen.png parameter is optional

NEW svn8929:09/25/2013

CHANGE svn 9801:07/17/2014

umaxidle = seconds

value for user being idle before disconnect.

-1 = use clientmaxidle in [global]-section
0 = idle disconnect disabled (default)

aangepast door DBdrug
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt deze parameter ook nog, onder Config, CCcam:

 

keepconnected

HakenGruen.png parameter is optional

set CCcam keepalive modus:

0 = disconnect client when max idle time is reached
1 = keep client connected (default)

 

Heb deze op de default 1, CCcam clients zouden dus daarmee de verbinding niet mogen verliezen.

 

En deze dus:

 

keepalive

HakenGruen.png parameter is optional

disable keepalive between newcamd-server and client connection

keepalive = 0 # disabled
keepalive = 1 # enabled (default)

 

In de WiKi staat het volgens mij niet goed, als je nieuwe user aanmaakt, staat keepalive niet aangevinkt en staat er niets in de oscam.user. Zet je vinkje aan, komt er keepalive=1 bij de user te staan. 0 lijkt daarmee default, maar dit lijkt geen invloed te hebben op de disconnects.

aangepast door DBdrug
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geprobeerd met clientmaxidle = 0 in oscam.conf, probleem lijkt daarmee 'opgelost'. Maar toch is recent iets gewijzigd in de OSCam code (vermoedelijk dus met 9799) waardoor dit nodig is. Het lijkt een onbedoeld bij-effect van de recente wijziging.

 

Het is ook een beetje verwarrend, je hebt 'clientmaxidle', 'keepconnected', 'keepalive' en 'umaxidle', eigenlijk allemaal met zelfde doel lijkt het, verbinding wel of niet behouden voor client / user. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben nou aan het testen met 9842, zowel met Oscam, CCcam als MGcamd, maar draait net een half uurtje, kan nog niet zeggen dat ik iets fouts heb gezien

aangepast door alias haha

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nogmaals getest met clientmaxidle weer op de default setting van 120 (sec.), maar dan zie ik weer regelmatig disconnect meldingen voorbij komen de user 'boven'. Met clientmaxidle op 0 gebeurd dit aanzienlijk minder (vrijwel niet). Met OSCam <9799 gebeurt dit niet.

aangepast door DBdrug
Link naar reactie
Delen op andere sites

@theparasol, het is en blijft moeilijk met dat umaxidle  = 0 !!!     Betekenis volgens WiKi ; idle disconnect disabled (default)

 

Denk toch dat het beter is om in sectie [global] te plaatsen; clientmaxidle  = 0 en bij iedere user; umaxidle  = -1 te gebruiken (zie resultaat in posting no 13 !)


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...