Ga naar inhoud


Simpele multifeed bricoleren


de mon
Ga naar oplossing Opgelost door de mon,

Aanbevolen berichten

@Sprietje:

Mooie tekening!  :)

 

Om eventueel verschuiven/verdraaien van de twee helften ten opzichte van elkaar tegen te gaan, is wellicht ook nog een extra(/tweede) pennetje (of een spijkertje zonder kop), die half in beide helften steekt, een idee. Maar wellicht dat jouw schroef alles al voldoende bij elkaar houdt.

 

Ben benieuwd naar het eerste exemplaar!

 

Groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk idee! Wist niet dat er zulke ronde plastic staven te koop waren van de goede maat. :)

 

Zat zelf eerder te denken aan een platte plaat, waar rondjes uitgezaagd/geboord (met zo'n center-boor) moesten worden. Maar dit is wellicht minder werk, en preciezer te maken!

 

Heb alleen weinig kennis aan mensen in dit soort praktische beroepen :(, dus moet er nog even over nadenken :confused: .

 

groet, A33

Zo heb ik er al meerdere gemaakt voordat er duo lnb's met verloopringen op de markt kwamen .

Op m'n werk hebben we 20 mm PE plaat waar ik met een 40 mm gatzaag een rondje maak en vervolgens op de draaibank een passend gat boorde voor de lnb .

Allemaal centrisch , maar jouw exentrische zou een oplossing kunnen zijn voor die Sedea schotel in Frankrijk . :)  :)

Ga er morgen een maken en dinsdag meenemen .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedaan met zo'n goedkope gatzaag set , deze zijn niet maatvast en gaan altijd open staan .

Met een tye-rap de maat begrensd , helemaal doorboren vanaf een kant ging ook niet , dus halfweg omgedraaid .

We hebben ook rond nylon stafmateriaal , dit heeft echter een overmaat van plusminus 1.5 mm , ook geen probleem voor de draaibank .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste uren in B ben ik nog bezig met testen.Die U-houdertjes met boutje en 2 ronde gaatjes(#15) hebben niks stabiliteit.Die naar de schotelarm gaat was broodnodig.Een steeds verschuivend rail bij manoeuvreren van een lnb was dat.

Gewoon wat V's gevijld in die gaten onderaan,'t zit nu muurvast.En signaal heb ik ook.De smalste lnb kop ,ultra multifeed is de beste van allen.

  • Like 1

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ie dan , de (eerste ??) exentrische verloopring .

Misschien bij de volgende het 23 mm gat nog dichter naar de rand boren .

Voor stabiliteit niet geheel doorgezaagd , het materiaal PE (akulon) is taai genoeg om meerdere keren open te kunnen buigen zonder te scheuren .

post-30993-0-64975100-1410784603_thumb.jpg

post-30993-0-03685700-1410784615_thumb.jpg

post-30993-0-60721000-1410784623.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ie dan , de (eerste ??) exentrische verloopring .

 

Beautiful!

 

Hij glimt ervan!

Mooi, excentriek exemplaar  ;):)  .

 

A33.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit trust.
Ja, ik had in mijn tekening het gat zo gesitueerd, dat er nog 2mm vlees zou blijven staan maar 1,5mm kan ook wel.
De twee helften net aan elkaar laten zitten daar had ik ook al aan gedacht en dat is met een scherpe ijzerzaag waarmee je hem doorzaagt natuurlijk goed te doen.

En wat je met zo'n excentrische verloopring natuurlijk ook kunt doen is het excenter zo te verdraaien dan de ingeklemde golfpijp ietsje hoger komt te staan. Dan heb je nog minder last van eventuele brede lnb-klemmen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hier in Carces Frankrijk even een oud schoteltje (  54 cm br 61 cm h) tevoorschijn gehaald.

Hierin een duo-lnb voor 60 cm geplaatst met de a33 ring , past perfect , alleen moest van de onderschaal van de lnb klem , aan de zijkant een stukje worden afgezaagd anders kon de duo-lnb niet genoeg gekanteld worden . Omdat ik wist dat die lnb klemmen met oren vaak iets breder zijn dan 20 mm , had ik ook een 25 mm breed exemplaar gemaakt .

Afgesteld op 23.5 en daarna gekanteld voor 19.2 , iets verdraaien van de schotel resulteerde op beide sats tot signaal verslechtering .

Klein nadeel , de lnb staat iets uit het midden en die voor 19.2 uiteraard nog iets meer dan met een normale verloop ring .

Om de vraag van Sprietje voor te zijn  :P maat X is 475 mm v.a. hart klem .

Conclusie zoals eerder geschreven , een duo-lnb voor een grotere schotel is de ideale maat op een kleinere schotel in zuid Franrijk .

Ik zie dan ook met vertrouwen het plaatsen op het dak van de TDS78 met de IDLB-QUADM21-MNO43-8PP tegemoet .

 

post-30993-0-08204000-1410982937.jpg

post-30993-0-75488500-1410982950.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klein nadeel , de lnb staat iets uit het midden en die voor 19.2 uiteraard nog iets meer dan met een normale verloop ring .

 

Als je met het buisje van de 19 oost nog een klein beetje bewegingsvrijheid hebt, kun je ook nog experimenteren met de a33-adapter-ring een klein beetje linksom gedraaid t.o.v. horizontaal (zoals gezien op jouw foto).

 

Gevolg:

1. de LNB voor 23oost komt weliswaar iets hoger maar ook iets dichter bij het midden (opnieuw uitrichten nodig!).

2. de LNB voor 19oost komt ook iets hoger, en daardoor in verticaal opzicht iets beter gericht op de spiegel (signalen van boven en beneden van de spiegel iets beter in fase).

 

Ik zou gokken dat dat voor de 19 oost nog een kleine merkbare verbetering zou moeten geven.

Maar, zoals gezegd: het blijft een experimentje.. :)

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

Misschien de schotel niet helemaal optimaal uitgericht?

 

Waarom denk je dat ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duo-lnb moet zonder meer 12 graden schuin worden gezet. Dat is een onvoorwaardelijke instelling om beide koppen in de juiste positie te hebben en ook om een optimale skew per lnb te hebben.
Ik denk aan een niet optimale afstelling omdat je schreef dat de signalen van beide sats verslechterden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bedoeling was te zeggen dat wanneer de kop afstand hier niet zou passen , je door verdraaien van de schotel , op 19.2 of 23.5 , iets van verbetering moest krijgen . Dat is dus niet het geval .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Je schrijft: "Maar ja, dan moeten alle schotelfabrikanten voor al hun schotels dat gaan doen."

 

Nee dat hoeft helemaal niet.

Ten eerste wordt een 4,3 graden triple-lnb hoofdzakelijk alleen in Nederland gebruikt, dus gaat het om schotelmerken die enige omzet hebben in Nederland.

Ten tweede kan het ook een andere fabrikant zijn die er brood in ziet om een aanvulling in een assortiment van schotelbenodigdheden op de markt te brengen.

Maar nogmaals, ik doel in principe niet op de lnb-klem die in de lnb-arm zit maar die op de multirail geplaatst moet worden.

 

Heb je dit wel eens gezien? Hier is dus wel een verloopring...

 

UM-IDLB-SET01+2-MULTI(EnV220908).pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...