Ga naar inhoud


triple LNB van canal plus ook op een 80cm schotel bruikbaar ?


Wilhelmus777

Aanbevolen berichten

Tja, ik dacht dat iedereen toch wel wist dat het belangrijk is, dat een correcte impedantie belangrijk is bij hoogfrequent signaaloverdracht. 

 

Bij misaanpassingen kun je staande golven krijgen en kunnen bepaalde frequenties gewoon helemaal dood vallen.

 

Jij wilt dus twee coaxkabels van 75 ohm parallel zetten, dus 37,5 ohm, en dat aansluiten op een 75 ohm coaxkabel. De effecten die dan optreden zijn onvoorspelbaar.

 

Ik heb (o.a. op wikipedia) nog eens allerlei zaken nagelezen. Ingewikkelde kost, over die reflecties, en in de praktijk inderdaad niet altijd voorspelbaar zo te zien.

 

Ook op sat4all is er een draadje over het effect van solderen van een satellietkabel (i.p.v. het gebruik van een verbindingsstukje), namelijk: het halveren van de impedantie! Zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/285495-beste-manier-om-coax-te-verlengen/

Kennelijk zijn er genoeg echte techneuten die dat zo doen, en kennelijk gaat zo'n halvering van de impedantie dus vaak zonder problemen. Dat relativeert voor mij toch wel de gevaren van die misaanpassing.

Maar het is natuurlijk wel een crime, als je vervolgens bij problemen op zoek moet naar de oorzaak, en die komt door dit soort misaanpassingen. Dat kan dan zoeken naar een speld in de hooiberg worden..... :(

 

Bij de oplossing van @Trust heb ik nog nooit van missaanpassingsproblemen gelezen, ook niet bij het gebruik van zo'n T-stuk :).  Maar goed, voor de impedantie is zo'n DC-through splitter dus beter.....

 

Weer wat geleerd! :)

 

Groet, A33

 

 

@Wilhelmus: Voor jou is dit technische geanalyseer inderdaad niet zo van belang.

Het kan bij jou met een 2/1-options switch, met de oplossing met de 4/1 switch van @Trust, of met een 0/12volt-switch (heeft jouw ontvanger een schakelbare 12volt-uitgang?).

Ook kan je je oude schotel in gebruik nemen met meerdere LNB's, en van de duo-LNB dan alleen één LNB gebruiken (of 1 gewone LNB op die schotel zetten). Mogelijkheden te over; kies maar....

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje , A33 en alle anderen,

 

Ik heb mijn oude schotel met de 4 lnb's terug geplaatst op een oude waterleidingpijp die hoog genoeg  was en mijn oude tuner (een Homecast (S3002 CICD) teruggebracht, de boel afgeregeld op de 19.2 sateliet, na veel geemmer signaal okay, maar alleen maar Astra 19.2 bij andere sattelieten zegt hij : Astra 1 is fixed sattelite", dus toen alleen de lnb van de 28.2 direct aangesloten op de tuner en jawel hoor beeld vanaf het eiland dat Engeland heet !!! alleen mijn oude tuner is geen HD dus geen BBC 1,2 enz.

Maar ja ik heb gezien dat een HD FA tuner in Duitsland €50 kost incl verznendkosten dus dan ben ik toch nog €40 goedkoper uit als dat ik een trople LNB moet kopen wat het uitgangspunt was van deze thread.

Ik ga wel naar Nederland bellen wat die Fixed satteliet betekent of misschien weten jullie het (wellicht de oude fabrieksinstellingen weer terugbrengen ?)

in ieder geval dank voor alle bijstand

Wilhelmus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Je schrijft:

"Bij de oplossing van @Trust heb ik nog nooit van missaanpassingsproblemen gelezen"

Nee dat klopt ook wel want in de meeste gevallen wordt er ook van uit gegaan dat de duo-lnb twee aansluitingen heeft en dan is er ook geen sprake van een misaanpassing, zie de bijlage.
 

post-60869-0-90999700-1411584848_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oplossing was niet met een twin duo lnb maar gewoon , met een enkele uitgang , welke via een splitter aan poort 1en 2 van een 4/1 switch verbonden is , op poort 3 en 4 kunnen nog 2 lnb's aangesloten worden .

Wilhelmus heeft helaas zoals ik gelezen heb , een single duo lnb , ander was het eenvoudiger geweest voor hem .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de oplossing van @Trust heb ik nog nooit van missaanpassingsproblemen gelezen, ook niet bij het gebruik van zo'n T-stuk :)

 

 

Beste a33

 

Je schrijft:

 

"Bij de oplossing van @Trust heb ik nog nooit van missaanpassingsproblemen gelezen"

 

Nee dat klopt ook wel want in de meeste gevallen wordt er ook van uit gegaan dat de duo-lnb twee aansluitingen heeft en dan is er ook geen sprake van een misaanpassing, zie de bijlage.

 

 

@sprietje:

"ook niet bij het gebruik van zo'n T-stuk", schreef ik.

Dus met de gevolgen van de misaanpassingen valt het kennelijk mee, is mijn conclusie.

 

(Ik schreef eigenlijk miss-aanpassing, zie ik :) . Leuke verschrijving :) .)

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar aanleiding van dit draadje https://www.sat4all.com/forums/topic/342331-geeft-een-t-stuk-signaalverlies/ en de vraagtekens hier , de diverse opties getest .

Mogelijk dat op andere frequenties grotere verschillen te zien zullen zijn , als iemand een idee heeft welke frequenties , dan wil ik die wel testen .

 

Eerst de signaal waardes gemeten met mijn DR HD F16 (CT HD 5000-C) direct aangesloten op een Duo-Lnb

 

Astra 19.2  BVN 11.185                Q 14.5 dB  Level 78 %

Astra 23.5  NGC Wild 12.188        Q 16.1 dB  Level 80 %

 

Met T-stuk poort 1 en 2 van Maximum 4/1 doorverbonden en duo-lnb aan T-stuk

 

BVN   Q 14.6 dB  Level 79 %

NGC   Q 16.0 dB  Level 78 %

 

Met Arcodan 78503 2-Way Splitter aan poort 1  en 2 van Maximum 4/1 en duo-lnb aan splitter IN

 

BVN   Q 14.5 dB  Level 76 %

NGC   Q 15.9 dB  Level 79 %

 

Met intern doorverbonden poort 1 en 2  van Maximum 4/1 switch en duo-lnb aan poort 1 

 

BVN   Q 14.5 dB  Level 78 %

NGC   Q 16.0 dB  Level 78 %

 

N.B. Bij veel switchen is de achterkant gesloten d.m.v. een metalen plaatje welke met elastische kit vast zit .

Met een scherp puntig mes is eenvoudig de kit door te snijden en het plaatje te lichten .

post-30993-0-79093400-1411986799.jpg

post-30993-0-54221700-1411986813.jpg

post-30993-0-47257500-1411986824.jpg

aangepast door trust
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust:

 

Dit ziet er dus uit als ongeveer NUL signaalverlies. :)

 

 

Blijft over de vraag, op welke frequenties dan reflecties en eventueel zelfs uitdoving te verwachten is/zijn door de misaanpassing van impedanties.

 

Wie van de theoretisch onderlegde forumleden kan daar iets over zeggen?

Of waar hangt dat dan precies van af?

 

groet, A33

 

 

(Edit: Mijn 300e bericht! Feestje! ;) )

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Dat hangt helemaal af van de gebruikte kabellengtes en zelfs als de kabellengtes bekend zouden zijn, dan ligt het er maar weer aan wat de verkortingsfactor van de kabel is. Bij Belden H121 is de verkortingsfactor 0,84, bij Belden H125 is die 0,81, bij Koka 100, 110 en 125 is dat 0,84, bij Koka 799 0,82.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trust:

 

Dit ziet er dus uit als ongeveer NUL signaalverlies. :)

 

 

 

Nou soms op kwaliteit toch wel 0.1 dB verlies .

Misschien heb ik vanavond een uncommitted switch , zien wat dat brengt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is geen zinnig woord over te zeggen.

Nou, kennelijk dus wel: "Dat hangt helemaal af van de gebruikte kabellengtes en (..) wat de verkortingsfactor van de kabel is." Dit lijken me alvast zinnige woorden van jou.

 

Alleen: Hóe hangt dat er dan vanaf? Meer problemen met een lange kabel, of met een korte kabel? En zijn dan de staande golven in het bereik van de 900-2100MHz, of in een ander bereik? Of wat zijn dan de kritische kabellengtes voor de satellietontvangst?

 

 

Nou soms op kwaliteit toch wel 0.1 dB verlies .

Misschien heb ik vanavond een uncommitted switch , zien wat dat brengt .

Afgerond kom ik dan toch nog steeds op (ongeveer) nul...

 

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Wat ik bedoel te zeggen, is dat je met geen zinnig woord kunt voorspellen welke transponderfrequenties getroffen kunnen worden.
Staande golven kunnen natuurlijk ook buiten de 950-2150MHz optreden alleen heb je daar bij satellietontvangst geen last van.
Bij korte kabels zal de impact van signaalverlies of absolute kortsluiting op bepaalde frequenties veel meer merkbaar zijn dan bij grotere kabellengtes.

Nog even voor de duidelijkheid voor iedereen:
De verkortingsfactor van een coaxkabel is het getal wat aangeeft hoe snel het elektrische signaal zich door de coaxkabel transporteert t.o.v. de lichtsnelheid van ongeveer 300.000km/sec.
Dat hangt af van de samenstelling van de coaxkabel, zie de bijlage.
 

post-60869-0-27503200-1412169362_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond met de door Mojo ter beschikking gestelde Spaun SUR 211F uncommitted switch , nogmaals een vergelijking gedaan .

Eerst maar weer de signaal waardes gemeten met mijn DR HD F16 (CT HD 5000-C) direct aangesloten op een Duo-Lnb

 

Astra 19.2  BVN 11.185                Q 14.8 dB  Level 79 %

Astra 23.5  NGC Wild 12.188        Q 16.1 dB  Level 80 %

 

hierna de Spaun ertussen :

 

Astra 19.2  BVN 11.185                Q 14.8 dB  Level 79 %

Astra 23.5  NGC Wild 12.188        Q 15.9 dB  Level 80 %

 

Kabel lengte vanaf Duo-lnb ± 9 mtr  , tussen switch en ontvanger 80 cm 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij betreft leidt deze discussie over de simpele T-splitter in de combinatie van monoblock en diseqc switch inmiddels tot de conclusie:

 

De praktijk (dat het gewoon kan!) wint het van de theorie (dat er gevaar is van problemen door misaanpassing).

 

Ik geloof best dat er in theorie van alles mis kan gaan met deze schakeling door de misaanpassing van impedantie.

Maar in de praktijk doen de eventueel verwachte ("onvoorspelbare") effecten zich niet voor.

Of die effecten doen zich voor, maar hebben geen invloed op een ongestoorde satelliet-ontvangst (en leveren dus geen "problemen" op!).

 

De reacties vanuit de theorie hebben mij niet overtuigd, dat de gevaren van misaanpassing in de praktijk merkbaar zijn; en die problemen worden vanuit de praktijk ook niet gemeld.

 

De 'knutsel-oplossing' van @trust, hoewel onorthodox, staat (nog steeds) als een huis!

 

groet, A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De praktijk (dat het gewoon kan!) wint het van de theorie (dat er gevaar is van problemen door misaanpassing).

 

Iin de praktijk doen de eventueel verwachte ("onvoorspelbare") effecten zich niet voor.

Of die effecten doen zich voor, maar hebben geen invloed op een ongestoorde satelliet-ontvangst (en leveren dus geen "problemen" op!).

 

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen, dat die effecten zich wel voordoen.

Niet alleen zal door de misaanpassing de kabel gevoeliger worden voor instralen van stoorsignalen, maar je kan wel degelijk uitval verwachten op willekeurige  frequenties/transponders.

 

Ik heb een keer in een installatie een hele ochtend lopen zoeken waarom PRo7 HD bijna niet te ontvangen was, totdat men zich plotseling herinnerde dat de problemen samenvielen met een extra aansluiting op een slaapkamer, aangelegd door een handige Harry.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...