Ga naar inhoud


Geeft een T-stuk signaalverlies?


Gast ingehedda

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Ik heb een statelietaansluiting en wil daartussen een t-stuk aansluiten, vanwaar een extra kabel naar een ander deel van mijn huis gaat. Op deze wijze wil ik het mogelijk maken om de tv ook op een andere plaats in huis te kunnen gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Geeft dit signaalverlies?

Alvast dank voor jullie reactie.

 

Groet, Sjouk

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Even google'n op priority-switch 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk geeft dat signaal verlies. En het is niet de bedoeling. Priority switch lijkt mij een geknoei in de marge.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag,

 

Ik heb een statelietaansluiting en wil daartussen een t-stuk aansluiten, vanwaar een extra kabel naar een ander deel van mijn huis gaat. Op deze wijze wil ik het mogelijk maken om de tv ook op een andere plaats in huis te kunnen gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Geeft dit signaalverlies?

Alvast dank voor jullie reactie.

 

Groet, Sjouk

Ga je de RF-uitgang van de satelliet ontvanger splitsen, of de kabel die rechtstreeks van de schotel af komt?

In het eerste geval is er wel iets aan verlies, ongeveer 3db, in het laatste geval is het niet aan te raden, dat komt doordat er spanningen en diverse signalen door de kabel lopen.

Dus dat word een LNB met twee uitgangen aanschaffen, een kabeltje trekken en een extra sat-ontvangertje plaatsen.

 

..en 4.50 voor een extra abbo bij canal digitaal.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je een coax kabel aftakt, en de aftakking aan het einde niet correct afsluit zal de aftakking zich gedragen als een afgestemde kring.

Dat betekent dat hij voor bepaalde frequenties een kortsluiting vormt, en dat j bijvoorbeeld plotseling bepaalde transponders niet meer ontvangt.

Welke frequenties dat zijn hangt af van de lengte van de afgetakte kabel. de impedantie en de verkortingsfactor van de coax.

 

Niet doen dus!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk geeft dat signaal verlies. En het is niet de bedoeling. Priority switch lijkt mij een geknoei in de marge.

Ik heb twee priority-switches op 2 plekken perfect werkend, een goede tip van Sprietje, enige tijd geleden.  

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, alvast dank voor jullie reactie. Even nog ter verduidelijking: Ik wil een aftakking maken van de kabel die vanaf de satelietschotel naar de tv gaat. Op deze aftakking zit geen ander apparaat aangesloten, maar wel een stuk kabel van zo'n 10 meter. Deze kabel gaat naar en ander deel van het huis. De aansluiting wordt alleen gebruikt als ik de tv elders in  huis  wil neerzetten. Er is dus maar één tv (met daarin een satelietontvanger) aangesloten. Ik zag dat er in de handel T-stukken zijn van de F-connectoren. Mijn concrete vraag is dus of het plaatsen van zo'n T-stuk en het daaraan verbinden van een kabel zonder dat daaraan een ontvanger is gekoppeld leidt tot signaalverlies.

 

groet,

 

Sjouk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je dat doen? Als je de TV ooit op die andere plaats gaat zetten, knip je de bestaande kabel door op de plaats waar die andere kabel en de huidige kabel samenkomen.
Je plaatst er F-connectors op en je gebruikt een F-koppeling.
Met een T-stuk krijg je misaanpassingen in de impedantie en staande golven in de loze leiding die bepaalde frequenties kunnen blokkeren.
 

post-60869-0-19318600-1411636076.jpg

post-60869-0-25447600-1411636091.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zie nogmaals mijn opmerking, een aftakking maken met een T-stuk met aan de aftakking een  paar meter kabel zal tot uitval leiden van bepaalde transponders en dus tot verslechterde ontvangst.

 

Niet doen dus.

 

Wat je wel kan doen is vanaf de bestaande tv een kabel naar de andere ruimte trekken en wanneer je de tv verplaatst door middel van een koppelstuk de kabel doorverbinden naar de andere kabel.

Ook kan je op de plek waar je de t-stekker wilde plaatsen de kabel door een koppelstuk verbinden met de 1e of de 2e plaats.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, dank voor jullie antwoorden. Als ik alle reacties zo lees denk ik dat het het veiligst is om geen T-stuk te plaatsen, maar de kabel alleen te verbinden als dat aan de orde is. Eigenlijk conform het voorstel van ceesv. Dat ga ik dus doen.

 

groet,

 

Sjouk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, dank voor jullie antwoorden. Als ik alle reacties zo lees denk ik dat het het veiligst is om geen T-stuk te plaatsen, maar de kabel alleen te verbinden als dat aan de orde is. Eigenlijk conform het voorstel van ceesv. Dat ga ik dus doen.

 

groet,

 

Sjouk

In dat geval is het geen enkel probleem.

T-stuk er tussen met aan de andere kant een loze kabel, doet dienst als afsluitweerstand, dus de verliezen zullen beperkt zijn.

Elke connactor of koppeling aan de kabel, is een vergelijkbare demping met 10 meter kabel.

Dus als je kabel 100 lang is, wat makkelijk kan vanaf een LNB, dan kun je met een koppelstuk er tussen nog maar 90 meter gebruiken.

 

..al heb ik ooit eens een installatie gedaan met 140 meter kabel, en dat draait ook al 5 jaar goed.

Maar een t-stuk er tussen zal geen merkbare verliezen van betekenis geven.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval is het geen enkel probleem.

T-stuk er tussen met aan de andere kant een loze kabel, doet dienst als afsluitweerstand, dus de verliezen zullen beperkt zijn.

Elke connactor of koppeling aan de kabel, is een vergelijkbare demping met 10 meter kabel.

Dus als je kabel 100 lang is, wat makkelijk kan vanaf een LNB, dan kun je met een koppelstuk er tussen nog maar 90 meter gebruiken.

 

..al heb ik ooit eens een installatie gedaan met 140 meter kabel, en dat draait ook al 5 jaar goed.

Maar een t-stuk er tussen zal geen merkbare verliezen van betekenis geven.

 

Waar komt die onzin vandaan dat een connector of koppelstuk dezelfde demping geeft als 10 mtr coax-kabel?

Een connector of koppelstuk, mists goed gemonteerd, geeft nauwelijks demping. In ieder geval te verwaarlozen.

Een T-stuk geeft wel merkbare verliezen. Je krijgt namelijk niets voor niets.

Bij een T-stuk dat impedantie-gecompenseerd is blijft aan iedere uitgang nog maar de helft van het signaal over. Dat is 3dB electrisch vermogen en 6dB electrische spanning.

Ga je aan het T-stuk een los stuk coax hangen dat aan het uiteinde geen verbruiker heeft in de vorm van een satellietontvanger, dan moet je dat stuk coax afsluiten met de karakteristieke impedantie van de coaxkabel, 75 ohm, om reflecties (return-loss) te voorkomen. Tenzij het losse stuk coaxkabel oneindig lang is.

Het is dus aan te bevelen om het niet gebruikte stuk coax af te sluiten met een spanningsontkoppelde weerstand van 75 ohm.

Het verlies van 3dB of 6 dB speelt doorgaans geen rol, tenzij de verdere verbinding naar de LNC zeer lang is.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...