Ga naar inhoud


Geeft een T-stuk signaalverlies?


Gast ingehedda

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Correct, geen speld tussen te krijgen.

Ik heb in de 70er jaren de toren in Goes nog mogen bezichtigen en het interieur nog mogen filmen.

Ik zag, staande naast de eindtrap het testbeeld in de viewvinder van de camera door instralen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Correct, geen speld tussen te krijgen.

Ik heb in de 70er jaren de toren in Goes nog mogen bezichtigen en het interieur nog mogen filmen.

Ik zag, staande naast de eindtrap het testbeeld in de viewvinder van de camera door instralen.

 

Waren er in de 70er jaren al draagbare video-camera´s met electronisce viewfinders voor consumenten?

Het was toen nog allemaal super 8 en die hadden een optische viewfinder. Lijkt me sterk dat daar een testbeeld HF-matig op instraald.

In die tijd werkte ik al bij de TV en het waren allemaal 16mm filmkamera´s waarmee we opnamen voor het nieuws maakten. Tot rond 1977...toen hadden we de eerste RCA TK 76´s...maar die zul je wel niet bij je gehad hebben.... :D :D

 

Trouwens, als je naast het klystron van een TV zender staat is de veldsterkte op die plaats niet echt hoog. En dan moet de electronische viewfinder uit het HF signaal, AM detectie uitvoeren met syncronisatie van het beeld om werkelijk iets herkenbaars te tonen? Ik twijfel echt. :grin:

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zwart-wit Akai VT 100-S recorder met 1/4" tape op reel.

De viewvinder zat aan de recorder geklikt.

Ik zag het testbeeld uit sync. langzaam door het beeld schuiven, wanneer ik het mij goed herinner in negatief.

Het kan zijn dat ik naast de stuurzender stond en dat de kast was geopend.

 

http://www.video4ever.eu/Akai/Akai.htm

http://www.google.fr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.smecc.org%2Fakai%2FDSCN0296.JPG&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.smecc.org%2Fakai_-_robets_video_and_audio_recorders.htm&h=768&w=1024&tbnid=Z-p4Dhm0IUcmFM%3A&zoom=1&docid=ZU7iohNYbAz5uM&ei=gXQmVN-kFIjnatW0gbAE&tbm=isch&client=firefox-a&iact=rc&uact=3&dur=1896&page=1&start=0&ndsp=48&ved=0CGcQrQMwFQ

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jako87 schrijft:

"1 klein spoeltje en 1 mini condensator zijn voldoende voor resp. de DC passthrough en block, naast de 3 weerstandjes. Ik nam aan dat iedereen dat deel wel zelf kon invullen."

Ja jako, ik neem aan dat je ook snapt dat dit niet in een T-stuk kan zitten, wel in een splitter. Maar blijf maar doordrammen hoor om je gelijk te halen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar komt die onzin vandaan dat een connector of koppelstuk dezelfde demping geeft als 10 mtr coax-kabel?

Een connector of koppelstuk, mists goed gemonteerd, geeft nauwelijks demping. In ieder geval te verwaarlozen.

Een T-stuk geeft wel merkbare verliezen. Je krijgt namelijk niets voor niets.

Bij een T-stuk dat impedantie-gecompenseerd is blijft aan iedere uitgang nog maar de helft van het signaal over. Dat is 3dB electrisch vermogen en 6dB electrische spanning.

Ga je aan het T-stuk een los stuk coax hangen dat aan het uiteinde geen verbruiker heeft in de vorm van een satellietontvanger, dan moet je dat stuk coax afsluiten met de karakteristieke impedantie van de coaxkabel, 75 ohm, om reflecties (return-loss) te voorkomen. Tenzij het losse stuk coaxkabel oneindig lang is.

Het is dus aan te bevelen om het niet gebruikte stuk coax af te sluiten met een spanningsontkoppelde weerstand van 75 ohm.

Het verlies van 3dB of 6 dB speelt doorgaans geen rol, tenzij de verdere verbinding naar de LNC zeer lang is.

Onzin!

Een stuk coax aan een losse t-stekker is al een afsluitweerstand.

Maar daar ga ik geen discussie over voeren verder. je hebt blijkbaar nooit iets met HF gedaan in je leven.

De term 'balun' ken je misschien nog wel? Mits je dit kent, dan heb ik genoeg gezegd.

 

Een koppeling tussen twee stukken coax heeft globaal dezelfde demping als 10 meter coax op een frequentie van 1750 Mhz.

Natuurlijk zijn er factoren als het type connector en de manier van aansluiting en bla bla bla, uiteindelijk is dit een stelregel die meestal wel geld.

 

...verder wil ik geen discussie over wie de langste piemel heeft. ;)

 

 

Trouwens, op mijn vakantieadres had ik gewoon twee stukken coax van 20 meter aan elkaar getwist wat een hoek van 90 graden gaf en open en bloot te bewonderen was. dat ging prima! :D

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt volkomen gelijk!  Ik ben een grote suffert die alleen maar uit zijn nek loopt te lullen.

Waarom gebruiken we afsluitweerstanden als een stuk coax het net  zo goed doet?

 

Je loopt wat van je af te bazuinen en wilt er tergelijkertijd geen discussie over voeren? Zo lust ik er ook wel een.

Ik vind het prima zo. Hoef ik er ook geen tijd aan te besteden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afsluitweerstanden gebruik je bij ouderwetse netwerken over coax.

Dit is HF en als je daar geen verstand van hebt, dan kun je hier niet over meepraten.

 

Ooit wel eens bedacht wat voor afsluitweerstanden het moeten zijn als er 18 volt op komt te staan?

 

Edit:  even snel inschattende is dat er op de weerstand 250 mA komt te staan en dat de LNB ook nogal wat stroom vraagt.

Er zijn tunertjes die bij 250 mA al de geest geven. :D

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afsluitweerstanden gebruik je bij ouderwetse netwerken over coax.

Dit is HF en als je daar geen verstand van hebt, dan kun je hier niet over meepraten.

 

Ooit wel eens bedacht wat voor afsluitweerstanden het moeten zijn als er 18 volt op komt te staan?

 

Edit:  even snel inschattende is dat er op de weerstand 250 mA komt te staan en dat de LNB ook nogal wat stroom vraagt.

Er zijn tunertjes die bij 250 mA al de geest geven. :D

 

Nee, nooit aan gedacht. Worden ze dan misschien warm of zo?

 

Ooit wel eens aan gedacht dat er afsluitweerstanden zijn die gelijkstroomontkoppeld zijn?

Maar je hebt gelijk, dit is HF en daar heb ik geen verstand van. Sorry!

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, nooit aan gedacht. Worden ze dan misschien warm of zo?

 

Ooit wel eens aan gedacht dat er afsluitweerstanden zijn die gelijkstroomontkoppeld zijn?

Maar je hebt gelijk, dit is HF en daar heb ik geen verstand van. Sorry!

Je zal en moet het laatste woord hebben en gelijk krijgen he?

Nou vooruit dan maar. Je mag het laatste woord hebben, maar je weet zelf wel dat je nu zit te raaskallen he?

"afsluitweerstanden die gelijkstroom ontkoppeld zijn" ...dat zijn of condensatoren, of gewone afsluitdoppen.

Jij praat over fysieke weerstanden, maar dat is niet verstandig met hoogfrequent en zeker niet als er spanning op de coax staat

Dat gebruik je bij audio of zo.

 

..maarre, een stuk coax is toch ook een zogenoemde 'stroomontkoppelde' weerstand? :grin: 

 

Weet je, laat maar zitten, ik geef je wel gelijk, anders zit ik volgende week nog in een discussie met jou! :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...helaas heb ik gelijk.

Een stroom-ontkoppelde afsluitweerstand bestaat uit een weerstand van 75 ohm of 50 ohm (al naar gelang de specifeke impedantie van de coax) in serie met een condensator.

Een stuk coax is GEEN afsluitweerstand tenzij dit stuk oneindig lang is.

 

Ik wil echt niet met alle geweld gelijk hebben hoor. Als ik geen gelijk zou hebben of me vergissen, dan geef ik dit onmiddelijk toe. Maar in dit geval is het gewoon zo. Als je het van mij niet wilt aannemen, dan lees de boeken er op na of raadpleeg het www.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een niet afgesloten stuk coax aan een t-stekker gemonteerd is voor bepaalde frequenties een zuigkring.

En in hf netwerken geldt wel degelijk dat je transmissielijn voor maximale energie overdracht aangepast moet zijn aan de uitgang/ingang impedantie van je antenne/ontvanger/eindtrap.

Ook wel eens van staande of lopende golven gehoord?

Waarom hebben anders antennes een afmeting gerelateerd aan de werkfrequentie?

 

En weerstanden voor hoge frequenties zien er anders uit als die voor je luidspreker aan te passen.

Ze hebben bijvoorbeeld geen aansluit draden.

 

Hang voor de aardigheid eens een impuls/reflectometer aan een niet aangepast coax netwerk.

Googel eens op smith-chart.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...