Ga naar inhoud


Demping aantal satellieten t.g.v. weer


Eduard07

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk dat t.g.v. bepaalde weersomstandigheden op hetzelfde tijdstip (een of) enkele satellieten tijdelijk meer demping ondervinden t.o.v. andere satellieten?

Dit afhankelijk van waar het gebied met slecht weer zich bevindt?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Kortweg geantwoord: ja.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb een Wavefield T-90 met 12 satelliet posities.

 

Wanneer er een zware bui tussen de schotel en de satelliet hangt, en dat kan op enkele kilometers afstand zijn. kan ik door overschakelen van 23 naar 19 of omgekeerd vaak blijven kijken.

Hangt de bui dichtbij zullen er meer posities niet meer te ontvangen zijn.

Je ontvangst kan ook bij heldere hemel ten gevolge van het weer uitvallen, maar dan onweert het in Luxemburg of Hilversum.

In dat geval zijn er meestal slechts enkele transponders van een satelliet weg.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de afstand waarbij slecht weer de ontvangst kan storen, ligt echt wel een stuk verder dan een paar kilometer.
Hier een voorbeeld dat een zware onweersbui boven Lelystad de ontvangst in Enkhuizen kan storen terwijl de twee plaatsen 22,5km luchtbreed van elkaar liggen.
Begrijpelijk dat de ontvangst van de Hotbird bijv. dat in een heel andere richting ligt, daar helemaal geen last van hoeft te hebben.
 

post-60869-0-56303500-1413226882_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, ik constateerde vanavond een merkbare demping op Astra 1 en Hotbird, terwijl ik nog steeds een goed signaal bleef houden op de Nilesat en de Express AM44. Dus niet bepaald de sterkste satellieten.

Het leek me ook wel voor de hand liggen dat de ligging van een regengebied verderop de oorzaak zou kunnen zijn. En dan kennelijk vanuit het zuiden/zuid-oosten.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook aan de "sun outage" liggen, hangt van de tijd en het seizoen af.

 

Check dit niet iedere dag, maar vorige week, om 13.20 u. Turkse tijd, viel 23.5 oost weg en gaande de tijd, 19.2 oost,

daarna 13 oost, die werd zwakker,  en later in de middag, de Nilesat.

 

Vul op volgende site alle gegevens in:

 

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

 

want binnen het normale bereik binnen een footprint lijkt mij normaal een vermindering van signaal onmogelijk.

 

Zware regen daarentegen heeft wel invloed.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Emikli.

Heb er ook aan gedacht, maar nee, het was geen sun outage. Het betrof het eind van de dag, alleen geen regen hier ter plekke. Regenaanvoer vanuit zuidelijke richting.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zondag voormiddag gemerkt dat de signaalsterkte van zowel Astra 19°, Astra23° en Astra28° behoorlijk was achteruit gegaan, ongeveer tussen de 8 a 10 %.

 

Eerst dacht ik aan dauw druppels op de LNB, maar omstreeks 12 uur was dit nog steeds het geval.

Gisteren is het me niet meer opgevallen en hotbird heb ik helaas niet getest.

 

LNB 19° = Alps

LNB 23° = Smart Titanium

LNB 28° = Inverto Black Ultra

 

zou dit met de zon te maken kunnen hebben.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het niet. Bij sterke satellieten zoals de Astra 19,2, Astra 28,2 en in iets mindere mate de Astra 23,5, merk je hooguit gedurende een kwartier dat het signaal minder wordt, bij hele zwakke satellieten tot ongeveer een half uur afhankelijk van de diameter van de schotel. Buiten deze tijd merk je er niets meer van.

Maar dauw- of regendruppels kunnen vele uren op de kop van de lnb blijven zitten. Je moet de koppen maar eens met een doek droog maken, dan zie je het verschil wel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zondag voormiddag gemerkt dat de signaalsterkte van zowel Astra 19°, Astra23° en Astra28° behoorlijk was achteruit gegaan, ongeveer tussen de 8 a 10 %.

 

Eerst dacht ik aan dauw druppels op de LNB, maar omstreeks 12 uur was dit nog steeds het geval.

Gisteren is het me niet meer opgevallen en hotbird heb ik helaas niet getest.

 

LNB 19° = Alps

LNB 23° = Smart Titanium

LNB 28° = Inverto Black Ultra

 

zou dit met de zon te maken kunnen hebben.

 

mvg

 

Ik zit voor sommige zenders op Astra 1 ver buiten het ontvangstgebied.

Bij de meeste zenders heb ik geen verschil, andere wel, bijv. hr3 SD EN HD, SD altijd "normale" ontvangst en HD maar enkele uren per dag en dan valt het signaal helemaal weg.

Maar als je binnen de footprint zit, dus in Europa, zou ik toch denken dat het signaal constant blijft, behalve bij zware regen.

 

Astra 3, heb ik ook nog geen verschil gezien, zit wat dit betreft met een te kleine schotel, is maar 150 cm. en deze zou 180 cm. mogen zijn.

Dit komt voornamelijk door het "8PSK" gebeuren en bij heftige regen is dan het signaal soms kort weg.

 

Zou alle aansluitingen aan LNB's en eventuele switches eens nakijken, misschien geoxideerd?.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof men weer 1 of andere instantie aan de schandpaal wil zetten omdat de tv niet speelt.In Spanje valt eerst tv weg en daarna radio bij nog fellere regenbui. Is toch normaal zo !

4 Uur gedonder,elke 10 sec een flits vanuit de bergen. Trek wel de coax eruit.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja de mon, of je de coax uit je ontvanger(s) moet halen is sterk afhankelijk hoe je schotel is opgesteld.
Ik woon op de campo in Spanje en ons land bestaat uit vele terrassen met muren die nog door de Romeinen zijn gebouwd van telkens ongeveer 2,5 meter hoog. Ik heb mijn Triax 115 op een pijp op ooghoogte gemonteerd vlak bij zo'n muur van gestapelde natuurstenen. Hij staat dus lager dan het bovenliggende terras dus ik heb geen reden om de coaxkabels uit de vier ontvangers te trekken. Maar de gehele stroomvoorziening is in het buitengebied in Spanje bovengronds. Als de bliksem erg dicht bij komt, dan schakel ik de wel de spanning af ondanks dat heel mijn stroomvoorziening beveiligd is tegen overspanning.
Maar je heb helemaal gelijk. Het kan in Spanje in het najaar behoorlijk flitsen en knetteren maar vaak is van te voren de stroom al uitgevallen omdat de bliksem elders al is ingeslagen op een hoogspanningsleiding.
Tja, wat dat betreft is Spanje nog steeds een apenland.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren had ik het omgekeerde, beter signaal op 60 en 70.5 Oost dan gewoonlijk.

 

Terwijl hier het weer zacht was, was er in Rusland een koufrond waardoor de ontvangst hier op op 60 en 70,5 Oost stukken beter was dan gebruikelijk.

 

Op 60 Oost was tv 100  10972 3330 goed te ontvangen 70,5  Oost  11294 H 44900 kwam hier goed binnen zo`n 62 % op de Technomate 5500.

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...